شناسهٔ خبر: 149231 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اعلام آمادگی برای واگذاری کتابخانه های شهرداری

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در دیداری که با رئیس نهاد کتابخانه های کشور داشتیم، این اعلام آمادگی شد که شهرداری تمام کتابهای خانههای زیرمجموعه خود را به این نهاد تخصصی بسپارد.

به گزارش«نماینده»، محمدجواد حق شناس در پاسخ به این پرسش که در دوره گذشته موضوع جداسازی مسئولیت های فرهنگی از اجتماعی و واگذاری مسئولیت های فرهنگی به سازمان فرهنگی و هنری و مسئولیت های اجتماعی به معاونت اجتماعی مطرح بود اما در این دوره این جداسازی به نظر می آید متوقف شده و شاهد برخی موازی کاری ها در این دو حوزه هستیم، گفت: موازی کاری در حوزه فرهنگی اجتماعی وجود دارد که باید با تغییر رویکردها و جداسازی این رویه تغییر کند. منابع ما در این حوزه محدود است و بخش زیادی از آن صرف حقوق و دستمزد و هزینه آب و برق و ... می شود. بنابراین اعتباری برای فعالیت های فرهنگی باقی نمی ماند. موضوع جداسازی موضوع درستی است که باید سابقه مطالعات آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در دیداری که با رئیس نهاد کتابخانه های کشور داشتیم، این اعلام آمادگی شد که شهرداری تمام کتابهای خانههای زیرمجموعه خود را به این نهاد تخصصی بسپارد. در حال حاضر کتابخانه های تهران چندین متولی دارد از دانشگاه ها، کانون پرورش فکری گرفته تا شهرداری و سازمان فرهنگی هنری. در حالی که به طور منطقی باید کتابخانه ها زیرمجموعه یک نهاد باشد.

حق شناس در ادامه در خصوص اینکه به نظر می آید در این دوره چندان تغییر رویه ای در حوزه فرهنگی و اجتماعی نداشتهایم در حالی که مردم هرگونه تغییر در مدیریت شهری را با تغییر رویه های فرهنگی درک خواهند کرد، تصریح کرد: اینکه تغییری رخ نداده درست نیست. رویکردهای مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است اما هرگونه تلاشی در این حوزه طی یک فاصله زمانی به نتیجه می رسد. با این موضوع که اگر قرار است تغییر رویه ای بدهیم - با توجه به اینکه شهر منابعی ندارد که مردم در عرصههای دیگر تغییر رویکردها را متوجه شوند – باید از حوزه فرهنگ و هنر آغاز کنیم. این تلاش ها در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد.

یاد گرفتهایم شهر را بدون پول اداره کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص کمپین «گفتگو» نیز گفت: موضوع خوبی را برای به تصویر کشیدن در سطح شهر انتخاب کرده اند اما کاش زبان هنری بهتری داشت که از نقدهایی که در حال حاضر مطرح است، پیشگیری می شد. ما باید تلاش کنیم کارآمدی شهرداری را حداکثری کنیم و با توجه به نگرانی هایی که در حوزه منابع داریم باید یادبگیریم که شهر را بدون پول اداره کنیم. یکی از تلاش های ما در شورای پنجم این است که چگونه بدون پول کار انجام دهیم و همچنین بدهی های گذشته را نیز جبران کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما