شناسهٔ خبر: 149117 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نتایج دیپلماسی آب با افغانستان؛ تامین حق آبه هیرمند

حسن بیگی رئیس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور افغانستان به معاهدات امضاء شده در مورد حق آبه هیرمند پایبند بوده اما در مورد هریر رود هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل حسن بیگی در خصوص سرانجام  مذاکرات ایران و افغانستان در مورد حق آبه های رودهای منتهی به ایران، گفت: ما در بحث حق آبه رودهایی که از افغانستان سرچشمه می گیرد و به ایران می ریزد، دارای حق و حقوق بین المللی و تاریخی هستیم.

افغانستان در مساله هیرمند به تعهدات خود عمل کرده است

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در یک مقطعی که آمریکایی ها بر افغانستان حاکم شدند با همدستی طالبان بعضی از رودخانه های ما مانند هیرمند و رودخانه ای که به زابل منتهی می شد را منحرف کردند که این موضوع مورد اعتراض جمهوری اسلامی قرار گرفت و با فشار های بین المللی  آن ها آب را رها سازی کردند. به عبارتی در مورد هیرمند، کشور افغانستان به تعهد خود در معاهده ای که بین جمهوری اسلامی و افغانستان در این رابطه امضاء شده بود، عمل کرده و حق آبه ایران را رها سازی کرده است.

آینده خطرناک آب شرب مشهد با سد سازی های افغانستان

وی ادامه داد: اما در بحث هریر رود متاسفانه افغانستان ۲ سد بزرگ در مسیر این رود احداث کرده و حق آبه ایران را قطع کرده است در حال حاضر نیز در حال احداث سد سوم هستند که این اقدام می تواند آینده خطرناکی را برای استان خراسان ومخصوصاً آب شرب مشهد رقم بزند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به این که در مورد سد سازی های افغانستان، سران قوا جلساتی را برگزار کردند و تیمی از وزارت کشور، وزارت خارجه و وزارت نیرو تعیین شدند و با پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برای مذاکره به افغانستان رفتند، گفت: در این  مذاکرات علی رغم این که در مراحل اول به دلیل حاکمیت محدود افغانستان بر مناطق خود و حکومت های قبیله ای و پراکنده، تیم مذاکره کننده با دشواری هایی همراه شد اما در نهایت این حق به ایران داده شد که هر جایی که خود کشور افغانستان توانایی تأمین منافع ما را ندارد از جمهوری اسلامی کمک بگیرد و با متجاوزین و متخلفین برخورد کند.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: در این راستا کمیسیون ها و کمیته هایی تشکیل شده و حق و حقوق جمهوری اسلامی کاملاً مشخص است. حق آبه و سهم جمهوری اسلامی باید تحت هر شرایطی در این مسیر تامین شود که این موضوع را آقای اشرف غنی و دولت افغانستان در قالب معاهده ای پذیرفت و طبق قراردادی که بین دو کشور به امضاء رسیده  حق و سهم جمهوری اسلامی کاملاً مشهود است.

نظر شما