شناسهٔ خبر: 149609 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حذف سه محور استیضاح بطحایی

سیدحمایت میرزاده وزیر آموزش و پرورش تنها چند روز مانده به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی باید برای ماندن در کرسی وزارت آموزش و پرورش نمایندگان را قانع کند، مسئله‌ای که چالش جدید این وزارتخانه است.

به گزارش «نماینده»، هفتم شهریورماه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۲۰ امضا در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد. مطابق ماده ۲۲۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش ۱۰ روز برای حضور در صحن مجلس و پاسخ گویی به سوالات استیضاح کنندگان فرصت دارد. سوالاتی که در ابتدا ۱۶ بند بود اما میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار مهر خبر داد که این ۱۶ بند به ۱۳ بند کاهش پیدا کرده است و حالا قرار است وزیر آموزش و پرورش تنها چند روز مانده به بازگشایی مدارس در صحن مجلس حاضر شود و نمایندگان را قانع کند و در پست خود باقی بماند.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش برای شروع آغاز سال تحصیلی با چالشهای بسیاری رو به روست که مهمترین آنها کمبود معلم و اعتبار و همچنین استقرار کامل نظام جدید آموزشی است. وزارتخانه آموزش و پرورش در این ماههای اخیر بیشتر تلاش خود را معطوف حل و فصل این سه موضوع کرده است و حالا در روزهایی که مانورهای آزمایشی برای بازگشایی بدون مشکل مدارس در حال برگزاری است، وزیر آموزش و پرورش باید به دنبال توضیحاتی برای قانع کردن نمایندگان مجلس باشد.

میرحمایت میرزاده در این باره که به نظر وی آیا زمان شهریور زمان مناسبی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش هست یا نه، گفت: در قانون ذکر نشده که زمان استیضاح وزرا زمان خاصی دارد و مثلا نباید وزیر اقتصاد را در اسفند که فصل بودجه بندی است یا وزیر کشاورزی را زمان برداشت محصول استیضاح کرد!

وی ادامه داد: قانون می گوید هر وقت نمایندگان تشخیص دادند از وزیری باید سوال شود از او سوال کنند و هر زمان قانع نشدند آن را به صحن بیاورند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین بیان کرد: اما رای نمایندگان مشخص می کند که آیا به نظر آنها زمان شهریور زمان مناسبی برای این کار هست یا نه و به نظر میرسد اکثریت نمایندگان دغدغه ای که شما به آن اشاره کردید را داشته باشند. در صحن مجلس معمولا رعایت اینکه چه وزیری چه زمانی استیضاحش رای بیاورد یا نه می شود البته ممکن است مواردی را وارد بدانند و در هر صورت باید منتظر نتیجه ای که سه شنبه در صحن مجلس گرفته میشود، ماند.

هر چند کارنامه یکساله سیدمحمد بطحایی در وزارت آموزش و پرورش خالی از اشکال نبوده است و بسیاری از کارشناسان بارها به آن اشاره کرده‌اند و برخی از این موارد در ۱۶ بند اولیه نمایندگانی که طرح استیضاح را مطرح کردند وجود دارد اما این بار اولی نیست که بطحایی قرار است مجلسیان را در ارتباط با سوالهایشان قانع کند. دوم خرداد ۹۷ نیز نمایندگان حداقل درباره دو سوال از ۱۶ سوال اولیه که برای استیضاح او مطرح شد، قانع شده بودند.

از سوی دیگر تا به حال گرچه وزرای آموزش و پرورش متعددی در مجلس استیضاح شده اند اما هیچ کدام از استیضاح های وزرای آموزش و پرورش رای نیاورده است. مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش که او نیز در شهریور ماه ۸۲ استیضاح شد، نزدیک ترین شرایط را به محمد بطحایی دارد.

به گزارش مهر، بطحایی با رای بالای ۲۳۸ موافق به وزارت آموزش و پرورش رسید و همه اینها می تواند کمی برای وزارتخانه آموزش و پرورش حاشیه امن ایجاد کند که با دغدغه کمتری به کارهای مربوط به شروع سال تحصیلی جدید مشغول باشند. هر چند روز سه شنبه این نمایندگان هستند که مشخص می‌کنند ادامه کار وزارتخانه آموزش و پرورش چه سرنوشتی داشته باشد.

نظر شما