شناسهٔ خبر: 148936 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

احتمال بازنگری در بودجه ۹۷ شهرداری تهران با آغاز تحریم‌ها

اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص تاثیر تحریم ها بر هزینه های شهر، مسدود شدن حساب شهرداری، انتصابات اخیر در شهرداری و ... توضیح داد.

به گزارش «نماینده»، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری پیش از ظهر امروز با بیان اینکه در سال دوم شورای شهر تهران انتخابات هیات رئیسه برگزار می شود، گفت: بر اساس آیین نامه سخنگوی شورا برای دو سال انتخاب می شود و احتمالا انتخابات هیات رئیسه برای رئیس، نایب رئیس و دو منشی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد ترکیب هیات رئیسه تغییر کند گفت: تا این لحظه کسی اعلام کاندیداتوری برای حضور در هیات رئیسه نکرده است اما احتمال تغییر وجود دارد اما هر کسی می تواند برای این انتخابات اعلام حضور کند.

لیست لغوشدگان آرم طرح ترافیک محرمانه نیست/لیست بازنشستگان نیاز به صحت سنجی دارد

در ادامه خبرنگاری در خصوص عدم انتشار اسامی افرادی که طرح ترافیک خبرنگاری آنها حذف شده و عدم انتشار لیست ۹۱ نفره بازنشستگان پرسید که اعطا پاسخ داد: لیستی که گفته شده محرمانه است از نظر ما محرمانه نیست، باید بر اساس قاعده ای عمل می شده که خلاف آن صورت گرفته، افرادی که طرح ترافیک شان حذف شده ضوابط و مقررات لازم برای دریافت طرح ترافیک را نداشتند بنابراین این امتیازشان لغو شده و از نگاه ما انتشار آنها مشکلی ندارد.

اعطا در خصوص لیست ۹۱ نفره بازنشستگان نیز توضیح داد: این لیست به صورت غیررسمی به شورا ارسال شده است و ممکن است برخی افراد  شامل حال این مصوبه نباشند بنابراین نیاز به صحت سنجی داریم. وی ادامه داد: در این لیست از معاون، مدیر شرکت و سازمان تا شهرداران مناطق وجود دارد.

اعطا در پاسخ به این پرسش که آیا نام شهردار تهران نیز در این لیست است گفت: در بررسی های اولیه ما مشخص شد شهردار تهران مشمول این مصوبه نمی شود درست است که از بند «ج» قانون کلمه همطرازی حذف شده اما مصوبه قانون قبلی را ملغی نکرده است، اگر این مصوبه به همین شکل به تایید شورای نگهبان برسد ابهاماتی پابرجاست که برای رفع این ابهامات نیاز است که از مجلس استفساریه بگیریم و تا آن زمان که موضوع روشن شود از رسانه ها می خواهم به آن دامن نزنند و ثبات مدیریتی را در شهرداری متزلزل نکنند.

افزایش هزینه ها، کاهش درآمدها؛ نتیجه تحریم ها بر مدیریت شهری

در ادامه اعطا با اشاره به اثر تحریم ها بر هزینه های اداره شهر گفت: در خصوص تاثیر تحریم ها بر شهر معاونت امور برنامه ریزی بر شوراها گزارشی را تهیه کرده بود که بر اساس تجربه های سال ۹۰ تا ۹۳ است. بر اساس این تحقیقات منابع حاصل از پروانه ساختمانی که ۴۵ درصد بودجه سال ۹۷ است تحت تاثیر تحریم ها کاهش پیدا می کند. همچنین هزینه ها نیز افزایش خواهد یافت. پیشنهاد اولیه برخی از اعضا بازنگری در بودجه ۹۷ است و موضوعی نیز مطرح است که کمیته بودجه پیشنهادات اولیه خود را در این رابطه بدهد که اصلاحاتی انجام شود. احتمالا تصمیم گیری در این خصوص در جلسات ابتدایی شهریور ماه انجام خواهد شد که چگونه به این موضوع پرداخته شود.

خانه فروغ در لیست ثبت اضطراری بناهای میراثی

اعطا در ادامه به آخرین وضعیت خانه فروغ در منطقه ۱۱ اشاره کرد و گفت: این خانه یکی از چهار خانه منسوب به فروغ است که در خیابان مولوی، ولیعصر قرار گرفته و ۴۱۴ متر بنا دارد. این خانه در لیست اضطراری ثبت بناهای میراثی اضطراری قرار گرفته است و هنوز برای آن پروانه ساختی صادر نشده است.

