شناسهٔ خبر: 150024 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خرازی:

امیدواریم با بسته‌ای که اروپا ارائه می‌دهد، حقوق ایران تضمین شود

خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مذاکرات انجام شده با اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: امیدواریم با بسته‌ای که اروپا ارائه می‌دهد، حقوق ایران تضمین شود.

به گزارش «نماینده» ، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به دعوت همتای چینی خود در آن کشور به سر می‌برد، در ادامه برنامه کاری خود در شهر شانگهای از موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای دیدار و با مسئولان این موسسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

«یانگ ژییه مین» مسئول این مؤسسه در این دیدار اظهار داشت: مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای یکی از مهمترین نهادهای فکری چین است که در مورد مسائل سیاسی و راهبردی خارجی چین مطالعه و تولید فکر می‌کند.

وی افزود در سفر دو سال قبل شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایران یک بیانیه مشارکت راهبردی تهیه شد که لازم است مسئولان دو کشورر جلسات مرتب برای عملیاتی کردن این بیانیه داشته باشند.

مسئول این مؤسسه در ادامه افزود: چهل سال پیش در ایران انقلاب اسلامی پیروز شد و در همان زمان در چین اصلاحات و درب های باز آغاز شد. از آن به بعد به تدریج هر دو طرف ایرانی و چینی در تقویت روابط دو کشور کوشیدند و این روابط هم اکنون قوی‌تر شده، ضمن آن که نفوذ منطقه‌ای دو کشور افزایش یافته است.

یانگ ژییه مین گفت: دو کشور چین و ایران باید مزایای راهبردی خود را بشناسند و علاوه بر استفاده از این مزایا از تجربیات یکدیگر نیز استفاده کنند.

خرازی در پاسخ اظهار داشت: بیانیه مشترک دو رئیس جمهور مبنای بسیار خوبی برای گسترش روابط دو کشور است و در این سفر در رابطه با نحوه اجرایی کردن این بیانیه گفت‌وگو به عمل آمد.

وی در رابطه با وضعیت بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: با اروپایی‌ها مذاکرات متعددی صورت گرفته و این مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم با بسته‌ای که اروپا ارائه می‌دهد حقوق ایران تضمین شود.

خرازی اشاره کردند روابط ایران با چین و روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است، لذا برای حل مشکلات بعد از خروج آمریکا از برجام ضمن ادامه گفت‌وگوها باید ابتکاراتی ارائه شود.

دو طرف همچنین در رابطه با تروریسم و امنیت منطقه‌ای به ادامه گفت‌وگوها بین شورای راهبردی روابط خارجی و وزارت امور بین‌الملل حزب کمونیسم چین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

قبل از دیدار از موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای خرازی از دانشگاه بین‌المللی شانگهای بازدید و با رئیس و مدیران و کارشناسان خاورمیانه‌ و شرق شناسی این دانشگاه گفتگو کرد و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد.

نظر شما