شناسهٔ خبر: 149698 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

سخنگوی وزارت بهداشت:

در تامین و تولید دارو و مواد اولیه دارو مشکل نداریم

حریر چی - سخنگوی وزارت بهداشت ایرج حریرچی گفت: برای تامین و تولید مواد اولیه دارو با مشکل مواجه نیستیم اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه، مشکلاتی وجود داشته باشد.

 به گزارش «نماینده»؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: کمبود ۱.۵ درصدی دارو در تمام کشورها رایج و متداول است اما همین میزان هم مورد قبول نیست البته در دوره اجرای طرح تحول سلامت کمبود اقلام دارویی به زیر یک درصد و به ۳۵ تا ۴۰ قلم رسید این در حالیست که  قبل از اجرای این طرح و دربازه ۱۵ ساله کمبود دارو ۷ تا ۸ درصد بوده است، گران شدن مواد اولیه تولید دارو و یا مختل شدن خط تولید دارویی خاص یکی از دلایل کمبود دارو است.

وی افزود: خوشبختانه ما برای تامین و تولید مواد اولیه دارو با مشکل مواجه نیستیم اما ممکن است در برخی اقلام ضمیمه، مشکلاتی وجود داشته باشد. زمانیکه دارو برای مدت ۸ ماه مصرف در کشور موجود باشد؛ یعنی کمبودی نداریم اما وقتی وجودی دارو به ۴ ماه برسد با بحث کمبود دارو مواجهیم، در چنین شرایطی داروی مورد نظر از داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود.
 
حریرچی ادامه داد: در حال حاضر کمبود داروی داخلی بسیار کم است و کمبود برخی از اقلام دارویی وارداتی نیز ناچیز است،  براساس قانون مصوب مجلس و قانون بودجه باید داروی تولید داخل و ژنریک تجویز شود.

نظر شما