شناسهٔ خبر: 149112 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نمایندگان از مفاد قراردادهای خودرویی بی‌اطلاع هستند

انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بسیاری از اعضای کمیسیون صنایع و معادن و بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مفاد قراردادهای خودروسازان بی‌خبر هستند و این موضوع یکی از مشکلات ما است.

به گزارش «نماینده» رضا انصاری، در خصوص پرداخت غرامت توسط پژو به ایران خودرو، اظهار داشت: هر زمان که کمیسیون صنایع و معادن از خودروسازان درخواست کردند که مفاد قرارداد ایران خودرو با پژو در اختیار نمایندگان قرار بگیرد با آن موافقت نشد و اعلام کردند که مفاد قرارداد محرمانه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از اعضای کمیسیون صنایع و معادن و بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مفاد قرارداد بی‌خبر هستند و این موضوع یکی از مشکلات ما است، گفت: متاسفانه نمایندگان ملت از قراردادهای منعقد شده خبر ندارند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر پرداخت غرامت در قرارداد وجود داشته باشد می‌توان آن را پیگیری کرد و خودروسازان به حق و حقوق خود برسند، ادامه داد: امیدواریم این موارد در قراردادها آمده باشد تا حقی از مردم ایران ضایع نشود.

نگاه خودروسازان در قراردادها مبتنی بر مبادله بازار بوده است

وی با تاکید بر اینکه غرامت به معنای جبران خسارت است باید دید در قرارداد چگونه جبران خسارت پیش‌بینی شده سپس اظهار نظر کرد، گفت: مشکل اساسی در قراردادهای خارجی در طول سالیان گذشته تا اکنون این است که عمدتا نگاه حاکم بر دستگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان کشور تفکر مبتنی بر مبادله بازار بوده است، به این معنا که بازار خود را عملا در اختیار خودروسازان خارجی می‌دادیم و تنها به این موضوع دل خوش بودیم که خودرو تولید می‌کنیم و عده‌ای اشتغال دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه موجود در بین خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت به قراردادهای خارجی نگاه درستی نبوده، ادامه داد: نگاه صحیح مبادله بازار با تکنولوژی است زیرا آنچه که امروز می‌تواند مزیت اصلی برای رقابت صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازای باشد بحث تکنولوژی است، زیرا تکنولوژی باعث کاهش هزینه تولید، افزایش کیفیت و افزایش رضایت مشتری می‌شود.

افت تولید خودرو نشان از وابستگی به شرکای خارجی دارد

انصاری با بیان اینکه اگر در قراردادهای خارجی با خودروسازان به انتقال تکنولوژی و انتقال دانش توجه می‌شد و امروز صاحب دانش فنی و صنعت خودروسازی بودیم و نیازی به آنها نداشتیم، تصریح کرد: تحریم‌ها نشان داد تمام آمار و اطلاعاتی که در طی سال‌های گذشته توسط خودروسازان و وزارت صنعت در خصوص تولید خودروی بومی به ما داده می‌شد واقعی نبود، افت تولیدی که امروز در تولید خودرو رخ داده نشان از وابستگی ما به شرکای خارجی دارد و نشان می‌دهد که عملا نتوانسته‌ایم خودروسازی کشور را بومی سازی کنیم.

جبران خطای استراتژیک در صنعت خودرو به راحتی امکان پذیر نیست

وی با اشاره به اینکه جبران خطای استراتژیک رخ داده در صنعت خودرو طی سال‌ها گذشته به راحتی امکان پذیر نیست، ادامه داد: در کشور ما این نوع خطاهای استراتژیک مصداق بازر حیف اموال عمومی است و نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند و با این نوع سوء مدیریت‌ها برخوردهای قضایی صورت بگیرد، نمی‌توان تنها به سراغ مِیل‌ها رفت باید تکلیف حیف‌ها را نیز مشخص کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعه کند تا اگر برای برخورد با حیف اموال عمومی کمبود قانونی داریم حتما قانون گذاری کنیم، باید با سوء مدیریت‌ها برخورد شود تا شاهد اینگونه اتفاقات در کشور نباشیم.

ساختار خودروسازی‌ها باعث فساد و رانت می‌شود

انصاری با اشاره به اینکه اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه شود اصلاح ساختار مالکیت بنگاه‌ها است، اضافه کرد: چه معنای دارد که از پنج عضو هیات مدیری ایران‌خودرو چهار عضو در اختیار دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، این موضوع عامل رانت، فساد، ویژه خواری و سوء مدیریت شده است، باید کاری کنیم که مالکیت بنگاه‌ها در اختیار افراد توانمند قرار بگیرد و دولت در جایگاه‌ سیاست‌گذار و نظارت کننده باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت آقای روحانی دغدغه برون رفت از این مشکل را دارد باید پیشگام شود و به موضوع ورود کند تا ساختار مالکیت بنگاه‌های خودروساز را اصلاح و دست از بنگاه‌داری بردارد.

نظر شما