شناسهٔ خبر: 149471 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

روحانی پاسخی برای سوالات اقتصادی مجلس ندارد

دهقان بنای ما اینست جلسه سوال از رئیس جمهور در فضای تخصصی و در عین حال صمیمی برگزار شود و از آقای رئیس جمهور هم توقع داریم با پاسخ‌های خودشان به فضای کارشناسی و تخصصی و صمیمی مجلس بیفزایند

«نماینده» / بالاخره بعد از کش و قوس های فراون روحانی روز سه شنبه در مجلس حاضر خواهد شد تا به سوالات اقتصادی نمایندگان پاسخ دهد. این سوالات که در پنج محور تنظیم شده است مسائلی چون؛ عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی، افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش ارزش پول ملی را در بر می‌گیرند. این سوالات به امضای هشتاد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است که طبق اصل ۸۸ قانون اساسی روحانی باید به آن ها پاسخ دهد.

 حالی قرار است روحانی در مجلس پاسخگوی سوالات اقتصادی نمایندگان باشد که جریان رسانه‌ای حامی دولت به دنبال سیاسی کردن فضای سوالات و تبدیل کردن دغدغه‌های اقتصادی نمایندگان به تقابل مجلس و دولت هستند؛ تقابلی که به نوعی خود روحانی با نامه‌ای که به رئیس مجلس نوشت و در آن با زبان تهدید اعلام کرد در مورد مسائلی در مجلس به صورت شفاف سخن خواهم گفت کلید زد. نامه ای که بوی پروژه یکشنبه سیاه دیگری در مجلس از آن به مشام می رسد. اتفاقی که در شرایط فعلی کشور قطعا به نفع مردم نخواهد بود. متاسفانه عملکرد نامناسب کابینه و دست خالی دولت برای پاسخگویی این گمان را تقویت می کند که دولت برای فرافکنی و منحرف کردن افکارعمومی از عملکرد ضعیف خود روز سه شنبه دست به سیاسی بازی و رادیکال کردن فضای مجلس بزند.
 عده ای به دنبال ایجاد جنگ روانی علیه مجلس هستند

محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی که امضای او هم زیر سوالات مجلس از رئیس جمهور به چشم می خورد  در مورد تلاش جریان رسانه ای حامی دولت برای پمپاژ تقابل دولت و مجلس به افکار عمومی گفت: «ببینید این ها یک سری افرادی هستند که سال های متمادی با پول بیت المال تمرین جنگ روانی و کار سیاسی کردند. وظیفه این افراد امروز این است که دغدغه‌های واقعی مردم را با سیاسی کاری قلب کنند تا حقایق پنهان بماند. چون اینها در جنگ روانی کار آزموده شده‌اند و اینگونه رفتارها را به صورت حرفه‌ای با پول بیت المال یاد گرفته اند. اما ملت قضاوتش همسو با این ها نیست و خیلی زود دست این ها رو شده است و این گونه اقدامات رنگی برای مردم ندارد. مردم در جریان هستند که سوالات نمایندگان اقتصادی است و اصلا ارتباطی به مسائل سیاسی پیدا نمی کند و هدف نمایندگان هم تقابل با دولت نیست. ما دنبال آن هستیم که یک سری حقایق را بیان کنیم و آقای رئیس جمهور هم پاسخ دهند. ما می‌خواهیم دولت را تشویق بکنیم که به سمت جبران اشتباهات خودش حرکت کند. اگر تیم رسانه ای دولت بخواهند همه موضوعات را سیاسی و دو قطبی کنند برای ما اهمیتی ندارد ما حرف هایمان را می زنیم و آقای رئیس جمهور هم پاسخ می دهند و مردم هم قضاوت می‌کنند. برای ما اهمیتی ندارد که یک جمع محدود و سیاسی که هنری جز کار سیاسی و جنجال ندارند چه مطالبی را مطرح می کنند»
اگر یک کارگر رئیس بانک مرکزی بود بهتر از سیف عمل می کرد.

دهقان با بیان اینکه دغدغه کسانی که به دنبال سیاسی کردن فضای مجلس در روز سه شنبه هستند پوشاندن حقایق و منحرف کردن خواسته‌های واقعی مردم است، بیان کرد: «اینها سالهای متمادی برمقدرات کشور حاکم بوده اند و عادت ندارند کسی در مورد عملکردشان سوالی بپرسد. اینها می خواهند فضایی درست کنند تا کسی سوال نکند که چرا در عرض چند ماه ارزش پول ملی ما یک چهارم شد؟ ما دنبال این هستیم که حقایق روشن شود. من نمی دانم آقایان چرا نگران هستند مگر ما می‌خواهیم چه چیزی بگوییم؟ ما می خواهیم سوال کنیم چرا رئیسی بر بانک مرکزی حاکم کردند که این بلاها را سر ملت آورد؟ اگر یک آدم عادی رئیس بانک مرکزی بود و یا اگر کارگر عادی هم رئیس این بانک بود اینگونه ارز ملت را در عرض چند ماه به باد می داد؟ اگر یک فرد مدیری را وزیر صنعت و معدن می‌گذاشتند این همه فساد در حوزه خودرو صورت می‌گرفت؟ سوال این است چرا در عرض چند ماه ده‌ها تن سکه را به کمتر از نصف قیمت فروختند و با تحریک بازار قیمت را بیش از دو برابر افزایش دادند؟ تیم رسانه‌ای دولتی چون می‌دانند پاسخ درستی برای مسائل اقتصادی نخواهند داشت تلاش می کنند فضا را سیاسی کنند. ما بدون توجه به این حاشیه‌سازی‌ها حرف‌مان را خواهیم زد و سوالاتمان را خواهیم پرسید»

دهقان افزود: سوالات اقتصادی است و هدف هم تشویق دولت به اصلاح امور و رفع بی تدبیری‌ها و مقابله واقعی با جنگ اقتصادی دشمن است. بنای ما اینست جلسه سوال از رئیس جمهور در فضای تخصصی و در عین حال صمیمی برگزار شود و از آقای رئیس جمهور هم توقع داریم با پاسخ‌های خودشان به فضای کارشناسی و تخصصی و صمیمی مجلس بیفزایند و خدای نکرده تحت تاثیر القائات برخی عناصر تندرو سیاسی نه چندان خوش نیت قرار نگیرند تا انجام جلسه سئوال برای کشور و ملت مایه آبرو باشد.

دهقان در عین حال افزود: البته بعید است که رئیس جمهور خودشان در مجلس دست به حاشیه‌سازی بزنند اما اگر آقای رئیس جمهور تحت تاثیر برخی القائات به جای پاسخ به سئوالات اقتصادی وارد حاشیه‌سازی‌های سیاسی شوند که برای ملت روشن است و به اصطلاح از موضوع خارج شوند طبیعتا مدیریت نمایندگان مجلس کار سختی خواهد بود و در این صورت مسئولیت آن بر عهده سئوال کنندگان نخواهد بود.

نظر شما