شناسهٔ خبر: 149520 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

استیضاح "بطحایی" ظهر امروز در کمیسیون آموزش بررسی می شود

بطحایی دومین جلسه بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در کمیسیون آموزش مجلس برگزار خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، دومین جلسه بررسی استیضاح سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی خواهد شد.

در این جلسه بطحایی با نمایندگان استیضاح کننده دیدار خواهدداشت و پاسخگوی سوالات آنها خواهد بود؛ نخستین جلسه بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس هفته گذشته برگزار شد که از ۱۶ محور استیضاح ۶ محور آن بررسی شد و بیشترین بحث‌ها نیز درباره سند تحول بنیادین بود.

در همین رابطه اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که در نخستین جلسه بررسی استیضاح وزیر آموزش و پرورش توانستیم ۶ محور بررسی کنیم گفت: در این جلسه استیضاح کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و بیشترین بحث درباره سند تحول بنیادین بود که به اعتقاد آنها این سند به کندی در آموزش و پرورش اجرا می‌شود و زیرنظام‌های مختلف آن مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: بحث کتاب‌های درسی و حذف برخی مباحث که جزو ارزش‌ها و دست‌آوردهای کشور است یا کمرنگ شدن آنها و معیشت و حقوق معلمان از سایر مباحثی بود که بررسی شد و نمایندگان استیضاح کننده سوالاتی را در رابطه با طرح رتبه‌بندی معلمان داشتند و معتقد بودند که آموزش و پرورش در سال‌های گذشته افزایش حقوق فرهنگیان را تحت عنوان رتبه‌بندی مطرح کرده‌ است در حالی که این موضوع صحبت ندارد.

* با توجیح کمبود بودجه معلمان را از طرح رتبه‌بندی محروم نکنند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این که رتبه بندی جزو تعهدات دولت است، بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید به عنوان متولی اصلی نظام تعلیم و تربیت پیگیر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان باشد و با این توجیح که کشور با کمبود بودجه مواجه است، فرهنگیان را از حق خودشان محروم نکنند.

عباسی ادامه داد: بطحایی به عنوان متولی اصلی نظام تعلیم و تربیت باید مباحث مختلف از جمله ساماندهی نیروی انسانی، کتاب‌های درسی، معیشت معلمان و وضعیت دانش‌آموزان را بررسی کند و برنامه‌هایی را که به مجلس ارائه کرده است پیش ببرد و اگر برای تحقق این برنامه‌ها برخی مدیران آموزش و پرورش ضعیف عمل کرده و نمی‌توانند فعالیت‌ها را با سرعت مناسب پیش ببرند این وزیر آموزش و پرورش است که باید در برابر کوتاهی آنها به مجلس پاسخگو باشد.

* بطحایی باید ملاحظات سیاسی و سلیقه‌ای را کنار  بگذارد

وی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید برخی ملاحظات را کنار بگذارد و در تغییرات مدیران بیشتر از نگاه‌های سیاسی مسائل صنفی و توانایی‌های فرد را مدنظر بگیرد. متاسفانه به دلیل بازی‌های سیاسی در آموزش و پرورش و انتصاب مدیران با نگاه سیاسی به جای توانمندی و شایسته‌سالاری شاهد هستیم که آموزش و پرورش بسیار کند در مسیر تحول حرکت می‌کند، در این در حالی است که این وزارتخانه به تیمی قوی و کارآمد نیاز دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده است و در این شرایط هیچ وقت به تحول نخواهد رسید، افزود: نمایندگان مجلس نظرات کارشناسی خود را به آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند و اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد می‌توان از ظرفیت نمایندگان، مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان استفاده کرد تا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را کاهش داد.

عباسی تاکید کرد: بطحایی فرد صاحب نظر و با تجربه‌ای در حوزه آموزش و پرورش هست و در دلسوزی او هیچ شکی نداریم اما باید ملاحظات صلیقه‌ای و سیاسی را کنار بگذارد و هر یک از بخش‌های آموزش و پرورش عملکرد خود در حوزه‌هایی همچون ساماندهی مدارس، کتاب‌های درسی، رضایت معلمان و دانش‌آموزان، افزایش کیفیت مدارس دولتی و رقابت پذیر کردن آن‌ها با سایر مدارس را ارائه کنند تا برای مخاطبان آموزش و پرورش مشخص شود این وزارتخانه در طول یکسالی که بطحایی به عنوان وزیر در آنجا حضور دارد چه اقداماتی انجام داده است.

محورهای استیضاح بطحایی شامل این موارد است:

۱- عدم اجرای سند تحول بنیادین، ۲- عدم اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، ۳- عدم دقت در کتب درسی، ۴- عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بی‌توجهی به مشکلات رفاهی آنها، ۵- توجه به معلمان حق‌التدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن به کارگیری آنها، ۶- عدم وجود ضابطه در انتخاب مدیران و عدول از قانون، ۷- کاهش اعتبارات آموزش و پرورش به دلیل عدم پیگیری و سوء مدیریت در تاثیرگذاری در دولت، ۸- کاهش شدید اعتبارات سازمان نوسازی مدارس، ۹- تضعیف دانشگاه فرهنگیان، ۱۰- عدم توجه و عدم توان برنامه ارائه شده به مجلس، ۱۱- جعل تاریخ در کتاب‌های درسی، ۱۲- ورود زود هنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم و سوء استفاده از جایگاه، ۱۳- عدم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاقات شوم مدرسه غرب تهران، ۱۴- عدم پایبندی به برنامه ارائه شده در زمان اخذ رای، ۱۵- فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء مدیریت، ۱۶- بی‌توجهی به زبان‌های مادری و ایجاد زمینه اختلاف در کشور به جای وفاق ملی و تاکید بر زبان روسی.

نظر شما