شناسهٔ خبر: 148927 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

انتقاد شدید نماینده هویزه از عملکرد سازمان محیط زیست در آتش سوزی هورالعظیم

ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد رئیس سازمان محیط زیست کشور در قبال آتش سوزی تالاب هورالعظیم تنها راه مهار دود غلیظ در خوزستان را کمک گرفتن از کمک های بین المللی دانست.

به گزارش «نماینده» قاسم ساعدی در خصوص تعطیلی ادارات شهر هویزه به دلیل دود غلیظ ناشی از آتش سوزی تالاب هوالعظیم، گفت: متاسفانه بیش از یک ماه است که مردم شهرهای هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و در مواقعی کلان شهر اهواز نفسشان از دود غلیظ آتش سوزی تالاب هورالعظیم گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ابراز داشت: شرم آور است که یکی از بزرگترین تالاب های بین المللی جهان بیش از یک ماه است که در آتش می سوزد و هیچ اقدام قابل توجهی برای مهار آن از سوی سازمان محیط زیست کشور صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: این آتش سوزی، پوشش گیاهی و موجودات زنده بیش از ۵۰ هزار هکار از این تالاب را در بخش عراق نابود کرده است و در حال پیش روی به سمت بخش های دیگر است اما متاسفانه محیط زیست کشور هیچ توجهی به این فاجعه محیط زیستی که علاوه بر دود غلیظ فعلی در آینده نیز معضلاتش گریبان مردم منطقه را خواهد گرفت، ندارد و رئیس آن به مردم توصیه می کند که ماسک بزنند!

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: بحث ما با آقای روحانی این است که اگر چه شما از مردم عبور کرده اید و مطالبات مردم برای شما مهم نیست اما نمی توانید به جان و زندگی مردم هم بی تفاوت باشد. رئیس سازمان محیط زیست در حال حاضر با جان جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر بازی می کند.

وی افزود: آقای کلانتری یک فرد غیر متخصص در حوزه محیط زیست است که سال ها وزیر کشاورزی بوده. ایشان در همان دوران وزارت خود نیز به دلیل سد سازی ها و برداشت های بی رویه آب های زیرزمینی، آب بسیاری از رودخانه ها، دریاچه ها و تالاب های کشور را خشکاند و هم سفره های زیرزمینی شهرهای مرکزی ایران را از بین برد و امروز برای  جبران اشتباهات گذشته خود می خواهد آب را از سرشاخه های کارون به استان های مرکزی انتقال دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: مساله محیط زیست در دنیا و در قرن بیست و یکم یکی از محورهای مهم مورد توجه محافل جهانی است ولی در کشور توجه کافی به آن نمی شود به طوری که افرادی غیر مسئول و غیر متخصص را در آن به کار می گیرد.

وی در مورد وضعیت فعلی شهرهایی که تحت تاثیر دود غلیظ قرار دارند، گفت: هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، سوسنگرد و دیگر شهر ها همیشه روزهای چهارشنبه به دلیل کمبود برق تعطیل هستند علاوه بر آن بیشتر از یک ماه است که دود غلیظ روزهای زندگی آن ها را هم تحت تاثیر قرار داده است؛ تاجایی که روز گذشته به همین دلیل ادارات مراکز دولتی هویزه تعطیل شد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در پایان، گفت: پیشنهاد ما به صورت مشخص به سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت بحران کشور این است که وقتی ما امکانات کافی برای اطفاء این حریق را نداریم باید سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای کمک گرفتن از نهادهای بین المللی به کار ببندد، در حال حاضر مدیریت بحران تمام تلاش خود را برای مهار آتش انجام داده است ولی  به دلیل وسعت بالای آتش موفق به کنترل آن نشده است، تنها راه باقی مانده کمک گرفتن از نهادهای بین المللی است و سازمان محیط زیست باید هر چه سریع تر در این زمینه اقدام کند. کار سختی هم نیست تالاب هورالعظیم هم تالابی بین المللی است و هم ثبت یونسکو است و این نهادهای خودشان را موظف به کمک می دانند.

نظر شما