وی ادامه داد: این خانه همانقدر که در معرض تهدید است که سایر بناهای تاریخی ثبت نشده در معرض تخریب قرار دارند. بنابراین هنوز پروانه ساختی صادر نشده است.

کمیته پایش تشکیل نشده/استقبال از قانونی شدن کمیته پایش

در ادامه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت کمیته پایش پرسیدند و اینکه در حال حاضر برخی از اعضای شورای شهر شهرهای مختلف به دلیل تخلفاتی دستگیر شده اند که اعطا پاسخ داد: تشکیل کمیته پایش نخستین بار توسط آقای الویری مطرح شد که همانطور که در مجلس کمیته ای برای نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد در شورا نیز چنین کمیته ای تشکیل شود و قرار شد ساختار این کمیته مشخص شود اما کارها جلو نرفت و در حال حاضر کمیته ای به این نام فعال نیست.

وی در خصوص پیشنهاد خبرنگاری که کمیته پایش را از طرف شورای عالی استان ها به مجلس پیشنهاد شود تا تبدیل به قانون شود، گفت: این پیشنهاد خوبی است و پیگیری می شود.

افزایش سهم کلان شهرها از مالیات ارزش افزوده حاصل تلاش مجمع امید بود

در ادامه این نشست خبرنگاری به مسدود شدن حساب های شهرداری از سوی تامین اجتماعی و بلاتکلیف بودن وضعیت شهردار در خصوص مصوبه اخیر مجلس پرسید و اعلام کرد حاصل حضور افشانی در هیات دولت و تشکیل مجمع امید چیست در حالی که این ناهماهنگی ها وجود دارد. اعطا پاسخ داد: اینکه دستگاه های مختلف در مواردی اختلاف پیدا کنند اشکالی ندارد و غیرطبیعی به نظر نمی رسد. در حال حاضر در موضوع حریم بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تداخلاتی وجود دارد که با جلساتی که برگزار می شود این مشکلات را حل و فصل می کنیم. همچنین افزایش سهم کلان شهرها از مالیات ارزش افزوده در سال ۹۷ حاصل تلاش مجمع امید است.

تلاش برای افزایش حیات شبانه پایتخت

در ادامه سخنگوی شورای شهر تهران به موضوع حیات شبانه پایتخت اشاره کرد و گفت: برای بازگشت زندگی شبانه به پایتخت شورا در سال ۸۷ شهرداری را ملزم به تهیه طرح جامع روشنایی و نورپردازی کرد که این مصوبه به نتیجه نمی رسد تا سال ۹۴ که دوباره شورا شهرداری را ملزم کرد طی شش ماه طرح جامع نورپردازی را با همکاری نهادهای ذیربط تهیه کند. همچنین در برنامه پنج ساله دوم نیز این موضوع پیش بینی شده بود که این اتفاق همچنان نیفتاده به طور جدی در شورای پنجم تلاش می کنیم حیات شبانه پایتخت را احیا کرده بنابراین از ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور ماه با هماهنگی های انجام شده فعالیت های مختلف تا دو بامداد ادامه دارد.

شهرداری در دوره جدید همه مطالبات تأمین اجتماعی را داده است/بدهی‌ها مربوط به یک دهه گذشته است

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در خصوص مسدود شدن حساب‌های شهرداری توسط تأمین اجتماعی گفت: طی دو دهه اخیر به دلیل شرایط مالی شهرداری‌ها، پیمانکاران به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان، حق بیمه قراردادهای تأمین اجتماعی را پرداخت نکرده‌اند، بنابراین تأمین اجتماعی نیز با استفاده از ابزار قانونی خود، برخی از حساب‌های شهرداری را مسدود کرده است، در حالی که در دوره جدید تمام بدهی‌های جاری به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده و این بدهی مربوط به یک و نیم دهه گذشته است. در حال حاضر شهردار تهران پیگیری‌های لازم را انجام داده و با همکاری خوبی که توسط نوربخش انجام شده، این موضوع با تعامل در حال حل و فصل است.

