شناسهٔ خبر: 149437 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قوانین حوزه راهنمایی و رانندگی از بازدارندگی لازم برخوردار نیست

ابوترابی این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکیدبراینکه در قانون برای تمرد از دستور پلیس مجازات حبس تعیین شده است از بازدارنده نبودن مجازات تعیین‌شده در قانون به عنوان عاملی در جهت توهین به ماموران برقرارکننده نظم در کشور یاد کرد

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی، در مورد پخش تصاویری در فضای مجازی در رابطه با ضرب و شتم پلیس راهور توسط یک راننده متخلف و ابعاد حقوقی و قضایی آن، گفت: این فرد از دو بُعد مرتکب تخلف شده است، یکی تمرد از دستور ماموران پلیس راهور و موضوع دیگر هم ایراد ضرب و جرح عمدی است که هر دو دارای مجازات‌های کیفری جداگانه‌ای هستند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مجازات تعیین‌شده برای هر کدام از این موارد در قانون، ادامه داد: مجازات تعیین‌شده در قانون برای تمرد از دستور ماموران پلیس راهور حدود سه سال حبس و برای ایراد ضرب و جرح هم بسته به میزان صدمه‌ای که به پلیس وارد شده و گزارش ارائه شده از سوی پزشکی قانونی باید دیه تعیین شود.

وی در بیان علل افزایش سرپیچی از قانون و توهین به ماموران برقرارکننده نظم و امنیت در سطح جامعه تصریح کرد: در وهله اول باید ساختارها اصلاح شده و فرهنگ احترام به قانون باید در کشور نهادینه شود، ضمن اینکه این مشکلات در حوزه راهنمایی و رانندگی بیشتر مشاهده می‌شود.

آمار نگران‌کننده مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ناشی از بی‌توجهی به قوانین است

ابوترابی یادآور شد: هم‌اکنون آمار تصادفات در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که این امر نیز ناشی از بی‌توجهی به قوانین این حوزه است و با وجود اینکه میزان مرگ و میر سر صحنه تصادف نسبت به قبل ۱۰ هزار مورد کاهش داشته است، اما همچنان آمار فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی در کشور نگران‌کننده است.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که باعث نهادینه‌شدن فرهنگ احترام به قوانین و توجه به ضوابط راهنمایی و رانندگی می‌شود، آموزش از مراحل پیش‌دبستانی است، ضمن اینکه این مهم باید در کتب درسی تمام مقاطع تحصیلی نیز گنجانده شود.

ابوترابی خاطرنشان کرد: البته رافت اسلامی باعث شده بسیاری از افراد در جامعه به راحتی قانون را دور بزنند، ضمن اینکه بازدارندگی قوانین موجود در جهت مجازات‌های تعیین‌شده نیز تضعیف شده است یا حتی ملاحظات ماموران برقرارکننده نظم و امنیت و کم بودن میزان برخی مجازات‌ها باعث افزایش قانون‌شکنی در کشور شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته در ساعات اوج ترافیک نیز مردم راهی را برای عبور خودروهای پلیس یا اورژانس یا آتشنشانی باز می‌گذارند، اما در ایران به این نیاز توجهی نمی‌شود، تاجاییکه گاه جان یک بیمار را به خطر می‌اندازد.

نظر شما