شناسهٔ خبر: 149842 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

سیدفرید موسوی «نایب‌رئیس سابق کمیسیون اقتصادی» در گفت‌وگو با «نماینده»:

اصلاح ساختار بانکی واجب‌تر از حذف صفر است

سیدفرید موسوی43 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امیدوارم لوایح و طرح‌های مرتبط با شبکه بانکی با قید فوریت در دستور کار قرار بگیرد

ماهنامه «نماینده»، حذف صفر از پول ملی و اصلاح قانون پولی موضوعی است که حتی اگر در مجلس مورد تصویب هم قرار بگیرد نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و فقط از لحاظ روانی اثراتی جامعه می‌گذارد. اصلاح ساختار شبکه بانکی موضوعی است که امروز در دستور کارشناسان قرار گرفته است. در همین راستا «سیدفرید موسوی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به «نماینده» گفت: «شرایط کشور برای حذف صفر در شرایط کنونی مساعد نیست، مسائلی که اکنون در اقتصاد با آنها روبه‌رو هستیم و اتفاقاتی که پیش‌بینی می‌شود که در آینده درگیرشان باشیم شرایط را برایمان پیچیده‌تر می‌کند.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «بنده معتقدم صفرها باید زمانی حذف شوند که ما بخواهیم از طریق آن اتفاقات مثبت را رقم بزنیم و این شرایط ثابت و مثبت در اقتصاد، آن هم بدون وجود محدودیت‌ها ادامه داشته باشد؛ اما اکنون تصور می‌کنم با توجه به شرایط اقتصادی و به‌ویژه محدودیت‌های خارجی و تحریم‌ها که در پیش است، اصلاً صلاح نباشد که به این موضوع ورود کنیم.»

موسوی با تأکید بر اینکه در واقع باید به یک ثبات نسبی در اقتصاد دست پیدا کنیم، گفت: «امروز بازارهایی همچون ارز، سکه، طلا، مسکن دچار نوسانات غیر قابل پیش‌بینی می‌شوند و ما آن‌ را در اقتصاد تجربه می‌کنیم، به‌هرحال همین نوسانات نشان از بیماری‌ها و وضعیتی است که به عقیده بنده حذف صفر نمی‌تواند کارآمدی مطلوبی را به‌همراه داشته باشد.»

وی در پاسخ به اینکه این طرح اکنون به کجا رسیده و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: «موضوع تغییر واحد پولی را دولت به مجلس پیشنهاد داده بود که فعلاً با توجه به موضوعات مختلفی که هر روز اتفاق می‌افتد و اولویت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، کمیسیون ورودی به بررسی آن نداشته است، اما امیدوار هستم لوایح و طرح‌های مرتبط با شبکه بانکی با قید فوریت در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی امروزمان را که منبعث از وضعیت جاری شبکه بانکی است، حل کنیم.»

نماینده مردم تهران افزود: «متأسفانه حدود 80 الی 90 درصد از بار نظام تأمین مالی ما بر دوش شبکه بانکی است. این در حالی است که امروز شبکه بانکی ما وضعیت مساعد و مناسبی ندارد. در چنین شرایطی انتظار نقش‌آفرینی مثبت از شبکه بانکی انتظاری بی‌راه بشمار می‌رود.»

موسوی با اشاره به ضرورت وجود یک عزم جدی در دولت و مجلس برای اصلاح رویه‌های جاری و اصلاح قوانین شبکه بانکی که سال‌ها از آن گذشته است، تصریح کرد: «این رویه‌ها نیاز به بازنگری دارد. دولت لایحه‌ای را در این باره ارائه کرده و طرح‌هایی هم در مجلس آماده شده است که باید مدنظر قرار بگیرد.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر باید یک عزم جدی را برای بهبود وضعیت مالی شبکه بانکی به‌وجود بیاید تا بانک‌ها قدرت مانور داشته باشند. در حال حاضر صورت‌های مالی شبکه بانکی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و یک اراده و عزم ملی را می‌طلبد که نسبت به اصلاح آنها اقدام شود. حتی اگر این طرح‌ها و لوایح هم به نتیجه برسد، مشکلات جاری نقدینگی بانک‌ها مرتفع نخواهد شد و برای حل آن نیازمند اقدامات دیگری هستیم.»

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: «لازم است رویه‌های جاری شبکه بانکی و رویه‌های اجرایی و نظارتی بانک مرکزی مورد بازنگری و باز مهندسی قرار گیرد. علاوه‌براین باید بحث دارایی‌های موهومی موجود که در ترازنامه‌های همین بانک‌ها منعکس شده را تعیین تکلیف کنیم. هر زمان که ما این امر را عقب می‌اندازیم قطعاً مشکلات بزرگتر می‌شوند و به یک شرایطی می‌رسیم که باید توان بالایی برای حل آن صرف شود.»

موسوی با بیان اینکه نیاز است هرچه سریع‌تر تدابیری برای حل مشکلات شبکه بانکی اتخاذ کنیم اظهار کرد: «نباید فراموش کنیم که هر اقدام دیگری هم برای بهبود اقتصاد کشور انجام دهیم تا زمانی که شبکه بانکی مناسبی را نداشته باشیم، آن اقدامات کارآمدی و اثربخشی مطلوبی نخواهد داشت.»

وی در پاسخ به اینکه اصلاح شبکه بانکی چه تأثیری در کاهش تورم خواهد داشت؟ عنوان کرد: «قطعاً بر شاخص تورم تأثیر لازم را خواهد داشت. وقتی بالغ بر80 درصد نظام تأمین مالی از طریق نهادی به نام بانک صورت می‌گیرد قطعاً هر اتفاقی در این نهاد بانکی بیفتد تبعات غیر قابل انکاری را در کلیت اقتصاد ما خواهد داشت.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «یکی از عوامل رشد نقدینگی امروز کشور سازوکارهای معیوب شبکه بانکی است. مسلماً نقش نقدینگی در تورم قابل کتمان نیست و ما اگر نتوانیم این قضیه را کنترل و مدیریت کنیم تبعاتی دارد و فشارهای متعدد دیگری هم در این زمینه به دنبال خواهد داشت.»

وی با بیان اینکه وقتی قصد داشتیم بعد از برجام ارتباطات بانکی را شروع کنیم یکی از مسائل و مشکلاتی که مانع شد عدم مطلوبیت صورت‌ها و ساختار مالی و کیفیت داده‌های شبکه‌ بانکی ما بود، افزود: «اگر بتوانیم این مهم را اصلاح کنیم در ابعاد مختلف تأثیرات خاص خودش را خواهد داشت.»

وی در پاسخ به اینکه آیا با این تفاسیر می‌توان امیدوار بود که نظام بانکی ما هرچه زودتر بهبود پیدا کند؟ عنوان کرد: «خیر؛ بنده فکر نمی‌کنم که در کوتاه‌مدت شبکه بانکی بتواند تمام مشکلاتش را مرتفع کند. در همین مجلس دهم تأکید زیادی برای حل مشکلات داشتیم و خیلی‌های دیگر هم گفتند اما فعلاً اتفاق خاصی را در عمل شاهد نبودیم. اینکه بگویم اکنون این اتفاق خواهد افتاد این‌گونه نیست زیرا شبکه بانکی همچنان بر رویه‌های گذشته و معیوب تکیه دارد و دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در اصلاح این رویه‌ها و وضعیت اقدام خاصی را در رفع چالش‌های مبتلابه این صنعت صورت نداده‌اند.»

نظر شما