شناسهٔ خبر: 149717 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اجرای توافقات با سایر کشورها نیازمند نظارت کارشناسانه است

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس گفت: اگر مذاکره‌ای را با کشوری انجام می‌دهیم که مصمم به اجرای آن هستیم باید نظارت کارشناسانه داشته باشیم.

به گزارش «نماینده» مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس؛ با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره مذاکره با اروپایی‌ها و عدم اعتماد به آنها گفت: حضرت علی (ع) هم طی نامه‌های خود به مالک اشتر می‌فرمایند با هر کسی که خواهان مذاکره با توست مذاکره کن اما بعد از آن مراقب باش که حیله نکرده و زیر آن نزنند

وی ادامه داد: این روند نه تنها در مذاکره با اروپا بلکه با هر کشور دیگری باید رعایت شود، اصولا باید مراقب باشیم تا تصمیماتمان در مذاکرات به صورت صحیح به نتیجه رسیده و عملی شوند.

نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو تاکید کرد: بسیاری از تصمیمات ما در مذاکرات با کشورها فقط بر روی کاغذ مانده و اجرایی نمی‌شود و تنها در مقاطع حساس و مهم یادمان می‌افتد که تصمیمی که اتخاذ کردیم اجرایی نشده است و متاسفانه نسبت به آن حساسیت هم نشان نداده‌ایم مانند مذاکراتی که نمایندگان، مدیران و وزرا با بسیاری از کشورها دارند.

پزشکیان اظهار کرد: اگر مذاکره‌ای را با کشوری انجام می‌دهیم که مصمم به اجرای آن هستیم باید نظارت صحیح، عمیق و کارشناسانه داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: دستگاه دیپلماسی مذاکراتی را در زمینه‌های اقتصادی، علمی، کشاورزی، سیاسی و ... با کشورها انجام می‌دهد و بسته به عنوان آن مجموعه‌ای درگیر می‌شوند که باید نظارت‌ها را بر اجرای آن داشته باشند، بر این اساس نظارت‌ها تنها بر عهده وزارت خارجه نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان از اروپایی‌ها طی مذاکرات برای اجرای برجام تضمین‌هایی دریافت کرد گفت: این موضوع به نوع بحث و گفت‌وگوها، خواست، توقعات، توان و هزینه‌ای که می‌دهیم، بستگی دارد و این گونه نیست که هر چه بگوییم اجرا شود، بلکه در این داد و ستد باید یک چیزی را داد و در مقابل چیز دیگری دریافت کرد.

نظر شما