احتمال بازنگری در طرح ترافیک سالیانه سال آینده

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تعدادی از خبرنگاران واقعی همچنان طرح ترافیک دریافت نکرده‌اند، افزود: طرح ترافیک امسال کار خوب و قابل دفاعی بود، اسامی خبرنگاران به صورت شفاف اعلام و امکان نظارت عمومی فراهم شد اما برای دادن طرح‌های ترافیک، سقفی در شورا مشخص شده بود که معاونت حمل و نقل بیش از آن سقف، امکان دادن طرح ترافیک نداشت.

اعطا ادامه داد: در خصوص طرح ترافیک خبرنگاران، اختلاف‌نظر در صحن وجود داشت که سرانجام تصویب شد که خبرنگاران نیز مشمول تخفیف‌های ویژه سالیانه شوند و احتمال دارد سال آینده این بند از مصوبه حذف شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا سهم سال آینده خبرنگاران افزایش پیدا می‌کند یا خیر.

هنوز برای ارزیابی انتصابات افشانی زود است

سخنگوی شورای شهر تهران درباره انتصاب‌های اخیر افشانی گفت: شورا به موضوع انتصابات ورود نکرده و قصد مداخله ندارد اما قرار بر این که بود شهردار هر حکمی که می‌زند، قبل از حکم به اطلاع شورا برساند و مخالفت‌ها و نظرات شورا را نیز جویا شود. درحالی‌که شورا تنها بر عملکرد مدیران نظارت دارد و هنوز هم به این نتیجه و ارزیابی نرسیدیم که انتصابات ضعیف و بدی وجود داشته است؛ هنوز برای نقد عملکرد مدیران جدید زود است و به پرسنل شهرداری پیشنهاد می‌کنم در ارزیابی عملکردها صبور باشد.

وی در خصوص افزایش سرعت انتصابات در شهرداری توضیح داد: افشانی به عنوان شهردار تهران باید تیم معاونان و مدیران خود را مستقر کند و تا آخرین لحظه نیز با جدیت به کارهای خود بپردازد؛ اینکه گفته می‌شود کسانی که با فساد مبارزه می‌کنند، احتمال تغییرشان وجود دارد، درست نیست زیرا مدیران بعدی نیز یکی از اولویت‌هایشان موضوع مبارزه با فساد است. برخورد با فساد نمایشی و تبلیغاتی نیست و موضوعی چند لایه است که باید با دقت به آن ورود کرد.

اعطا در ادامه به موضوع آرامگاه روزنامه‌نگاران مشروطه پرداخت و گفت: تا زمانی که ملک به طور کامل به تملک شهرداری درنیاید، کار مرمتی جدی در آن نمی‌توان کرد. در حال حاضر مداخلات مختصری انجام شده تا زمانی که به طور کامل این ملک در تصرف شهرداری قرار گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص اینکه چرا قبل از تعیین جایگزین مصوبه برج‌باغ‌ها، اقدام به لغو آن کرده و برخی از صاحبان باغ‌ها را بلاتکلیف گذاشتند، افزود: این مصوبه به دلیل آن بود که باغات موجود حفظ شود و در حال حاضر با همکاری و هماهنگی شورای عالی شهرسازی در حال تدوین طرح جایگزین هستیم تا طرح تفصیلی به جای مصوبه قبلی بنشیند.

وی درباره وعده شهردار تهران با موضوع جمع‌آوری یکساله متکدیان از سطح شهر نیز گفت: این نشان‌دهنده عزم جدی شهردار در حوزه آسیب‌های اجتماعی است؛ البته این موضوع را قبول ندارم که هر نظری که از سوی شهردار مطرح شود، مورد تائید شورای شهر نیز است بلکه تمام اظهارنظرها باید در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تعریفی از ناایمن بودن بناهای بلندمرتبه نداریم

در ادامه این جلسه خبرنگاری از اعطا در خصوص بناهای بلندمرتبه‌ ناایمن پرسید و به آتش‌سوزی برجی در خیابان آفریقا اشاره کرد که وی پاسخ داد: قرار بود برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه طی شش ماه به شورا ارائه شود که به دلیل تغییرات معاونت شهرسازی، این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما هنوز معیاری برای ایمن بودن ساختمان‌های بلندمرتبه نداریم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود. امیدواریم ظرف یکی دو ماه اخیر هر چه سریعتر این تکلیف از سوی معاونت شهرسازی دنبال شود، زیرا در تهران بناهای زیادی داریم که بالقوه خود یک پلاسکو هستند.

نظر شما