شناسهٔ خبر: 149332 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

هدف طرح سئوال از رئیس جمهوری کمک به دولت است

ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و از بانیان اصلی طرح سئوال از رئیس جمهوری، با بیان اینکه هدف طرح کنندگان سئوال، کمک و تقویت دولت است، تاکید کرد:تمام تلاش ما این است که ضمن حفظ حرمت دولت و مجلس، از هرگونه تحقیر، تخریب و توهین به رئیس جمهوری اکیدا اجتناب شود.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز سه شنبه، با بیان اینکه طرح سئوال از رئیس جمهوری در راستای کمک به برادران مان در دولت است، افزود: نمایندگان مجلس سئوال ها و ایرادهایی از رئیس جمهوری دارند و معتقدیم که دولت در برخی موارد کوتاهی، کم کاری و یا اشتباهی انجام داده و هدف طرح کنندگان سئوال نیز این است که رئیس جمهوری محترم توضیح دهند که اگر کوتاهی و قصوری صورت گرفته آن را جبران کنند و اگر جایی نیز نیاز به کمک دارند، مجلس به کمک دولت بیاید.

وی با تاکید بر اینکه در طرح سئوال از رئیس جمهوری سرسوزنی انگیزه سیاسی وجود نداشته است ادامه داد: در پنج سئوال مطرح شده که همگی اقتصادی هستند هیچ گونه انگیزه سیاسی وجود نداشته، بلکه تلاش ما این است که در جلسه ای که با حضور رئیس جمهوری در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود نیز مطلب و حاشیه ای که شائبه سیاسی داشته باشد، صورت نگیرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادی، این مردم هستند که دارند آسیب می بینند، بیان کرد: طرح سئوال از رئیس جمهوری در واقع کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت از مجرای قانونی است.

**تاکید بر لزوم حفظ حرمت مجلس و دولت
ذوالنوری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم حفظ حرمت مجلس و دولت توسط یکدیگر ادامه داد: نمایندگان سئوال کننده از رئیس جمهوری محترم تمام تلاش خود را انجام می دهند تا جلسه طرح سئوال در یک فضای صمیمانه، دوستانه و مسئولانه برگزار شود تا خروجی آن کمک به حل مشکلات کشور و دولت باشد.
وی بیان کرد:تلاش ما این است که کوچکترین حاشیه ای که موجب سوء استفاده دشمنان کشور شود در جلسه طرح سئوال از رئیس جمهوری از ناحیه مجلس شورای اسلامی اتفاق نیفتد ونمایندگان مجلس درفضایی تعاملی وظیفه قانونی خود را انجام دهند تا اتفاقی تلخی، نتیجه شیرین این طرح را خراب نکند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری نشست های هماهنگی نمایندگان سئوال کننده از رئیس جمهوری اظهار داشت: با توجه به اینکه ۸۲ نماینده سئوال از رئیس جمهوری را امضا کرده و قانون تنها ۳۰ دقیقه به نمایندگان برای طرح سئوال های خود زمان تعیین کرده است، به منظور تامین نظر نمایندگان و هماهنگی در اجرای مطالب مطرح شده در جلسه طرح سئوال، نشست های هماهنگی بین نمایندگان تا قبل از برگزاری جلسه مجلس با حضور رئیس جمهوری به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.
ذوالنوری ادامه داد: جلسات مقدماتی بین نمایندگان طرح کننده سئوال انجام شده و این جلسات نیز ادامه خواهد داشت تا این جلسه به خوبی برگزار شود.

