شناسهٔ خبر: 149635 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

«امیر خجسته» تأیید و «معاون بازرگانی استان همدان» تکذیب کرد؛

قاچاق شیر از همدان

قاچاق شیر رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از قاچاق مواد غذایی موردنیاز مردم توسط کارخانه‌ها مواد غذای و لبنی به خارج کشور خبر داد.

به گزارش «نماینده» از همدان،  امیرخجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افزایش نرخ ارز موجب شده تا صادرات اوج گیرد تا جایی که برخی کارخانه‌ها مواد غذایی موردنیاز مردم را به خارج کشور می‌فرستند که موجب کمبود این اقلام در داخل و افزایش نرخ آن‌ها می‌شود.

وی مطرح کرد: این موضوع در استان هم وجود دارد و به‌عنوان‌مثال کارخانه‌ای در همدان که تا دیروز ۱۴۰ تن شیر تولید می‌کرد، امروز ۱۰۰ تن تولید کرده و بقیه را به صورت شیر خشک به خارج کشور می‌فرستد.

اظهارنظر صریح رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در مورد پدیده‌ای به نام قاچاق صادرات در حالی است که معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان وجود چنین موضوعی را رد کرد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: چیزی به نام پودر شیر یا شیر خشک وجود ندارد.

مجید زرین دلاور گفت: صادرات پودر شیر و شیر خشک از استان همدان نداریم و بعید می‌دانم که چنین چیزی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه کمبودی در حوزه شیر خام و مواد لبنی در استان وجود ندارد، اعلام کرد: نرخ علوفه و خوراک دام، دستمزد کارگر و حامل‌های انرژی بالا رفته و تولیدکننده هم محصولش را به نرخ بیشتری به واحدهای تولیدی می‌فروشد و همین موجب افزایش قیمت مواد لبنی شده است.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان شهرستان همدان همچنین بیان کرد: فروشندگان محصولات لبنی با کمبود شیر خام روبه‌رو هستند

رضا به زارع با بیان اینکه امکان تهیه پودر شیر از شیر خام وجود دارد، گفت: به دلیل فسادپذیری سریع شیر، یکی از روش‌هایی که برای ماندگاری بیشتر آن انجام می‌شود، گرفتن آب آن و تبدیل به شیر خشک‌شده است که قابلیت نگهداری بیشتری دارد، همان‌طور که میوه‌های مازاد به پودر میوه تبدیل‌شده و آب‌میوه از آن تهیه می‌شود.

وی از کمبود شیر برای عرضه به مردم خبر داد و افزود: در حوزه عرضه مواد لبنیاتی و شیر خام با کمبود روبه‌رو هستیم به طوری که نرخ این محصول نه‌تنها در کارخانه‌ها بلکه در فروشگاه‌های مواد لبنی سنتی هم افزایش‌یافته و ظاهراً شرکت‌های لبنیاتی شیر خام را به صورت پودر شیر به خارج از کشور ارسال می‌کنند.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان شهرستان همدان  مطرح کرد: پیش از این شیر خام در شهر همدان، کیلویی ۲ هزار تومان به فروش می‌رسید که فروشندگان تقاضای افزایش ۲.۵ برابری و فروش کیلویی ۳ هزار تومان را داشتند، اما موافقت نشد و اکنون هم که تقاضای افزایش ۱۰ درصدی دارند باز هم نهادهای مسؤول موافقت نمی‌کنند.

به زارع تأکید کرد: اگر اجازه افزایش قیمت به فروشندگان مواد لبنی داده نشود ممکن است برخی از آن‌ها برای جلوگیری از ضرر دست به تقلب زده و از درصد خلوص شیر بکاهند یا تخلف کرده و گران‌تر از نرخ مصوب، کالاها را بفروشند.

نظر شما