شناسهٔ خبر: 149941 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نیاز ۲۰ هزار کیلومتری کشور به خطوط ریلی

کاظم زاده رئیس کمیته حمل و نقل مجلس بر ضرورت قرار گرفتن تجهیزات ضروری صنعت ریلی در لیست کالاهای اساسی تأکید کرد.

به گزارش «نماینده» شادمهر کاظم زاده، با اشاره به نامه متولیان حوزه حمل و نقل ریلی به وزیر صنعت درباره قرار گرفتن تجهیزات این حوزه در لیست کالاهای اساسی، گفت: در شرایط کنونی طول خطوط ریلی کشور در کل به حدود ۱۲هزار کیلومتر می رسد و طبق بررسی های انجام شده در این وضعیت، ما به ۲۰ هزار کیلومتر خط ریلی نیاز داریم که این مسئله می طلبد که مسئولان نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند.

بدون سرمایه گذاری ریلی، ایران از مسیرهای منطقه ای و بین المللی حذف می شود

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  در شرایط کنونی کشور باید سرمایه گذاری ویژه ای در حیطه خطوط ریلی از جمله مسیرهای شمال به جنوب، شرق به غرب، شمال غربی به جنوب شرقی و شمال غربی به جنوب شرقی انجام دهد، در غیر این صورت با توجه به وضعیت بین المللی، رقبای ما سرمایه گذاری کرده و عملا ایران را از مسیرهای بین المللی خارج می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر صنعت حمل و نقل ریلی می تواند تجهیزات مورد نیاز خود را در داخل تولید و استفاده کند، دیگر نیازی به واردات این تجهیزات از خارج از کشور نیست، اما با توجه به اهمیت و ضرورت گسترش حوزه حمل و نقل ریلی، قطعا مسئولان باید در جهت تأمین نیازهای آن ها به ویژه واردات اقلام و تجهیزات ضروری اقدام کند.

تجهیزات ضروری حمل و نقل ریلی باید مشمول دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی شوند

وی با بیان اینکه تجهیزات ضروری حوزه حمل و نقل ریلی باید مشمول دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی شوند، تصریح کرد: البته این مسئله به معنای واردات بدون ضابطه و نادیده گرفتن ظرفیت‌های داخلی نیست، بلکه عمده محصولات مصرفی باید از تولیدات داخلی استفاده شود.

دوگانه صنعت ریلی؛ مسئولان: شرکت های داخلی توان تولید تجهیزات را ندارند/شرکت ها: ما قادر به تولید تمام تجهیزات را داریم

کاظم زاده ادامه داد: متولیان دولتی حوزه صنعت حمل و نقل بارها اعلام کرده اند که به علت عدم توانایی شرکت های تولید داخل ما نمی توانیم سفارش های تولید تجهیزان ریلی را به آن ها بدهیم، اما در چند وقت اخیر بارها تولید کنندگان در نشست های کمیسیون عمران مجلس حاضر شده و اعلام کرده اند که ما توانایی تولید تجهیزات و اقلام ضروری صنعت ریلی را داریم.

وی افزود: رویکرد و نظر نمایندگان مجلس این است که اگر ظرفیت ها و تونایی تولید تجهیزات صنعت ریلی در کشور وجود دارد، هیچ نیازی به واردات نیست و این مسئله باید از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد رسیدگی قرار گیرد.

ضرورت اختصاص یارانه دولتی برای صنعت ریلی کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره ضرورت آزادسازی قیمت بلیط قطار یا اختصاص یارانه دولتی به صنعت حمل و نقل ریلی کشور، تصریح کرد: هر صنعتی برای رشد و پویایی باید بتواند دخل و خرج خود را سامان بدهد، حال به نظر من در این مسیر دولت باید با تخصیص یارانه، آن صنعت را حمایت کند، در غیر این صورت آن صنعت به تدریج روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت.

نظر شما