شناسهٔ خبر: 150041 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

غیب شدن «قیصر» به گردن مردم افتاد

 مجسمه قیصر در یک چشم بر هم زدنی میدان و مجسمه برنزی قیصر امین پور در منطقه ۲ شهرداری تهران غیب و جای آن را چهار راه گرفت. شهردار منطقه ۲ معتقد است که این کار بنا به درخواست های مکرر شهروندان انجام شده است.

 به گزارش«نماینده»، قیصر امین‌پور نویسنده و شاعر ایرانی در  ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ متولد شد.در سال ۱۳۶۳  در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند.ایمن پور از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری  تأثیر گذار بود. اولین مجموعه وی «در کوچه آفتاب» دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و حدود بیست شعر نیمایی که بعضی به اشتباه این اشعار را سپید می‌پندارند را در بر می‌گرفت.

 وی پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی درگذشت. پیکر این شاعر در زادگاهش گتوند و در کنار مقبرهٔ شهدای گمنام این شهرستان به خاک سپرده شد.

پس از مرگ وی میدان شهرداری منطقه ۲ واقع در محله سعادت آباد به نام قیصر امین پور نامگذاری شد. سال ها از این کار شهرداری می گذارد اما چند روز پیش شهرداری به صورت چراغ خاموش میدان و مجسمه برنزی قیصر را برداشت.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران به این تصمیم غلط اعتراض کرده و گفت:این اقدام غلط یعنی همچنان در تصمیم گیری ها خودرو حرف اول را می زند.خاطره و یاد قیصر برای مسئولان منطقه ۲ مهم نبوده و آسان ترین راه برای رفع ترافیک آن هم با حذف میدان و مجسمه قیصر انتخاب شده است اما پایان این گونه تصمیات فرا رسیده است.

در کلان شهر تهران خودرو به انسان ترجیح دارد. البته مدیران شهری می گویند که باید به سمتی برویم که شهر انسان محور باشد تا خودرو محود. اما حذف یک میدان و تبدیل آن به چهار راه نشان از مهم بودن خودور دارد.

ولی الله شجاع پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با انتقاد از حذف میدان و مجسمه قیصر امین پور به دلیل رفع موانع ترافیکی گفت:  اقدام اخیر در میدان قیصر امین پور یک بی سلیقگی بود که باید هرچه سریعتر جبران شود.
شجاع پوریان با تمجید از شخصیت قیصر امین پور افزود: قیصر امین پور از شاعران معاصر و نامی کشور است که سهم زیادی در حوزه اندیشه و ادبیات ایفا کرده و ما با قدردان سرمایه های نمادین خود باشیم، من خاطرات زیادی از ایشان به عنوان دوست و هم استانی در دهه شصت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دارم و این موضوع بر من سنگینی بیشتری می کند.

 معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با درخواست از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای بازگرداندن نام و نشان قیصر تصریح کرد: در گذشته همه شهر فدای خودرو شد ولی در عمل توسعه پل و تونل و بزرگراه کمکی به شریان ترافیکی شهر نکرد و اینکه امروزهم به بهانه رفع موانع ترافیکی سرمایه و داشته های فرهنگی را از دست بدهیم، مشکلی حل نخواهد شد.
وی افزود: نه تنها خواستار بازگشت قیصر هستیم بلکه تلاش خواهیم کرد با ایجاد راسته های فرهنگی از قبیل راسته کتاب و گذرهنر اهمیت و جایگاه فرهنگ و هنر را در جامعه پر رنگ کنیم.

اجرای طرح اصلاح هندسی میدان "قیصر امین پور "و تبدیل آن به تقاطع به دلیل وضعیت فیزیکی و هندسی محدوده میدان و ترافیک نامطلوب این محدوده بوده و حذف میدان به معنای حذف نام شاعر بزرگ معاصر ایران نیست اینها بخشی از صحبت های رسول کشت پور شهردار منطقه ۲ است.

وی در خصوص حذف میدان قیصر امین پور در منطقه گفت:  این اقدام بنا به خواست مکرر شهروندان ساکن به دلیل ایجاد گره ترافیکی به ویژه در ساعات اوج تردد شهروندان و بر مبنای مطالعات کارشناسی ترافیکی و اجتماعی و با اخذمصوبه شورای ترافیک از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت پذیرفته است.

مجسمه برنزی  قیصرامین پور که توسط حسین علی‌عسگری ساخته شده بود، غیب شد.

شهردار منطقه ۲ در این باره گفت:توجه و حساسیت اعضای شورا نسبت به جامعه هنری کشور ارزنده است و مدیریت شهری منطقه ۲نیز در راستای سیاستهای شورای پنجم ،نام و سردیس شاعر بزرگ امین پور را حفظ کرده و بر اساس تصمیم گیری گذشته قبل از اجرای طرح و با توجه به برنزی بودن آن و احتمال سرقت و یا آسیب رسیدن در حین انجام عملیات ، سردیس قیصر امین پور با هماهنگی زیباسازی به محلی مناسب منتقل و پس از اتمام عملیات در قسمت جنوبی تقاطع نصب و نام بلوار شهرداری به بلوار قیصر امین پور پس از انجام مراحل قانونی و تصویب آن در کمیته نامگذاری شورای تغییر خواهد کرد.

شهردار بازنشسته منطقه ۲ معتقد است که برای تغییرمیدان قیصر  از سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران مجوز گرفته است این در حالی است که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران معتقد است که در تهران اولویت باید انسان باشد نه خودرو.

 پورسید اقایی در این باره گفت: حتی می خواهیم عرض خیابان ها را کم کنیم و به پیاده روها اضافه کنیم نباید شهر در اختیار خودرو باشد. حال این اقدام صورت گرفته جای تعجب بسیار دارد.

تصمیمات یک باره عواقب خوبی برای کلان شهر تهران ندارد و به گفته اعضای شورای شهر دوره این کارها به اتمام رسیده است.

نظر شما