شناسهٔ خبر: 150053 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

در صورت انفعال اروپا می‌توانیم غنی‌سازی را افزایش دهیم

ظریف/2 وزیر امور خارجه گفت: اگر اروپا همچنان درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای منفعل عمل کند، ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.

به گزارش«نماینده»، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل از اروپایی‌ها خواست تا در برابر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بایستند و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را جبران کنند.

ظریف همچنین گفت: اروپا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تسلیم آمریکا شود یا در مقابل آن بایستد. اگر اروپا همچنان درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای منفعل عمل کند، ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.

وی ادامه داد: حوزه نفت و بانک یک سنگ محک بود و اگر توازن این بده و بستان (در توافق هسته‌ای) برهم بخورد، تهران دست به اقدام خواهد زد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: این لزوما بدان معنی نیست که ایران از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. اجرای بخش‌هایی از توافق یک احتمال دیگر است.

ظریف گفت که اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند آماده‌اند به حرف‌هایشان عمل کنند یا نه.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو حضور مستشاری ایران در سوریه را قانونی و درست توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه با اعلام خروج از توافق هسته‌ای گفت‌ که تحریم‌ها علیه ایران را به‌طور مجدد اعمال می‌کند. این اقدام با مخالفت و انتقاد شدید دیگر کشورها به ویژه‌ طرف‌های توافق هسته‌ای شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین مواجه شد.

طرف‌های اروپایی برجام یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه‌ تلاش‌ها برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا علیه تهران و حفظ توافق هسته‌ای هم اکنون در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال مالی جدید با ایران در آستانه بازگشت بخش دوم  تحریم‌های واشنگتن علیه تهران هستند.

این سه کشورهابه همراه اتحادیه اروپا در طول ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا راه‌هایی برای ادامه‌ اجرای توافق هسته‌ای و تجارت با ایران که بخشی از تعهدات آنها ذیل توافق هسته‌ای محسوب می‌شود، بیابند.

پیشنهاد ایجاد کانال نقل‌ و انتقالات مالی جدید با ایران نیز بخشی از تلاش گسترده‌تر اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج واشنگتن است. در همین راستا اتحادیه اروپا قوانین موسوم به مقررات مسدود کننده را اجرایی کرده است که به شرکت‌های اروپایی هشدار می‌دهد در صورت همکاری با تحریم‌های آمریکا  با اقدام قانونی مواجه خواهند شد. اتحادیه اروپا تاکید دارد که با عملیاتی شدن این قوانین شرکت‌ها اروپایی قادر خواهند بود به تعاملات تجاری خود با ایران ادامه دهند.

انتهای پیام

نظر شما