شناسهٔ خبر: 149675 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

آیا «شورای عالی اصلاح‌طلبان» یک تشکل قانونی است یا غیر قانونی؟

اصلاح طلبان با توجه به ماده دوم از فصل اول قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، آیا شورای عالی اصلاح طلبان از سوی وزارت کشور به رسیمت شناخته شده است؟

به گزارش«نماینده»، رسانه‌های اصلاح‌طلب از شروع دوره جدید فعالیت "شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابی اصلاح‌طلبان" یا همان شورای عالی اصلاحات خبر دادند، آن هم با افراد حقیقی و حقوقی جدید.

سازندگی روز گذشته نوشت:"مهم‌ترین ویژگی دوره جدید دعوت از اصلاح‌طلبان سرشناسی مانند عبدالله نوری و مصطفی معین به شورای عالی است که در سطح رهبری جریان اصلاحات می‌توانند ریاست شورای عالی در دست بگیرند، هرچند که بعید است محمدرضا عارف راضی به این کار شود و بنا به شنیده‌های سازندگی، در دوره جدید همچنان عارف ریاست جدید شورای عالی خواهد بود."

اما تولد شورای عالی چگونه رقم خورد؟

روزنامه اعتماد در گزارشی نسبت به تولدی شورای عالی می‌نویسد:"شورای عالی سیاست‌گذاری، متولد شده از کمیته‌ای است که از احساس ضرورت برای سازمان‌دهی درون جناحی پس از انتخابات ۹۲ به وجود آمد.

درعین‌حال که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متشکل از احزاب اصلاح‌طلب و شورای مشورتی سید محمد خاتمی فعالیت می‌کردند، همچنان جای تشکلی که بتواند همه اقطاب و طیف‌های اصلاح‌طلب را در انتخابات کنار یکدیگر قرار دهد، خالی بود.

همین بود که نخستین بار تشکیل شورای راهبردی انتخابات کلید خورد. این شورا بخشی از احزاب و گروه‌های سیاسی را که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور نداشتند، پای میز سازمان‌دهی کشید.

اعضای شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان در آن زمان عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی، مرتضی حاجی، آذر منصوری، علی صوفی، عبدالله ناصری و یک عضو نزدیک به اعتماد ملی از شورای مشورتی بودند و محسن رهامی، احمد حکیمی پور و حسین کمالی نیز از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در آن حضور داشتند.

شورای راهبردی اصلاح‌طلبان به دلایل متعدد هنوز سازوکار بی‌نقصی نبود و به همین دلیل هم بود که کم‌کم در قالب و هیئت شورای عالی سیاست‌گذاری پوست‌اندازی کرد.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم نخستین مسئولیت سخت خود را به عهده گرفت. در بدو امر مخالفت‌هایی از سوی برخی از اصلاح‌طلبان و اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تشکیل این شورا وجود داشت. از همین رو بود که کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان موازی با شورای عالی سیاست‌گذاری اقدام به حضور در انتخابات کرد. شاید بتوان نخستین سازمان‌دهی این شورا در انتخابات مجلس دهم را سخت‌ترین مسئولیتش در طول این سال‌ها دانست. چراکه رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب عملاً دست شورای عالی سیاست‌گذاری را برای معرفی لیست بسته بود. همین بود که شورای عالی تلاش کرد تا از بین کاندیداهای کمتر شناخته‌شده که الزاماً سبقه اصلاح‌طلبی نیز نداشتند دست به انتخاب بزند. موفقیت این شورا در انتخابات و به خصوص پیروزی لیست اصلاح‌طلبان که به نام لیست امید معروف شد، به ویژه در تهران سبب شد تا موافقت‌ها برای ادامه کار شورای عالی سیاست‌گذاری ادامه پیدا کند.[۱]

اما روزنامه سازندگی داستان دیگری از نحوه تولد شورای عالی بیان می‌کند، سازندگی می‌نویسد:شورای مشورتی سید محمد خاتمی اگرچه کار ستادی انجام نمی‌دهد اما به لحاظ فکر و ایده بسیار به شورای عالی اصلاح‌طلبان کمک می‌کند، در واقع شورای عالی از دل جلسات شورای مشورتی سید محمد خاتمی بیرون آمد...

سازندگی در ادامه می‌نویسد:

"در سال ۹۴ و در آستانه انتخابات مجلس دهم، اصلاح‌طلبان به سازوکار جدیدتری رسیدند.

هفته‌نامه صدا در خردادماهان سال از برگزاری اولین جلسه شورای عالی اصلاح‌طلبان خبر داد. نهادی که در واقع یک مجلس مشورتی بود و در آن سران جریان اصلاحات و نمایندگان احزاب مؤثر حضور داشتند. هدف آن‌ها همدلی بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بود.

کسانی که پیروز انتخابات شده بودند، هواداران خاتمی و هواداران روحانی، انحا می‌خواستند برای انتخابات مجلس دهم برنامه‌ریزی کنند.

در اولین جلسه آن سید محمد خاتمی، عبدالله نوری، سید محمد موسوی‌خوئینی‌ها، محمدعلی نجفی، سید هادی خامنه‌ای، مصطفی معین، محمدرضا عارف، سید حسین مرعشی، محمدرضا خاتمی، محسن امین زاده، موسوی لاری و اکبر ترکان حضور داشتند، موسوی‌خوئینی‌ها به نمایندگی از مجمع روحانیون، هادی خامنه‌ای به نمایندگی از شورای هماهنگی اصلاحات و مجمع نیروهای خط امام و شورای هماهنگی، حسین مرعشی به نمایندگی از حزب کارگزاران سازندگی ایران و اکبر ترکان به نمایندگی از حزب اعتدال و توسعه در این جلسه حاضر بودند...

بعدها که اصلاح‌طلبان در مجلس پیروز شدند، محمدرضا عارف محور این تشکیلات شد... با این تداخل‌های بسیاری از یک‌سو با شورای مشورتی خاتمی و از دیگر سو با شورای هماهنگی اصلاحات به وجود آمد. این تداخل در انتخابات شوراها خودش را بیش‌ازپیش نشان داد. رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتماد ملی ازجمله منتقدان به شورای عالی بود و معتقد است این شورا نمودی از نوعی استبداد رأی و فردگرایی است حال‌آنکه تحزب گرایی بهترین راه برای ادامه مسیر اصلاح‌طلبان است."[۲]

با تمام حواشی موجود در کنار ایجاد شورای عالی اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد این شورا هم در حالت تصمیم‌سازی و هم تصمیم گیری بر احزاب قانونی اصلاح‌طلبان ایجاد شده است و عملاً می‌توانیم از شورای عالی اصلاح طلبان به عنوان یک ائتلاف سیاسی از احزاب اصلاح طلب نام ببریم.

سؤالی که برای کارشناسان به وجود آمده است این است که شورای عایل اصلاح‌طلبان یک تشکل قانونی است یا غیر قانونی؟

با توجه به ماده دوم از فصل اول قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، آیا شورای عالی اصلاح طلبان از سوی وزارت کشور به رسیمت شناخته شده است؟ و مجوز قانونی دارد؟

ماده دوم از فصل اول قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی گفته است:

جبهه: ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه فعالیت مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب موضوع ماده (۱۰) این قانون شکل می‌گیرد.

حال وزارت کشور باید درباره این مسئله اطلاع رسانی کند و قانونی بودن این تشکل سیاسی را برای افکار عمومی روشن کند.


[۱] - http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۶۶۴۱۷۰

[۲] - روزنامه سازندگی شماره ۱۵۷، تاریخ ۱۰/۶/۹۷

نظر شما