شناسهٔ خبر: 149838 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فتحی: رد فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان تعجب آور بود

محمدجواد فتحی/2 نماینده تهران گفت: اگر رای نمایندگان شفاف می‌شد اصلاحات قوانین هم کاهش پیدا کرده و قانون‌گذار قوانین دقیق‌تری تصویب را می‌کرد.

 به گزارش «نماینده»، محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران ،  با اشاره به مخالفت نمایندگان مجلس با یک فوریت شفافیت آراء، گفت: رد فوریت این طرح تعجب آور بود، ولی در عین حال باید در نظر داشته باشیم زمانی که این طرح برای اولین بار تقدیم مجلس شد، تنها ۳۸ امضا داشت و امروز ۱۶۰ امضا دارد.

فتحی افزود: نمایندگان تصور کردند که با تصویب این طرح، امنیت و آزادی لازم برای فعالیت و رای‌دهی را نخواهند داشت و در ادامه به دلیل فشارهای بیرونی نتوانند به خوبی عمل کنند، البته وکلای ملت قسمتی از آن را هم معطوف به نظارت استصوابی دانسته و معتقدند که ممکن است این آراء سندی برای تایید و رد صلاحیت خودشان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه منافع شفافیت رای نمایندگان از معایب آن بیشتر است گفت: یکی از دلایل موفقیت برخی کشورها در دنیا همین شفافیت آراء در مسائل گوناگون است که این امر باعث می‌شود تا نماینده با مطالعه بیشتر، نظارت کارشناسانه ای نسبت به لوایح و طرح ها داشته و با تسلط بیشتری در صحن مجلس حاضر شوند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر طرح شفافیت آراء نمایندگان مورد موافقت مجلس قرار می‌گرفت، شاهد پیشرفت نظام قانون‌گذاری در کشور بودیم.

وی گفت: ۵۹ رای موافق تعداد بسیار کمی برای این طرح محسوب می شد، ولی در نهایت امید داریم تا در مجالس بعدی طرحی با این مشخصات و مضامین آماده و تصویب شود تا مجلس هم ارتقا پیدا کند.

فتحی افزود: زمانیکه قانون متقن و دقیق باشد نیاز به اصلاح و الحاق ندارد و اگر رای نمایندگان شفاف می‌شد اصلاحات و الحاقات قوانین هم کاهش پیدا کرده و قانون‌گذار قوانین دقیق‌تری تصویب را می‌کرد.

نظر شما