شناسهٔ خبر: 150035 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دولت از موسسات فعال در حوزه آسیب های اجتماعی حمایت کند/ساماندهی سالمندان خودسرپرست

فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از نبود متولی مشخص برای صدور مجوز فعالیت موسسات مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: این موسسات کمک حال دستگاه های اجرایی هستند و بنابراین دولت باید با حمایت از موسسات فعال شرایط را برای فعالیت های اجتماعی تسهیل کند.

به گزارش«نماینده»، سیده فاطمه حسینی ضمن بیان این مطلب، گفت: یکی از مهم ترین معضلات پیش رو موسسات مردم نهاد به ویژه آنها که در حوزه آسیب های اجتماعی و کودکان کار فعالیت دارند، الزام به داشتن چندین نوع مجوز از چند مرجع هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون بخشی از این موسسات از سازمان بهزیستی و بخش دیگر از وزارت کشور مجوز دریافت می‌کنند، در این زمینه می توان به موسسات مردم نهاد برای ساماندهی کودکان کار اشاره کرد که به اخذ سه نوع مجوز نیاز دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: علاوه بر وزارت کشور برای آموزش از آموزش و پرورش و چندین ماه نیز برای دریافت مجوز از سازمان بهزیستی دوندگی ‌می کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: بهتر است برای سازمان ها و موسسات مردم نهاد فعال در حوزه های اجتماعی، باید یک کد شناسایی از یک مرکز به عنوان مرجع صدور مجوز، صادر شود.

وی تاکید کرد: مجلس هم می تواند در این زمینه طرح تدوین کند یا دولت به تهیه لایحه ای در این زمینه اقدام کند تا سردرگمی های موجود برای فعالیت های موسسات مردم نهاد کاهش یابد.

عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: این موسسات فعال در حوزه آسیب های اجتماعی، کمک حال دولت هستند و دولت باید با حمایت از این موسسات شرایط را برای فعالیت های آنان تسهیل کند.

**حمایت از معلولین با افزایش امکانات تفریحی و رفاهی
نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری این که تنها در یک بند قانون بودجه ۹۷ ، ۴۵۰ میلیارد تومان برای رفع آسیب‌های اجتماعی اعتبارات تعیین شده که در اختیار وزارت کشور است، گفت: می‌توان اعتباراتی را برای ایجاد مراکز رفاهی ویژه معلولان اختصاص داد که نقش موثری نیز در حوزه کارآفرینی خواهد داشت.

حسینی توضیح داد که برای معلولین نیازمند ایجاد پارک آبی، رستوران و مراکز تفریحی و رفاهی هستیم، این کار هم می تواند به ایجاد فرصت های شغلی برای آنان منجر شود و هم آن که فرصتی است که معلولین هم از این امکانات که با توجه به شرایط آنها ساخته شده بهره ببرند.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید به اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان اولویت دهیم.

**زیرساخت های فرهنگی لازمه شهرهای جدید
نماینده مردم تهران در مجلس دهم در ادامه این گفت و گو از ضرورت افزایش اورژانس‌های اجتماعی در شهرهای جدید مانند پردیس سخن گفت و تصریح کرد: در شهرهای جدید زیرساخت های فرهنگی اجتماعی پیش بینی نمی شود و در نتیجه شرایط برای افرایش آسیب های اجتماعی در آنها مهیاتر است. این نقاط یا تحت پوشش اورژانس اجتماعی نیستند یا آن که خدمات رسانی در این زمینه متناسب با جمعیت در نظر گرفته نشده است.
حسینی افزود: هرچند با پیگیری های صورت گرفته یک مرکز اورژانس اجتماعی ایجاد شد اما این به تنهایی پاسخگو نیست و باید خدمات بیشتری در این زمینه ارائه شود.

**ساماندهی سالمندان خودسرپرست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با تاکید بر لزوم حمایت از زنان سرپرست خانوار یا زنان بد سرپرست، یادآور شد: در بودجه ۹۷ مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان برای زنان سرپرست خانوار تخصیص یافت که امسال زنان بدسرپرست نیز به این لیست اضافه شدند ضمن این که یکی از مشکلات موجود در حوزه ساماندهی این افراد این است که تعداد زیادی از افراد خودسرپرست و سالمندان بالای ۷۰ سال نیز برای دریافت خدمات حمایتی در لیست انتظار به سر می‌برند تا تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد قرار گیرند.

نظر شما