شناسهٔ خبر: 149956 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد پایان یافت

پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصاد از پایان بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون خبر داد.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به پایان بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد گفت: قانون بانک مرکزی مربوط به سال ۱۳۵۱ بود و امروز پس از ۴۰ سال اصلاح شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: با تصویب این طرح ارکان بانک مرکزی اصلاح شد و ارکان جدید شامل هیات عالی، شورای فقهی و سازمان نظارت بر موسسات مالی شکل گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: علاوه بر این رابطه بانک مرکزی با نهادهای حاکمیتی تعیین شد که به استقلال بانک مرکزی از دولت کمک می کند.

پور ابراهیمی افزود: افزایش پاسخگویی و مسئولیت پذیری بانک مرکزی نیز از مصوبات مهم این طرح بود.

وی ادامه داد: وظایف جدیدی برای بانک مرکزی بر اساس ساختار های جدید تدوین شد تا بتواند نقش ذاتی خود را برای کنترل تورم انجام دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: همچنین سیاست های ارزی از تصمیمات بانک مرکزی مستقل شد و دولت دیگر نمی تواند برای انتفاع از افزایش نرخ ارز برای تسعیر ارز اقدام کند.

وی گفت: تشکیل سازمان نظارتی در بانک مرکزی از مواد مهم این طرح بود پیش از این جایگاه نظارتی بانک مرکزی بسیار ضعیف بود و بانک مرکزی نمی توانست بر بازار پولی و ارزی نظارت دقیق داشته باشد لذا از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده شد.

پور ابراهیمی تاکید کرد: وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و مرکز پژوهش ها برای بررسی بند بند این طرح در کمیسیون حضور داشتند.

وی گفت: استقرار هیات عالی سیاست گذار برای ۶ سال که با تغییر دولت ها تغییر نمی کنند از مواد مهم طرح است.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: دو کمیته تخصصی سیاست گذاری پولی و ارزی و کمیته مقررات زدایی و نظارت شکل خواهد گرفت. امیدواریم تصویب نهایی این طرح منجر به تحول در نظام بانکی کشور شود.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون بانکداری هم پس از تعطیلات در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت و ظرف یک ماه بررسی این به پایان خواهد رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: امیدواریم از اواسط ابان ماه بررسی این دو طرح در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

وی گفت: طرح ایجاد بانک توسعه نیز گام سوم کمیسیون اقتصادی برای تحول در نظام بانکی کشور است.

پور ابراهیمی گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در ایام تعطیلات مجلس در دو نوبت صبح و بعد ظهر تشکیل جلسه دادند.

نظر شما