شناسهٔ خبر: 150027 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"افشانی" از بهشت می‌رود؟

افشانی با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سوی شورای نگهبان وضعیت افشانی شهردار تهران نیز مشخص شد و وی با توجه به شرایطش باید از خیابان بهشت خداحافظی کند.

به گزارش«نماینده»، سرانجام مُهر تایید شورای نگهبان بر قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان زده شد و اجرای قانون الزامی شد.عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قانون منع بکارگیری­ یا پایان همکاری بازنشستگان تا ۲ ماه آینده لازم الاجراست،‌ افزود: طی بندهای الف، ب، ج این مصوبه، بکارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونین رئیس‌جمهور بلامانع اعلام شده است.

به گفته کدخدایی، شورای نگهبان طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان را مغایر قانون اساسی ندانسته و بندهای (د) و (ه) ماده ۷۱ قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونین وزراء است، مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان می‌شود. البته در این مصوبه استثنائاتی برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا دیده شده است.

وی با اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی ۲ ماهه است. سازمان‌ها و ارگانهایی­ که این قانون برایشان صادق است ظرف ۲ ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری­ یا انفصال از خدمت خواهد بود.

با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سوی شورای نگهبان وضعیت افشانی شهردار تهران نیز مشخص شد و وی با توجه به شرایطش باید از خیابان بهشت خداحافظی کند و جای خود را به فرد دیگری برای سکانداری شهرداری تهران بسپارد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره اینکه افشانی در صورت شامل شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای رفتن ۲ ماه فرصت دارد تا تغییرات ایجاد شود،گفت: این امر مشکلات را بیشتر می‌کند و باید کمک کنیم از ظرفیت‌های قانونی موجود عملی شود و خیلی از مشکلات به این روش قابل حل است.

وی با بیان اینکه شورا استدلال قانونی دارد و با توجه به قوانین معتقد است که قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشمول حال شهردار نمی‌شود، گفت: مرجع تفسیر قانون مجلس است، باید صبر کنیم ببینیم قانون چه می‌گوید و درنهایت استفساریه می‌گیریم. 

وی ادامه داد: وزیر کشور حکم شهردار تهران را زده است این مسئله را هم بررسی می‌کند اگر شامل شهردار شود اعلام می‌کند اگر هم نشود هم اعلام می‌کند ما منتظر هستیم قانون ابلاغ شود.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران نیز پیش از تصویب قانون اشاره شده توسط شورای نگهبان در ۱۰ مرداد ماه اظهار کرد: این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شده است.

وی با اشاره به اظهارات شهردار تهران مبنی بر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان بیان کرد: همانطور که آقای افشانی اعلام کردند این قانون پس از تصویب شورای نگهبان اجرا خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که اگر شبهه‌ای در خصوص اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و حضور افشانی در شهرداری تهران باشد قطعاً شورا استفساریه از مراجع مرتبط خواهد گرفت، گفت:در قانون قبلی منع به کارگیری بازنشستگان، شهردار تهران هم تراز وزیر دیده شده است، که در قانون فعلی ظاهراً این بخش را اصلاح کرده‌اند.

نظر شما