شناسهٔ خبر: 150009 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موسوی:تدوین طرح "اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی"

موسوی بیوکی نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس از تدوین طرح اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی در مجلس خبر داد.

به گزارش «نماینده»، سید ابوالفضل‌ موسوی‌ نایب رئیس اول کمیسیون عمران، با بیان اینکه اگر اطلاعات واحدهای مسکونی خالی وجود داشت می‌توانستیم نسبت به آنها مالیات وضع کنیم، گفت: قانون، وزارت راه و شهرسازی‌ را مکلف‌ به جمع‌آوری آمار دقیق واحدهای مسکونی در یک سامانه کرده‌ که متاسفانه تاکنون این کار به صورت کامل انجام نشده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی‌ هنوز این اقدام به طور کامل انجام نشده، در صورتی که این وزارتخانه‌ می‌تواند در هماهنگی با شهرداری، اداره مالیات‌ و ... آمار دقیق واحدهای مسکونی را جمع‌آوری کند.

نماینده مردم یزد در مجلس تأکید کرد: برخی واحدهای مسکونی به عنوان کالای سرمایه‌ای و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این یعنی همان خانه‌های خالی که آمارش‌ در کشور بالای 2 میلیون واحد و در تهران نیز بیش از حدود یک میلیون است، مسکن خالی به عنوان یک سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا باید از آنها مالیات اخذ شود.

وی اظهار کرد: برای کنترل بازار عرضه و تقاضا در حوزه مسکن باید مالیات اخذ شود تا مسکن از یک کالای تجاری خارج شده و تنها به عنوان یک سکونتگاه مورد استفاده قرار بگیرد، بر این اساس ما طرحی را با عنوان عایدی‌ و اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در دست تدوین داریم.

موسوی با اشاره به اینکه مسکن انواع و متراژهای‌ مختلف دارد، گفت: برای تدوین این طرح به صورت جامع باید نوع مسکن یعنی استیجاری، مالکیتی‌ و اجتماعی و همچنین متراژهای مختلف آن کاملاً مشخص شده و در همان سامانه وزارت راه به صورت دقیق ثبت شود.

عضو هیئت‌ رئیسه کمیسیون عمران در مجلس گفت: از سوی دیگر ما از مرکز آمار خواسته‌ایم تا آمار دقیق ازدواج‌ها و نیازمندی‌های مسکن را کاملاً مشخص کند تا با تطبیق‌ این آمار و انواع مسکن طرح جامعی بدست بیاید.

نماینده مردم یزد در مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا وزارت راه و شهرسازی‌ سامانه ثبت واحدهای مسکونی را به صورت کامل ساماندهی‌ نمی‌کند، بیان کرد: ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم و براساس گزارش‌های واصله‌ وزارت راه و شهرسازی‌ تا حدودی این اقدام را انجام داده اما این موضوع در سطح کشور به صورت کامل اجرا نشده است و ما به دنبال اجرای دقیق آن به منظور تدوین طرح اخذ مالیات از واحدهای مسکونی هستیم.

نظر شما