شناسهٔ خبر: 149003 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مفتح: نظام کوپنی را احیا کنیم

مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اتخاذ تئوری‌های لیبرالی و بازار آزاد در شرایط جنگ اقتصادی را نادرست خواند و گفت: در شرایط جنگی وضعیت عادی وجود ندارد و باید از تولید حمایت کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدمهدی مفتح ، با بیان اینکه فرمانده جنگ اقتصادی دولت است، گفت: در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و فرمانده این جنگ دولت است و شورای هماهنگی سه قوه هم با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث ارز بحث بسیار مهم و شکننده ای است، آمریکای جنایتکار نیز بر همین موضوع دست گذاشته است. دولت نیز باید شرایط و مشکلات اقتصادی به ویژه مساله ارز را مدیریت کند. تاثیر ارز بر سایر قیمت ها مهم است زیرا خروجی سیاست های ارزی بر تورم، اشتغال و رکود تاثیر می‌گذارد لذا باید همه این عوامل را در کنار هم ببینیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اختصاص بازار اولیه و درآمدهای حاصل از نفت به واردات کالاهای اساسی را تصمیمی درست خواند و گفت: باید شرایطی نزدیک به کوپن فراهم شود و مردم مطمئن باشند حداقل هایی از کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت و روغن را دریافت خواهند کرد. ما در شرایط جنگی هستیم و دولت باید به مردم کمک کند.

مفتح ادامه داد: این کالاهای اساسی باید در قالب سهمیه ای به مردم محروم اختصاص یابد. این موضوع باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و باید خیال مردم راحت باشد که در تامین حداقل های زندگی شان دچار مشکل نخواهند شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در بازار ثانویه تمام درآمدهای ارزی غیرنفتی عرضه خواهد شد و تمام تولیدکنندگان باید از بازار، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند لذا باید برای حمایت از تولید، نقطه تعادلی قیمت ارز تعیین شود، بنده معتقدم باید در شرایط جنگ اقتصادی در این شیوه بازنگری کرد.

وی در توضیح این مطلب گفت: تولیدکنندگان ناچار به تامین ارز مورد نیاز خود از بازار ثانویه هستند. اگر آنها نتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، موج بزرگ بیکاری و تعطیلی صنایع را در پی خواهیم داشت.

مفتح مکانیزم رقابتی در بازار بورس را یک مکانیزم درست اقتصادی برای اداره کشور در شرایط عادی توصیف کرد و گفت: در شرایط جنگی وضعیت عادی وجود ندارد و باید از تولید حمایت کرد. در شرایط جنگی باید واحد تولیدی مشغول به کار باشد، پتروشیمی ها باید موظف شوند که ارز خود را با قیمت مناسب در اختیار بخش تولید قرار دهند.

وی ادامه داد: در شرایط عادی تامین مواد تولیدکنندگان از پتروشیمی‌ها از طریق بازار بورس بسیار سخت بود که بارها به این موضوع به وزیر صنعت توضیح دادم. باید واحدهای پتروشیمی موظف شوند مواد مورد نیاز تولیدکنندگان را در اختیار آنها قرار دهند.

وی اتخاذ تئوری‌های لیبرالی و بازار آزاد را در شرایط جنگ اقتصادی اشتباه خواند و گفت: این تئوری‌ها در شرایط جنگ اقتصادی جواب نخواهد داد. دولت باید کل اقتصاد کشور را که شامل تولیدکنندگان هستند اداره کند نه فقط بخش ارز را. شرکت های خصولتی پتروشیمی و پالایشگاهی که خوراک ارزان دریافت می کنند باید موظف به تحویل تولیدات خود با قیمت مناسب به مردم شوند.

نظر شما