شناسهٔ خبر: 149469 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تحلیل رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رکوردزنی شاخص بورس در مُرداد

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوسانات شاخص بورس در مردادماه را تحلیل کرد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی در خصوص نوسانات شاخص بورس گفت:در ماه‌های اخیر افزایش شاخص بورس تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز بوده چرا که قیمت کالاها با نرخ‌های قبلی در بازار سرمایه تعیین شده بود و بعد از تغییرات نرخ ارز، قیمت ها نیز اصطلاحاً به روز شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رشد نرخ ارز در ماه های اخیر باعث شده ارزش شرکت ها از لحاظ تجهیزات و سایر دارایی ها افزایش یابد که این موضوع در قیمت سهام شرکت های بورسی مشهود است.

قیمت سهام برخی از شرکت ها به صورت آنی از تغییرات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد

پورابراهیمی داورانی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ادامه داد: قیمت سهام برخی از شرکت ها به صورت آنی از تغییرات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد که در اثر افزایش مداوم نرخ ارز در ماه های اخیر قیمت سهام برخی از شرکت ها تحت تاثیر قرار گرفت و به رشد شاخص کمک کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور مثال قیمت تجهیزات یک شرکت بورسی در گذشته بر اساس ارز ۳۵۰۰ تومانی تعیین می‌شد، اما در حال حاضر با نرخ دلار جدید محاسبه می‌شود.

سیاست‌های قبلی ارزی در توقف صادرات برخی از شرکت‌های بورسی تاثیر گذار بود

پور ابراهیمی داورانی، ادامه داد: سیاست‌های قبلی ارزی در توقف صادرات برخی از شرکت‌های بورسی تاثیر گذار بوده که البته با اصرار مجلس شورای اسلامی مقرر شد ارز حاصل از صادرات با نرخ توافقی خرید و فروش شود.

بررسی نقش افزایش سودآوری شرکتهای صادراتی در رشد شاخص بورس

وی ادامه داد:افزایش سودآوری شرکت های صادراتی نقش مهمی در رشد شاخص بورس داشته است و افزایش سودآوری از طریق صادرات و تغییر قیمت دارایی پایه از عوامل مهم تاثیر گذار، در رشد شاخص بورس در ماه‌های اخیر بوده است.

شاخص بورس تحت تاثیرکدام سیاست  تغییر می کند

پورابراهیمی افزود: پیش بینی می شود تا جایی که بازار اصطلاحا کشش داشته باشد رشد شاخص بورس ادامه یابد که در هر صورت برای هدایت نقدینگی فرصت خوبی محسوب می‌شود.

لزوم حفظ مزیت های بازار سرمایه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در پایان تصریح کرد: تصمیم گیری درباره سیاست تعیین نرخ سود سپرده بانکی در پایان شهریورماه از عوامل تاثیر گذار در نوسانات شاخص بورس خواهد بود، در هر صورت تغییرات نرخ سود سپرده نباید به نحوی باشد که مزیت های بازار سرمایه را دچار چالش کند. /

نظر شما