شناسهٔ خبر: 149331 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روحانی: نداشتن بازدارندگی دفاعی به معنای چراغ سبز به دشمن است

روحانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم، یعنی دل‌مان می‌خواهد صلح پایدار مستقر شود، گفت: نداشتن بازدارندگی دفاعی به معنای چراغ سبز به دشمن است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد) در مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی "کوثر"، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، گفت: پایان مرداد همه سال، به عنوان روز صنعت دفاعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که دستاوردهای یک ساله اندیشمندان، محققان و تلاش‌گران در زمینه صنعت دفاعی را مشاهده کنیم و به همه این عزیزان به خاطر تلاشی که سال‌ها در این زمینه انجام داده‌اند، خسته نباشید بگوییم که در یک سال گذشته نوآوری‌های فراوانی داشته‌اند.

وی افزود: این تاریخ است که به ما می‌گوید اگر قدرتمند نباشیم و استوار بر روی اخلاق خود نایستیم، دیگرانی هستند که ما را از پای درآوردند. خداوند بزرگ خواسته است بشر در کمال انس، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنند؛ لذا اسم ما را انسان گذاشتند، اما متأسفانه اینکه ما اطمینان پیدا کنیم که همه افراد جامعه در صراط و خط مستقیم حرکت می‌کنند و کسی چشم طمع به ما ندارد، به ویژه آنکه ما در یک منطقه جغرافیایی بسیارحساس قرار گرفته‌ایم. به‌ویژه آنکه دشمنان ما در طول ۴۰ سال، ایران‌هراسی را ترویج کردند و به عده‌ای این چنین القا کردند که ایران حیات، عزت و بقای شما را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تجربه این ۴۰ سال نشان داده که ایران به کسی تجاوز نکرده است، اظهار داشت: وقتی صدام به کویت حمله کرد، عراق در محاصره جهانی قرار گرفت و ۸ سال هم عراق به ما تجاوز کرده بود. فاصله‌ای از پایان جنگ تا تجاوز صدام به کویت، حدود ۲ یا ۳ سال بود، خیلی موقعیت حساسی بود و ما می‌توانستیم به ظاهر به نفع خودمان استفاده کنیم و عراق را آن زمان از پای درآوریم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: در آن شرایط عده زیادی از مردم عراق و کویت به ایران اعتماد کردند و ایران را به عنوان میزبان انتخب کردند. ما اگر اهل تجاوز بودیم، می‌توانستیم پس از فروپاشی شوروی در شرایطی که مرزهای ما متزلزل بود،   سوءاستفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و به کشورهای تازه استقلال یافته کمک کردیم و جزو اولین کشورهایی بودیم که این کشورها را با پرچم نو  به رسمیت شناختیم؛ بنابراین ما ملت مسالمت، تعامل، تعاون و یار دیگران هستیم.

وی افزود: در دوران چند ساله گذشته که خطر تروریسم در این منطقه بود و به ظاهر تهدیدی برای ما نبود و برای کشورهای دیگر بود، داوطلبانه به این ملت‌ها کمک کردیم. در برابر تروریسم ایستادیم و نقش بسیار مهمی را در پاکسازی تروریست‌ از منطقه ایفا کردیم. این ملت بزرگ علی‌رغم همه خوبی‌ها و نجابت‌ها، باید خودش را در برابر افراد و قدرت‌هایی که همواره به خاک، منابع و جایگاه جغرافیایی این کشور و حساسیتی که ایران دارد، طمع داشتند، باید همیشه خودمان را آماده کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم، یعنی دل‌مان می‌خواهد صلح پایدار مستقر شود. بدون آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن، بعضی‌ها به این نکات توجه ندارند و فکر می‌کنند اگر ما قدرت نظامی خود را افزایش دهیم. این به معنای جنگ‌طلبی است، بلکه این به معنای صلح‌طلبی است، چون ما می‌خواهیم جنگ نشود، بنابراین قدرت ما باید بازدارنده باشد. اگر بازدارنده نباشد، معنی آن این است که به دیگران چراغ سبز نشان داده‌ایم که وارد این کشور بشوند.

نظر شما