شناسهٔ خبر: 149909 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوبخت نقش چندانی در بودجه ندارد

عضو هیأت مؤسس حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه نوبخت نقش چندانی در بودجه ندارد، گفت: آقای واعظی، با اینکه رئیس دفتر روحانی است، امّا سمت خاصی در دولت ندارد.

به گزارش«نماینده»، مرتضی محمّدخان، عضو هیأت مؤسس حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه در جریان بیانیه حزب کارگزاران نیستم، اظهار داشت: شنیده‌ام آقای مرعشی، سخنانی را علیه آقای نوبخت گفته است.  احزاب آزاد هستند و می‌توانند انتقاد کنند. دوستان کارگزاران هم افراد بصیر و واردی هستند، منتها بحث شخص نیست بلکه بحث سیستم است.

وی ادامه داد: سیستم ما از نظر بودجه‌ریزی اینطور است که یک درآمد داریم که شامل درآمدهای مالیاتی و فروش نفت ارزی و ریالی است و سایر درآمدها مثل فروش اموال دولتی. یک مصارف هم داریم که معمولاً بیشتر از درآمدهاست.خب کسر بودجه می‌شود. کسر بودجه از نظر اقتصادی یعنی بدهی ملت در آینده. یعنی وقتی دولت بدهکار است باید پولش را از مردم بگیرد تا این بدهی را بدهد. ازبانک مرکزی می‌گیرد.

محمّدخان با بیان اینکه کسری بودجه زمانی که در حد دو سه درصد باشد، برای سیاست‌های توسعه‌ای خوب است و اشکالی ندارد، اظهار داشت: امّا زمانی که بالای بیست سی درصد است، هم خطرناک است و هم پول پر قدرت را وارد اقتصاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت از بانک مرکزی استقراض می‌کند و پول پر قدرت وارد می‌شود و این پول در سیستم بانکی تکاثر پیدا می‌کند و تقریباً شاید به شش یا هفت برابر برسد. در بانک‌های تجاری ممکن است تا ده دست بگردد و ضریب تکاثری پیدا کند. بنابراین خود بودجه مقوله بسیار مهمی است که در اقتصاد مهم است و یکی از سیاست‌های کلان دولت بودجه است که آن را تهیه و تنظیم می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت هاشمی رفسنجانی، کسری بودجه را مشکل همیشگی دولت‌ها دانست و اظهار داشت: تنها سالی که کسری بودجه نداشتیم، سال ۷۵ بود که کسری بودجه، صفر بود. مابقی سال‌ها این کسری بودجه را داشته‌ایم، منتها درصد آن فرق می‌کرده است و از پنج درصد و ده درصد تا بعضی مواقع که بیست درصد بوده است. 

محمّدخان خاطرنشان کرد: تنظیم بودجه با سازمان برنامه و بودجه است ولی دستورات آن را تشکیلات دولت می‌دهد. تقاضاهای دولت و وزارت‌خانه‌ها است که به تأیید رئیس‌جمهور می‌رسد. رئیس‌جمهور ابتدا به همه دستگاه‌ها بخش‌نامه می‌دهد که چگونه بودجه را رعایت کنند بعد در دولت می‌آید و تصویب می‌شود. بعد تازه به مجلس می‌رود و اختیار کل آن با مجلس است. آنچه مجلس تصویب کند مهم است. بعد هم ابلاغ و اجرا می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: بنابراین شخص آقای نوبخت یا رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه بی‌نقش نیست ولی نقش آن‌چنانی ندارد، چرا که اولاً مجلس بودجه را تصویب می‌کند، دوم اینکه دستگاه‌ها درخواست‌های خودشان را می‌دهند، سوم اینکه بالاخره کارشناسان و مدیران سازمان برنامه می‌نشینند و چکش‌کاری می‌کنند بعد تبدیل به بودجه نهایی می‌شود و با دستگاه‌ها تفاهم می‌کنند که این قسمت با رئیس سازمان است. وگرنه شخص آقای نوبخت به تنهایی مسئول بودجه نیست. 

وی افزود: اینکه حزب کارگزاران به این نتیجه رسیده است که نوبخت که دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم هست، مشکل دارد، من خیلی وارد مسائل شخصی نمی‌شوم. بحث اقتصادی‌اش این است که همه(در بحث بودجه) دخیل هستند.

