شناسهٔ خبر: 149508 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ورود دوچرخه های نارنجی به تهران

افشانی شهردار تهران گفت:‌ بحث دوچرخه اشتراکی به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی در شهر ایجاد شده و شهروندان می‌توانند پس از استفاده از این دوچرخه، آن را در هر محیطی از سطح شهر رها کنند و فرد دیگری از آن استفاده کند.

به گزارش«نماینده»، محمدعلی افشانی در افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و صنایع وابسته و افتتاح طرح پلیس دوچرخه‌سوار که با حضور سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت، اظهار داشت: آغاز کردن قطعا آسان است ولی ادامه دادن و بهبود بخشیدن دشوارتر است، باید به دنبال توسعه اقدامات در این خصوص باشیم وگرنه هر حرکتی که آغاز می‌شود، در ابتدا مشکلاتی دارد که باید حل شود. 

وی خاطرنشان کرد: اگر طرحی آغاز شود و خوب توسعه پیدا نکند، چه بسا که این طرح ده سال به عقب بیفتد. 

افشانی به شعار شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت پذیر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌های زیست‌پذیری، قدرت انتخاب مردم در بحث زیست‌محیطی است و با توجه به مشکلات تهران، باید به این اصل پرداخته شود.

شهردار تهران گفت: ما عادت کردیم که کارهای بزرگ را با حجم‌شان ببینیم، نه به اهمیت‌شان، مثلا اگر یک پروژه حجیم آهن داشته باشیم، هیچ وقت به پروژه آدم‌ها توجه نمی‌کنیم. 

وی گفت: در حکمروایی اولین اقدام قانون است تا در مسیر واقعی توسعه قدم برداریم.

افشانی افزود: ما کشوری هستیم با سه فرهنگ در هم آمیخته که فرهنگ ایرانی از هزاران قبل بوده، فرهنگ اسلامی از ابتدای ورود اسلام به ایران شکل گرفته و فرهنگ صنعت است که با ورود صنعت نفت با دیگر فرهنگ‌ها ادغام شد. 

وی افزود: ما امروز کشوری با فرهنگ قدرتمند و درهم تنیده داریم و اولین اقدام این است که قانون را رعایت کنیم. 

شهردار تهران افزود: وقتی که در جامعه رانندگی می‌کنیم با مسائلی روبه‌رو می‌شویم که قابل تحمل نیست، بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر قانون را رعایت نکنند سود می‌کنند، در صورتی که بیشترین آسیب را خواهند دید. 

افشانی گفت:‌ بحث دوچرخه اشتراکی به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی در شهر ایجاد شده و شهروندان می‌توانند پس از استفاده از این دوچرخه، آن را در هر محیطی از سطح شهر رها کنند و فرد دیگری از آن استفاده کند. 

وی گفت: این اقدام با حمایت بخش خصوصی انجام شده است و بنده از کسانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند سپاسگزارم و امیدوارم این طرح توسعه پیدا کند. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها دارند جایگزین دیگر بخش‌ها می‌شوند و با توجه به ایجاد بخش رقابتی، مدیریت کیفیت باید مستقر شود. 

افشانی گفت: اگر شهرداری در این حوزه ورود مستقیم پیدا می‌کرد، بنده نمی‌آمدم چرا که این طرح شکست می‌خورد، در صورتی که اگر کار را به مردم بسپاریم قطعا به بهترین شکل پیش خواهد رفت. 

وی با اشاره به اینکه آدم‌ها حق دارند سالم زندگی کنند، گفت: شهروندان باید هوای پاک استنشاق کنند و از وسایل بدون آلودگی استفاده کنند. 

شهردار تهران گفت‌: صدا و سیما نیز در بخش‌های مختلف فرهنگ‌سازی داشته باشد و نقش بیشتری را برعهده بگیرد. 

افشانی گفت:‌ در استفاده از دوچرخه باید هنجارهای اجتماعی لحاظ شود و اجازه دهیم در ابتدا مسیر خود را پیدا کند و هنجارهای اجتماعی را بشناسیم و مطابق با آن پیش برویم. 

شهردار تهران گفت:‌خوشبختانه پلیس با شهرداری همکاری تنگاتنگی برای حل مشکلات مردم دارد و فضای خوبی برای برداشتن قدم‌های بهتر لحاظ شده است. 

نظر شما