** انصراف از انصراف قانونی است
وی در ادامه در پاسخ به ایراد برخی که «انصراف از انصراف» نمایندگان را غیرقانونی می دانند اظهار داشت: اگر کسی می گوید انصراف از انصراف ایراد دارد باید این صحبت را به استناد قانون بیان کند و این در حالی است نه در قانون اساسی، نه در قوانین جاری و نه در آئین نامه داخلی مجلس منعی برای این موضوع وجود ندارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقد هستیم تا لحظه ای که امکان انصراف نمایندگان از طرح سئوال وجود دارد، تا آن لحظه نیز می شود به لیست نمایندگان موافق طرح سئوال اضافه شود ولی با وجود اینکه ۱۷ نماینده دیگر نیز خواستار اضافه شدن نام آنها در این طرح بود، با وجود اینکه قانون منعی برای آن تصریح نکرده است، ولی اجازه این کار را ندادند.
ذوالنوری با اشاره به فرصت یک هفته ای نمایندگان برای انصراف از طرح سئوال از رئیس جمهوری گفت: اگر نماینده در این مدت که نامش در بین امضا کننگان طرح سئوال از رئیس جمهوری بوده، از طرح سوال انصراف دهد و دوباره پیش از اتمام مهلت قانونی به این جمع بندی برسد که ابهامات وی همچنان باقی است و درخواست افزوده شدن مجدد نام خود به عنوان موافق طرح سئوال را داشته باشد، در هیچ جای قانونی منعی برای این کار وجود ندارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انصراف برخی نمایندگان درشرایط طبیعی صورت نگرفته و آنها را تحت فشار قرار داده اند اظهار داشت: بسیاری از نمایندگانی که انصراف دادند می گویند که ما را در فشار قرار داده و در رودربایستی های اخلاقی با استاندار و یا برخی وزیران وادار به انصراف شده اند.
وی ادامه داد: برخی نمایندگان بلافاصله پس از جلسه هایی که با آنان گرفته می شد برای اینکه از طرح سئوال منصرف شوند به من تماس می گرفتند و می گفتند که زیر فشار برگه انصراف را امضا کرده اند ولی می گفتند که همچنان بر سئوال خود اصرار داریم.

** وزیران آموزش و پرورش و اقتصاد خوب عمل کرده اند
ذوالنوری در ادامه با اشاره به مطرح بودن استیضاح وزیران آموزش و پرورش و اقتصاد در مجلس شورای اسلامی گفت: من به شخصه اعتقادی به هیچ کدام از این استیضاح ها ندارم و معتقدم هر ۲ وزیر خوب عمل کرده اند و وجهی برای استیضاح این وزیران نمی بینم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تلاش دولت برای اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس گفت: روز یکشنبه(۲۸ مردادماه) دولت در تلاش بود تا استیضاح آقای کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد در مجلس اعلام وصول شود که ما دلیل این اصرار دولت را تحت شعاع قرار دادن حضور رئیس جمهوری در مجلس و همچنین ایجاد فضای ترحمی است تا نمایندگان مجلس برای ندادن کارت زرد به رئیس جمهوری تحت فشار قرار گیرند.
وی با اشاره به روند طرح سئوال از رئیس جمهوری ادامه داد: یک نماینده سئوالی را طرح و باید یک چهارم نمایندگان (۷۳ نماینده) آن را امضا کنند پس از آن، طرح سئوال از رئیس جمهوری اعلام وصول شده و با حضور رئیس جمهوری سئوال ها طرح می شود که در این جلسه رئیس جمهوری یک ساعت و نمایندگان طرح سوال ۳۰دقیقه فرصت طرح مطالب خود را دارند.
ذوالنوری با بیان اینکه برای هر یک از سئوال ها یک رای گیری در مجلس انجام می شود ادامه داد: در صورتی که اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک) نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهوری قانع نشدند ۲ حالت ایجاد می شود یا اینکه نماینده ضمن قانع نشدن به این نتیجه می رسند که نقض قانون یا استنکاف از اجرای قانونی توسط رئیس جمهوری صورت گرفته است که در این صورت سئوال به قوه قضائیه ارجاع داده می شود و یا اینکه نمایندگان ضمن قانع نشدن، برای آنها نقض قانون نیز اثبات نشد که در این صورت رئیس جمهور در واقع تنها یک توبیخ گرفته است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با غیرقابل پیش بینی بودن فضای مجلس در مواجهه با طرح این سئوال ها از رئیس جمهوری ادامه داد: شرایط مجلس بسیار سیال و متغیر است، به همین دلیل نمی توانیم از الان پیش بینی خاصی نسبت به نتیجه طرح سوال از رئیس جمهوری داشت.
سئوال ۸۰ نماینده از رییس جمهوری اواسط مردادماه امسال در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام این موضوع با بیان اینکه رییس جمهور موظف است طبق ماده ۲۱۳ آیین‌ نامه حداکثر تا مدت یک ماه برای پاسخ به سئوالات در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند، گفت: پنج محور سئوال از رییس جمهوری شامل عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در باره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز در نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سئوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است، تاکید کرد: اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.
به گفته بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری پس از ملاقات هیات دولت با رهبر معظم انقلاب که ۶ شهریور انجام می شود، در مجلس حضور خواهد یافت.

نظر شما