شناسهٔ خبر: 150060 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: الف

متکی : جلوی واردات و تبلیغ کالاهای کره‌ای را بگیرید

منوچهر متکی43 وزیر اسبق امور خارجه پیشنهاد کرد، اقدام گستاخانه دولت کره‌جنوبی در دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی بررسی و دستور العمل لازم برای توقف تبلیغ کالاهای این کشور در رسانه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی ابلاغ گردد.

به گزارش«نماینده»، منوچهر متکی در یادداشتی با گستاخانه خواندن اقدام کره‌جنوبی در تبعیت از آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران، پیشنهاد کرد این اقدام در دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی بررسی و دستور العمل لازم برای توقف تبلیغ کالاهای این کشور در رسانه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی ابلاغ گردد. 
متن یادداشت وزیر پیشین امور خارجه کشورمان به این شرح است:
در خبرها به نقل از مقامات کره‌جنوبی آمده است که این کشور واردات نفت خود از ایران را قطع می‌کند. چندی پیش نیز خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت که کره جنوبی نخستین کشور در میان سه خریدار عمده نفت ایران است که درخواست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن خرید نفت از ایران را اجرا کرده است. کره‌ای‌ها برای اقدامی که در تبعیت از کاخ سفید و علیه منافع ایران انجام می‌دهند نباید جایزه بگیرند. به خاطر دارم در اوایل کار دولت نهم،‌ دولت کره‌جنوبی که در آن زمان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان‌ملل بود به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحریم ایران پیرامون موضوع هسته‌ای رای مثبت داد. در دیدارهای دیپلماتیک به دولت کره‌جنوبی به خاطر این اقدام اعتراض شد و در جلسه اقتصادی دولت پیشنهاد شد که لازم است در روابط اقتصادی با آن کشور تجدیدنظر شود.
آقای «بان کی‌مون وزیر امور خارجه وقت کره‌جنوبی» در تماس تلفنی با اینجانب که بیش از نیم ساعت طول کشید تلاش کرد اقدام کشورش را توجیه نماید. نپذیرفتم و گفتم بدانید حتما بر روابط بین دو کشور اثر می‌گذارد. وی ملتمسانه درخواست کرد که معاون وزیر خارجه را برای ادای توضیحات به تهران بفرستد. 
متعاقبا در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد تبلیغات کالاهای کره‌ای در سطح شهر و صدا و سیما متوقف گردد. طی نامه‌هایی به اقایان دکتر قالیباف شهردار وقت تهران و مهندس ضرغامی رئیس وقت صدا و سیما تصمیم دولت را ابلاغ و خواستار اقدام در این زمینه شدم. خوشبختانه توقف تبلیغات سنگین کالاهای کره‌ای موجب شد دولت کره‌جنوبی  در تعاملات سیاسی خود با جمهوری اسلامی ایران جانب احتیاط را رعایت کند.
با توجه به روحیات شخصی آقای بان کی‌مون و وابستگی‌های سیاسی او در دوران دبیرکلی سازمان ملل که به‌عنوان بی‌اراده‌ترین دبیرکل سازمان ملل نیز شناخته شد، بعید نمی دانم از سوی آمریکایی‌ها رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را متقاعد کرده باشد که به عنوان نخستین کشور آسیایی واردات نفت خود را از ایران قطع کند.
پیشنهاد می‌کنم اقدام گستاخانه دولت کره‌جنوبی در دبیرخانه شورای‌ عالی امنیت ملی بررسی و دستور العمل لازم برای توقف تبلیغ کالاهای این کشور در رسانه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی ابلاغ گردد. همچنین پیشنهاد می‌شود دولت با شیب مناسبی موضوع محدودیت واردات کالاهای ساخت کره‌جنوبی را در دستور کار خود قرار دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما