شناسهٔ خبر: 149092 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ظرفیت بهشت زهرا تا ۵ سال آینده تکمیل می‌شود

قبرستان مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به اینکه از همین امروز باید برای تعیین زمین و یا زمین‌های آرامستان تهران چاره‌ای اندیشیده شود گفت: تا ۵ سال آینده ظرفیت دفن اموات به پایان می‌رسد.

به گزارش «نماینده»، سعید خال در نشست خبری خود با اشاره به اینکه بهشت زهرا در سال 1345 احداث و از تیر ماه 1349 مورد بهره‌برداری قرار گرفت اظهار داشت: بهشت زهرا یک شهر بزرگ و قطب فرهنگی شهر تهران محسوب می‌شود. یک میلیون و 300 هزار نفر از اموات و 2500 نفر از مشاهیر و بزرگان سرزمین و همچنین 30 هزار شهید گلگون کفن و 4 هزار شهید گمنام در بهشت زهرا دفن شده‌اند.

خال با بیان اینکه رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند بیان کرد: ما ملزم به پاسخگویی به رسانه ها هستیم و بر این موضوع تاکید داریم اما انتظاری که از رسانه‌ها داریم که حداقل انصاف را رعایت کنند. از 15 مهرماه سال 96 که بنده به عنوان مدیر جدید این سازمان منصوب شدم اقداماتی در بخش‌های مختلف از جمله عمرانی، فرهنگی و ... صورت گرفته است. بهشت زهرا به عنوان سازمانی محسوب می‌شود که زیرمجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است به طوریکه یک لحظه این سازمان تعطیلی ندارد و در روزهای تاسوعا،‌ عاشورا و ایام نوروز به مراجعین سرویس می‌دهد.

خال ادامه داد: همچنین سازمان بهشت زهرا در روزهای سخت و دشوار در کنار مردم بوده است به طوریکه در زلزله سال گذشته کرمانشاه نیروهای این سازمان به کرمانشاه اعزام و اقداماتی را برای دفن هموطنان انجام دادند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به شعار افشانی شهردار تهران با عنوان شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر، بیان کرد: تلاش می‌شود که مراجعین در بهشت زهرا خدمات قابل قبولی را دریافت کنند و به همین منظور به انجام تمام برنامه‌ها نظارت کافی وجود دارد. در حال حاضر ظرفیت پذیرش روزانه بهشت زهرا در شرایط عادی به 240 نفر رسیده است و این در حالیست که روزانه 85 مراسم در بهشت زهرا برگزار می‌شود که برای هر یک از مراسم‌ها 20 هماهنگی با بخش‌های مختلف در سازمان صورت می‌پذیرد.

خال ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات بهشت زهرا اجرای پروژه‌های عمرانی در سازمان به صورت وسیع است که در طول سال 25 هزار قبر برای دفن اموات استفاده می‌شود و این در حالیست که طبق برنامه‌ریزی سالانه بیش از 40 هزار قبر در سازمان بهشت زهرا احداث می‌شود.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا به حجم عملیات عمرانی در سازمان بهشت زهرا اشاره کرد و گفت: بهشت زهرا 750 هکتار وسعت دارد که کارهای عمرانی بسیاری در آن انجام می‌شود که از جمله می‌توان به بازسازی سرویس‌های بهداشتی در حد مطلوب و اجرای زیرساخت‌های مورد نظر از جمله روشنایی‌ها اشاره کرد.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بهشت زهرا در حوزه ترافیکی شهری اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک شهر تهران در بهشت زهرا یکی از اقدامات موثری بود که مورد توجه شهروندان نیز قرار گرفته و رضایت کامل را نسبت به آن دارند. ضمن اینکه اقدامات دیگری نیز در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی صورت پذیرفته است.

خال ادامه داد: هم‌اندیشی در جهت نظم و انضباط و امنیت روانی در سازمان بهشت زهرا و برگزاری جلسات متعدد با بخش‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی، پلیس راهور و سازمان‌های مختلف بخش دیگری از برنامه‌های سازمان بهشت زهرا در 10 ماهه گذشته عنوان می‌شود.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا در مراسم اربعین نیز بحث اسکان زائرین را در کربلا به عهده داشت است گفت: این سازمان ظرفیت‌های بالقوه‌ای را در بخش‌های مختلف دارد و تلاش می‌شود این ظرفیت‌ها در اختیار بخش‌های مختلف قرار بگیرد. ضمن اینکه تفاهمنامه‌هایی با مراکز دانشگاهی جهت ارائه پایان‌نامه دانشجویان در این بخش به امضا رسیده است.

وی برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای آتش‌نشان، تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم،‌ توزیع پکیج‌های چند جانبه برای شهروندان و همچنین تمهیدات ویژه برای ورود و خروج شهروندان در هفته پایانی سال گذشته را از دیگر برنامه‌های سازمان بهشت زهرا دانست. طبق آمار 3 الی 5 میلیون نفر در هفته پایانی سال 96 به بهشت زهرا مراجعه کردند و در این زمینه با هماهنگی پلیس راهور توانستیم یکی از بهترین سال‌های بهشت زهرا را رقم بزنیم. برگزاری مراسم‌های دهه فجر، برگزاری آیین پنجشنبه و جمعه آخر سال،‌ توزیع محصولات فرهنگی از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان بهشت زهرا در خصوص مرگ‌آگاهی و مرگ‌اندیشی گفت: ما اعتقاد داریم مرگ پایان نیست و آغازی است و اگر اعتقاد داشته باشیم زندگی زیباتر می‌شود.

