شناسهٔ خبر: 148925 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان نسبت به مکمل‌های قاچاق

عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت: تمام ملاک‌ها مورد قبول سازمان غذا و دارو در راستای تشخیص صحیح مکمل‌های ورزشی و غذایی باید به اطلاع مردم برسد تا هنگام تهیه محصول، به این نکات توجه کنند.

به گزارش«نماینده» حیدرعلی عابدی، در خصوص ممنوعیت واردات مکمل‌های غذایی از آمریکا گفت:  این ممنوعیت در راستای تقویت تولید داخلی انجام شده و در صورت کمبود برخی از مکمل‌ها در داخل کشور می‌‌توانیم از کشورهای اروپایی و مورد تایید، تهیه کنیم. بهتر است واردات مکمل با هدف انتقال دانش فنی و تولید داخلی انجام شود تا بعد از مدتی بتوانیم مشابه آن را در داخل کشور تولید کنیم.

عابدی با اشاره به کیفیت مکمل‌های داخلی اظهار کرد: هرگونه مکمل غذایی که در داخل تولید می‌شود، از فیلترهای نظارتی، سازمان غذا و دارو عبور می‌کنند و اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد قطعاً اجازه تولید و توزیع نخواهد داشت.  

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه اگر محصول داخلی بتواند بخش اعظم بازار عرضه را در اختیار بگیرد، واردات آن محدود می‌شود، گفت: وقتی کالا و محصولی در داخل کشور تولید می‌شود، برای واردات آن نیز باید برنامه مشخصی داشته باشیم، تا ضمن تقویت تولید داخلی، نیاز جامعه نیز تامین شود، برقراری این تراز و هماهنگی کار ساده‌ای نیست و سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند به بهترین شکل این هماهنگی را ایجاد کند.

ضرورت آگاه سازی مصرف‌کنندگان مکمل‌های غذایی و ورزشی

وی با اشاره به تقلبی بودن برخی از مکمل‌های ورزشی در کشور گفت: بهترین کاری که می‌توانیم در راستای کاهش فروش مکمل‌های تقلبی، انجام دهیم، آگاه سازی و تقویت تشخیص صحیح خود مردم است، وقتی در یک باشگاه ورزشی پیشنهاد تهیه و مصرف مکمل های ورزشی داده می‌شود نباید به صرف توزیع خارج از شبکه دارویی کشور، آن را تهیه و مصرف کنند، کشف مکمل و داروهای غیر مجاز و قاچاق و تقلبی که در باشگاه های ورزشی وجود دارد و به صورت مخفیانه به فروش می‌رسد کار دشواری است. بنابر این بهترین و موثرترین کار  تحقیق و بررسی خود مصرف کننده است تا با تشخیص صحیح، اصالت مکمل اقدام به تهیه دارو بکنند.

عابدی افزود: مکملهای غذایی و ورزشی برای تقویت بیشتر بدن مصرف می‌شوند و در صورت انتخاب اشتباه و تهیه از مراکز غیر مجاز باعث می‌شود سلامت آنها در معرض تهدید قرار خواهد گرفت، ما همیشه اعتراض می‌کنیم که چرا سازمان‌های نظارتی فروش محصولات غیرمجاز و تقلبی را پیگیری نمی‌کنند، اما بدون شک بهترین سازمان نظارتی خود مردم هستند.

وی با اشاره به محل تهیه مکمل های ورزشی گفت: هر نوع مکانی اعم از مغازه و یا داروخانه که دارای پروانه تحت نظارت سازمان غذا و دارو باشد، مجاز به فروش مکمل‌های غذایی هستند. لازم است قبل از تهیه جنس و کالایی مجوز‌های آن مکان صنفی بررسی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ممکن است در مکان‌های مجاز نیز مکمل‌های تقلبی وجود داشته باشد، گفت: سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت دقیقی بر فعالیت‌ داروخانه‌ها دارند و در صورت مشاهده تخلف با آنها برخورد خواهند کرد. اما ممکن است داروخانه‌ای خارج از دید بازرسان، از موقعیت خود سوء استفاده کند و به صورت مخفیانه  مکمل‌های قاچاق و یا تقلبی بفروشد در نتیجه بهتر است مصرف کننده تمام ملاک‌‌ها را بررسی و سپس اقدام به خرید بکند.  

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با اشاره به اقدامات و  آگاهسازی‌هایی که سازمان غذا و دارو انجام می‎‌دهد، گفت: روابط عمومی سازمان غذا و دارو نقش بسیار مهم را بر عهده دارد و لازم است تمام ملاک ها مورد قبول سازمان غذا و دارو در راستای تشخیص صحیح مکمل‌های ورزشی و غذایی به اطلاع مردم برسد تا هنگام تهیه محصول، به این نکات توجه کنند.

نظر شما