شناسهٔ خبر: 149527 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مصری: هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق حداقل ۵۰ هزار شغل را نابود می‌کند

مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس اظهار تاسف کرد: در داخل کشور هنوز باور نداریم که قاچاق اساسی‌ترین ریشه‌های بیکاری، پولشویی و فرار مالیاتی است.

به گزارش «نماینده» عبدالرضا مصری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در خصوص ریشه‌های قاچاق کالا و ارز، گفت: قاچاق یعنی رونق دلالی و اقتصاد زیرپایه‌ای، ‌ نابودی اطمینان به تولید داخلی، کاهش مالیات، کند شدن چرخه اقتصاد، از بین رفتن عزت نفس ملی که ریشه‌های اشتغال را می‌خشکاند و تغییر ذائقه داخلی برای مصرف کالای خارجی.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: هر یک میلیارد دلار کالای قاچاق حداقل ۵۰ هزار شغل را نابود می‌کند. اگر ۲۵ میلیارد دلار قاچاق در سال به کشور انجام شود یک میلیون و ۲۵۰ هزار شغل در سال نابود می شود. اگر این عدد نصف باشد یعنی ۶۵۰ هزار شغل در سال از بین می‌رود.

به گفته وی روزی ۳ تا ۴ هزار کانتینر کالا وارد کشور می‌شود ولی حداکثر ۱۵۰ – ۲۰۰ آن توسط گمرک بازرسی می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس اظهار تعجب کرد: ریگی را در آسمان مثل ریگ به زمین می‌کشانیم و پیچیده‌ترین عملیاتهای صهیونیستی و تروریستی را خنثی می‌کنیم اما چطور است که نمی‌توانیم هزاران کامیون قاچاق را کنترل کنیم؟

مصری با بیان اینکه عزم جدی برای کنترل قاچاق وجود ندارد، گفت: متاسفانه در داخل کشور هنوز باور نداریم که قاچاق اساسی‌ترین ریشه‌های بیکاری، پولشویی و فرار مالیاتی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مدعی شد: وقتی کالای قاچاقی در کشور گرفته می‌شود و در انبار فلان دستگاه نگهداری می‌شود و بعد در بازار فروخته می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عمل اتفاق بیفتد؛ این در حالی است که  در فلان کشور خارجی خودروهای گران قیمت قاچاق، نابود شد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم جلوی قاچاق را بگیریم باید اراده ملی شکل بگیرد و کالای قاچاق معدوم شود یا آتش زده شود.

برچسب‌ها:

نظر شما