محمّدخان در پاسخ به سؤالی در مورد برخی انتقادات به اسحاق جهانگیری به واسطه سیاست‌های ارزی و نقش اقتصادی وی در دولت گفت: کار اجرایی دولت را معاون اوّل انجام می‌دهد. به عبارتی، جایگاه معاون اوّل، جایگاه رئیس‌جمهور هم هست و می‌تواند از اختیارات رئیس‌جمهور استفاده کند و هر کاری که مربوط به دولت می‌شود انجام دهد. البته جهانگیری صلاحیت این کار را هم دارد.

وی افزود: البته سیاست‌های ارزی برای اینکه بتواند آثار خودش را نشان بدهد، زمان‌بر است.

محمّدخان در پاسخ به سؤالی درباره لزوم پاسخ‌گو بودن حزب اعتدال و توسعه و کارگزاران نسبت به عملکرد دولت، به واسطه حضور اعضای خود در دولت، گفت: آقای روحانی عضو هیچ حزبی نیست و مستقل است. امّا هم توسط حزب اعتدال و توسعه و هم اصلاح‌طلبان- که کارگزاران هم جزء آن‌ها هستند- مورد حمایت قرار گرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: روحانی توسط این احزاب توانست رأی خود را بالا بکشد. حالا اینکه فقط حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه بابت عملکرد دولت توضیح بدهند درست نیست. البته حزب هم چنین وظیفه‌ای ندارد. هرکسی در مقابل مسئولیتی که می‌گیرد مسئول است. حالا حزب هم یک‌سری افراد را معرفی کرده ولی در مقابل همه اینها مسئولیت قانونی و عرفی ندارد.

محمّدخان با بیان اینکه حزب صرفاً افرادی را معرفی می‌کند و مسئولیت عمل آن افراد به عهده خودشان است، تصریح کرد: احزاب، مسئول پاسخگویی دیگران نیستند.

وی ادامه داد: نگاه مردم نیز مهم است. مردم در دوره‌های بعد نگاه می‌کنند که آیا به این جناح و کاندیدایش رأی بدهند یا نه.

محمّدخان با بیان اینکه خود آقای روحانی این دوستان را انتخاب کرده است، افزود: او از میان بهترین افرادی که می‌شناخته‌، سعی کرده کابینه‌اش را انتخاب کند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره آینده رابطه اصلاحات و اعتدال گفت: الان مشکل است در این باره سخن گفت. در حال حاضر مشکلات مملکتی و معیشت مردم وجود دارد و احزاب هم به هر حال باید خوشتنداری کنند و به مشکلات دامن نزنند. در چنین شرایطی درست نیست احزاب به همدیگر تیر غیبی بزنند تا به کسی بخورد.

محمّدخان ادامه داد: درست که آقای واعظی، رئیس دفتر روحانی است، امّا سمت خاصی در دولت ندارد. من در زمان ریاست‌جمهوری مقام معظّم رهبری، در دفتر ایشان بودم و مسئولیت مستقیمی نداشتیم. بنابراین ریاست‌ دفتر رئیس‌جمهور، مسئولیت خاصی نیست، اگر وزیر بود، می‌شد چیزی گفت. آقای نوبخت هم مسئول برنامه و بودجه است که آن هم فرایند خودش را دارد و عرض کردم.

وی افزود: بنابراین سیبل کردن افراد، کار شایسته‌ای نیست. این کار، نه‌تنها مشکلات مردم را حل نمی‌کند بلکه دامن هم می‌زند. احزاب باید در شرایط حساس سیاسی و خارجی، وحدت کلمه را حفظ کنند و به فرمان رهبری که همه را به وحدت دعوت کردند عمل کنند تا با همدلی بتوان از مشکلات عبور کرد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در واکنش به شایعه کناره‌گیری وی از حزب اعتدال و توسعه گفت: سال ۷۶ که از دولت بیرون آمدم، درخواست تأسیس حزب اعتدال و توسعه را دادم. منتها از آن زمان به بعد، به دانشگاه رفتم و فعالیت سیاسی‌ام کم شد.

محمّدخان با بیان اینکه در حال حاضر، خیلی به سیاست ورود نمی‌کنم، هنوز هم عضو شورای مرکزی حزب هستم امّا فعالیت آنچنانی ندارم و تقریباً از مسائل سیاسی کناره‌گیری کرده‌ام.

وی افزود: کم و بیش در جلسات شورای مرکزی حزب شرکت می‌کنم امّا مدتی است حضور پیدا نکرده‌ام، آن هم به دلیل اینکه فعالیت‌ سیاسی ندارم.

نظر شما