شناسهٔ خبر: 149363 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

اروپایی‌ها رویکرد مشارکت جویانه ایران را قدر نمی‌دانند

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی بر روی اتحادیه اروپا چندان حساب باز نکرده ایم و معتقدیم که باید دیگر ظرفیت‌های خود همچون مناسبات دوجانبه، مناسبات مرزی و مدیریت اقتصادی در داخل کشور را احیا کنیم.

به گزارش «نماینده» حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به عدم تضمین عملی اروپایی‌ها به ایران در مذاکرات اخیر پیرامون برجام اظهار داشت: متاسفانه شواهدی وجود ندارد که ما به این نتیجه برسیم که اروپایی‌ها می‌خواهند کار مثبتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه نیز نشان از این واقعیت دارد، افزود: ظریف در صحبت‌های خود به نوعی به اروپایی‌ها این هشدار را داد که آن‌ها تاکنون وارد فاز عملیاتی با ایران نشدند.  

فلاحت پیشه با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی برنامه ریزی خود را براساس احیای دیگر ظرفیت‌های خود همچون استفاده از مناسبات دو جانبه و ظرفیت‌های داخل کشور انجام می‌دهد، تصریح کرد: معنای چنین برنامه ریزی این است که ما در کمیسیون امنیت ملی  بر روی اتحادیه اروپا چندان حساب باز نکرده ایم و معتقدیم که باید دیگر ظرفیت‌های خود همچون مناسبات دوجانبه، مناسبات مرزی و مدیریت اقتصادی در داخل کشور را احیا کنیم.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: به هر حال دوستان در دولت بر روی اتحادیه اروپا حساب باز کرده اند که امیدواریم به نتیجه لازم برسند، اما بنده معتقدم اروپایی‌ها بیشتر به دنبال گرفتن برخی تضمین‌های امنیتی از سوی ایران هستند و هرچه خیال شان راحت باشد که ایران برای آنها جزیره ثبات است به همان میزان نسبت به مشوق‌هایی که کشورمان دارد بی تفاوت‌تر می‌شوند در صورتی که باید عکس این اتفاق شکل بگیرد.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که انتظار می‌رود اروپایی‌ها رویکرد مشارکت جویانه ایران که به دلیل شأن، جایگاه و برنامه‌های توسعه‌ای خود به دنبال امنیت است را قدر بدانند اما متاسفانه چنین انتظاری را تاکنون برآورده نساخته اند.

نظر شما