شناسهٔ خبر: 149512 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قانون مجازات اعدام جرایم مواد مخدر نیازمند اصلاح نیست

محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس، با بیان اینکه موفقیت پلیس در زمینه مبارزه با مواد مخدر متضمن در دستورکار قرار دادن کنترل و پیشگیری است به تشریح دلایل افزایش حمل محموله‌های قاچاق مواد مخدر بعد از کاهش مجازات اعدام در اصلاح قانون پرداخت.

به گزارش «نماینده» محمد کاظمی، در مورد اعلام این خبر از سوی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مبنی بر اینکه افزایش تعداد محموله‌های قاچاق در پی اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان خبر داده و این موضوع نشان می‌دهد مجرمان خود را با قانون تطبیق داده و اعمال خلاف خود را براساس قانون تنظیم کرده‌اند، در تایید این خبر گفت: وقتی مجازات در پی اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تقلیل پیدا کرده، ممکن است افزایش حمل محموله‌های قاچاق مواد مخدر را هم به همراه داشته باشد، اما مشکل اساسی در گسترش این معضل تنها محدود به این موضوع نیست.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلی که در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: مشکلی که باعث افزایش حمل محموله‌های قاچاق مواد مخدر شده، این است که پلیس مبارزه با مواد مخدر به وسایل علمی برای کشف مواد مخدر مجهز نیست.

امنیت مرزها باید تقویت شود

وی در بیان دیگر مانع موجود در مسیر مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید در روند مبارزه با مواد مخدر مورد توجه قرار گیرد، این است که باید امنیت مرزها به گونه‌ای تقویت شود تا مواد مخدر وارد کشور نشود.

کشف و انهدام شبکه‌ها ارجح‌تر از دستگیری خُرده‌فروشان است

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: البته پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز نباید وقت خود را تنها صرف دستگیری افرادی که مواد مخدر حمل می‌کنند، کند، هر چند این اقدام هم واجب است، اما باید کشف شبکه‌ها و متلاشی کردن آنها که در این قانون جدید هم مجازات اعدام برای آن پیش‌بینی شده است، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه قانون جدید مبارزه با مواد مخدر نیاز به بازنگری ندارد، تاکید کرد: این قانون نیاز به بازنگری مجدد ندارد، چرا که ما قانون سابق را حدود ۳۰ سال تجربه کردیم و نمی‌توانیم به دلیل حمل مواد مخدر محدود مجازات خیلی شدید در نظر بگیریم، بنابراین برای موفقیت پلیس در زمینه مبارزه با مواد مخدر باید کنترل و پیشگیری در دستورکار قرار گیرد.

نظر شما