شناسهٔ خبر: 150039 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۱۶۰هزارخودرواحتکارشده است

امیر خجسته/2 رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا ۱۶۰ هزار خودرو را احتکار کرده‌اند، گفت: خودروسازان تلاش دارند ورشکستگی خود را از این طریق حل کنند؛ این کار اختلاس است.

به گزارش«نماینده»، امیر خجسته با تاکید بر لزوم شفافیت برای  گفت: تمام سیستم هایی که برای شفافیت در کشور به کار گرفته شده است به نوعی مورد استفاده قرار می گیرد که در عمل منجر به عدم شفافیت می شود.

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: پیچیدگی گمرکات باعث پیچیدگی در روند کارها و افزایش قاچاق شده است. کشور های پیشرفته ۶ تا ۷ گمرک دارند اما در کشور ما بیش از ۲۰ گمرک وجود دارد اما شفافیت اقتصادی در گمرک وجود ندارد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری ادامه داد: سیستم های اطلاعاتی گمرک را زیر ذره بین قرار داده اند و وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و سازمان بازرسی در راستای شفافیت گمرک اقدامات اساسی انجام داده اند. به رئیس گمرک نیز گفته ایم که ما به دنبال شفافیت هستیم.

وی افزود: برای شفافیت اقتصادی باید مدیرانی سالم داشته باشیم؛ وقتی رئیس یک گمرک در فلان بندر شبکه ایجاد کرده و خودرو را به صورت قاچاق وارد کشور می کند امکان اجرای شفافیت در گمرکات وجود ندارد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری اظهار داشت: قاچاقچیان از آلمان و چک کریستال وارد کشور می‌کنند بعد مارک چینی می‌زنند زیرا این کالا اگر از اروپا وارد شود مشمول ۱۷۶ درصد حقوق گمرکی است اما اگر از چین وارد شود، مشمول صفر تا ۱۰ درصد حقوق گمرکی خواهد شد.

خجسته اولین عامل شفاف سازی را قرار گرفتن افراد سالم در پست‌های مدیریتی خواند و گفت: وقتی مدیر ناسالم وارد یک مجموعه می‌شود برای انجام فساد از نگهبان تا همه کارمندان را آلوده می‌کند تا به اهداف شوم خود برسد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری با تاکید بر اینکه فعالیت های اقتصادی باید در اتاق شیشه ای انجام شود گفت: بانک مرکزی ۴۴ میلیارد دلار برای واردات، ال سی باز کرده و ثبت سفارش انجام شده اما کالایی وارد کشور نشده است. متاسفانه بانک مرکزی و وزارت صنعت تاکنون حاضر به انتشار این لیست نشده اند.

وی با تاکید بر اینکه افراد رانت خوار مخالف شفافیت هستند، گفت: ایران خودرو و سایپا ۱۶۰ هزار خودرو را احتکار کرده اند و به تازگی راضی شده‌اند که ۹۰ هزار خودرو را وارد بازار کنند. خودروسازان ورشکسته تلاش دارند ورشکستگی خود را از این طریق حل کنند، این کار نوعی اختلاس است که با دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی قطعات خودرو را خریداری می‌کنند اما با قیمت دلار آزاد خودروها را به فروش می‌رسانند.

خجسته گفت: شرکت‌های خودروساز باید به صورت شفاف اعلام کنند که چند هزار خودرو در انبارها دارند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری با تاکید بر اینکه قوه مقننه و قوه قضائیه باید به شفافیت تن بدهند گفت: متاسفانه مجلس با مخالفت با طرح شفافیت آراء نمایندگان به شفافیت تن نداد. روند طولانی بررسی پرونده های فساد اقتصادی در قوه قضائیه هم نمایانگر مقاومت ها در برابر شفافیت است.

وی ادامه داد: ۵۰۰۰ خوردو خارجی در یک قسمت و ۳۵۰۰ خودروی خارجی در قسمتی دیگر در سلفچگان شناسایی شده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری گفت: وزیر صنعت در اولویت استیضاح بود اما به دلایلی استیضاح ایشان به تاخیر افتاد. در ابتدای مهر ماه استیضاح وی در دستور کار قرار خواهد گرفت. رانت های مربوط به ثبت سفارش ها، واردات خودرو های خارجی و مشکلات بازار خودرو همه ناشی از عملکرد این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: باید تکلیف معاون وزیر صنعت مشخص شود زیرا فردی است که در همه این موارد دست دارد؛ در تعجبم که چنین فردی چرا باید آزاد باشد؟ این فرد باید به قوه قضائیه پاسخگو باشد. ثبت سفارش خودرو یک بخش از مشکلات است. در حال حاضر در بازار سلطان شکر، سلطان حبوبات، سلطان دام و طیور، سلطان لاستیک وجود دارد؛ این افراد برای ورادات ال سی باز می‌کنند اما به قیمت بازار آزاد محصولات وارداتی خود را به فروش می رسانند.

نظر شما