خال همچنین به حضور پرسنل سازمان بهشت زهرا در برنامه‌های صدا و سیما و توضیحات آنها در خصوص نحوه فعالیتشان در این سازمان اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم در طی 10 ماهه گذشته منزلت اجتماعی را افزایش دهیم ضمن اینکه برنامه‌های ویژه‌ای را نیز در گلزار شهدا برگزار کردیم که از ان جمله می‌توان به اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی در قطعات شهدا و همچنین راه‌اندازی 10 ایستگاه صلواتی با همکاری شهروندان اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با بیان این جمله که بهشت زهرا نماد مشارکت مردمی است گفت: در این دوره از بازنشستگان بهشت زهرا که طی سال‌های گذشته تلاش بسیاری را کرده‌اند تجلیل به عمل آمد ضمن اینکه انتقال تجربیات بهشت زهرا به سایر آرامستان‌های کشور یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

وی همچنین به برگزاری همایش 20 هزار نفری 3 سالگان حسینی با همکاری سپاه تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری نوروزگاه گردشگری تحت عنوان عطر یاس، هوشمندسازی فعالیت‌ها، اسکان دانشجویان در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نامگذاری خیابان‌ها و میادین بهشت زهرا، نظارت تصویری در ساختمان، راه‌اندازی سامانه جامع منابع انسانی، توسعه فضای سبز از دیگر اقدامات سازمان بهشت زهرا در 10 ماهه گذشته محسوب می‌شود.

خال با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا در سال گذشته و در زمان بارش برف شدید نیز یک لحظه تعطیل نشد، ادامه داد: در 8 بهمن ماه سال 96، 30 نفر، در 9 بهمن 184 نفر و در دهم بهمن ماه سال 96، 246 نفر در بهشت زهرا دفن شدند و در واقع در 10 بهمن سال گذشته رکورد ثبت متوفی در بهشت زهرا شکسته شد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده به محض مشخص شدن قطعه متوفی پیامکی برای خانواده ارسال می‌شود گفت: این ارسال پیامک می‌تواند به مراجعه‌کنندگان به بهشت زهرا کمک کند تا بدون معطلی به قطعه مورد نظر مراجعه کنند.

وی افزود: متاسفانه در طی این مدت نیز برخی از افراد با تکنیک‌های ناجوانمردانه و خبرهای منفی 30 سال پیش بنا داشتند اقدامات سازمان بهشت زهرا را زیر سوال ببرند اما در این زمینه نیز ناموفق بودند و خوشبختانه مردم نسبت به همه موضوعات آگاهی لازم را پیدا کرده‌اند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا بیان کرد: در حال حاضر هر روز در این سازمان کار جدیدی انجام می‌شود و رسانه‌ها می‌توانند در این خصوص نسبت به‌ آگاه‌سازی شهروندان سازمان بهشت زهرا را همراهی کنند.

خال با تاکید بر اینکه ظرفیت سازمان بهشت زهرا تا 5 سال آینده به پایان می‌رسد گفت: از همین امروز باید به فکر زمین برای بهشت زهرا باشیم و در حال حاضر الگوی دفن آرامستان یا آرامستان‌های تهران را مورد توجه قرار دهیم و ممکن است از لحاظ کارشناسی در چند نقطه تهران آرامستان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا و مجموعه شهرداری توان ساخت و احداث و بهره‌برداری بهشت زهرا را دارند اما تامین زمین آرامستان نیاز به کمک دولت است گفت: انشاءالله این زمین از سوی دولت در اختیار سازمان بهشت زهرا قرار بگیرد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا همچنین به آبیاری فضای سبز این سازمان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز از مدیریت آب قطره‌ای استفاده می‌شود ضمن اینکه طرح‌های جدید برداشت آب مد نظر این سازمان قرار دارد.

وی گفت: قیمت‌های سازمان بهشت زهرا تصویب شده و حداکثر 16 میلیون و حداقل رایگان است ضمن اینکه تمام خدمات از سوی شورای شهر تهران مشخص شده است.

خال در پایان با اشاره به برخی پروژه‌های شهری که در 10 ماه گذشته از سوی سازمان بهشت زهرا به بهره‌برداری خواهد رسید اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی 5 دستگاه آمبولانس‌های جدید به برانکاردهای کشویی و طبقاتی برای حمل 4 متوفی و افزایش ظرفیت حمل، تکمیل عملیات احداث دو دستگاه سوله مدیریت بحران، نورپردازی دیواره‌ها و درب‌های ورودی سازمان، ارائه ویلچر به افراد ناتوان و کم‌توان در مجتمع عروجیان، ارسال پیام تسلیت جهت اطلاع‌رسانی محل دفن به بستگان متوفی در مرحله پایان امور اداری پذیرش، از اقدامات و پروژه‌هایی است که در این مدت انجام شده است.

نظر شما