شناسهٔ خبر: 150016 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دریافت مالیات از سکه پیاده کردن اقتصاد غارتگری است

معصومه آقاپور43 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید در شرایط فعلی دریافت مالیات از سکه یا عایدی سرمایه در واقع پیاده کردن اقتصاد غارتگری است.

به گزارش «نماینده»، معصومه آقاپورعلیشاهی، با اشار به بخشنامه جدید بانک مرکزی برای دریافت مالیات از خریداران بیش از 25 سکه اظهار داشت: در شرایط فعلی دریافت مالیات از سکه مناسب نیست، مشکل کنونی کشور افزایش حجم نقدینگی است، هر چقدر مردم را برای خرید تحت فشار قرار دهیم باعث می شود حجم نقدینگی از سکه به سمت بازار ارز می رود، ارز را محدود کنیم نقدینگی به سمت خودرو سرازیر می شود و بعد از آن به سمت مسکن می رود، دریافت مالیات راه حل هدایت حجم نقدینگی نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مهمترین راه حل هماهنگی و کنترل حجم نقدینگی در مرحله اول این است که  به بخش خصوصی اعتماد کنیم و دست از سخت گیری ها برداریم، محیط کسب و کار را راحت کنیم، ترخیص کالاها تسهیل شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: بورس کالا را باید جمع کرد این بورس به محل فساد و رانت تبدیل شده است، از سوی دیگر باید به پتروشیمی ها اجازه فعالیت داد و چند نرخی بودن ارز را جمع کرد، هر چقدر تعدد نرخ داشته باشیم فساد و رانت بیشتر می شود.

سونامی بیکاری تا آخر مهرماه ایجاد می شود

وی بیان داشت: برای نظارت و بازرسی همه هزینه می کنیم در صورتی که باید فضا باز شود تا فعالان اقتصادی بتوانند فعالیت کنند، از سیل بیکاری عبور کرده ایم پیش بینی می کنم آخر مهر ماه سونامی بیکاری ایجاد می شود، آنقدر به واحد تولیدی در ابعاد مختلف از جمله تهیه مواد اولیه سخت گرفته ایم  که چرخه تولید با مشکل مواجه شده است.

بخش خصوصی سرگیجه اقتصادی گرفته است

 این نماینده مجلس با انتقاد از اولویت بندی کالاها و تخصیص ارز، گفت: گروه بندی و اولویت بندی کردن کالاها عاملی شده که بخش خصوصی سرگیجه اقتصادی بگیرد، تمام مواد اولیه و ذخیره بنگاه های اقتصادی رو به اتمام است، در حوزه انتخابیه ام از 20 مرداد بیکاری کلید خورده است.

آقاپورعلیشاهی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه دریافت مالیات بدترین کار است، توضیح داد: بدترین کار از فرد زخمی این است که بیاستد، در فضای اقتصادی بجای کمک به تولید کننده، انبارهای آنها رصد می شود این کار آنها را به این سمت می برد که سرمایه خود را از تولید خارج و به بازار ارز و سکه ببرند.

این نمایند مجلس در خصوص احتکار گفت:وقتی ارز چندنرخی ارائه می شود افراد کله گنده از سامانه نیما به ارز دولتی دست پیدا می کنند و با وجوداینکه کالایی را با دلار دولتی وارد کرده اند آن را به نرخ آزاد می فروشندو احتکار این جا نشات می گیرد، در حالی که اگر ارز دولتی به کالای ضروری به افراد محدود داده شود و باقی فعالان به ارز آزاد و بدون محدودیت دست پیدا کنند احتکاری شکل نمی گیرد.

اقتصاد غارتگری پیاده شده است

این نمایند مجلس با بیان اینکه مالیات بر سکه در شرایط فعلی به صلاح نیست بیان داشت: با این کار حجم نقدینگی به سمت بازارهای دیگر می رود، در حال حاضر قدرت کنترل بازارها دیگر را نداریم. با این کارها به جای اقتصاد اسلامی اقتصادی غارت گری پیاده می شود، هر چقدر محدودیت ایجاد کنیم به اقتصاد غارتگری نزدیک می شود این اصطلاح در قاره آفریقا استفاده می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از دریافت مالیات بر عایدی سرمایه  گفت: با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه دست به خراب کاری می زنیم چرا که اگر از عایدی مسکن مالیات دریافت شود انبوه سازان سرمایه خود را خارج می کنند و دیگر خانه ای نیست و سرمایه آنها یا از کشور خارج می شود یا به بازار سکه و ارز می ریزد.

نظر شما