شناسهٔ خبر: 148895 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بانک شهر حساب‌های پیمانکاران خط ۶ و ۷ مترو را مسدود کرد

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: بانک شهر ضمانت نامه‌های پیمانکاران خط ۶ و۷ مترو را به اجرا گذاشته و حساب‌های آنها را نیز بسته است.

به گزارش «نماینده» مجید فراهانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شهرداری تهران برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان تسهیلات بانکی دریافت می‌کند، گفت: حدود ۶ماه است که بانک شهر پرداخت تسهیلات به شهرداری را متوقف کرده است.

شهرداری به تعهدات در مقابل بانک شهر عمل نکرده است

وی ادامه داد: بانک شهر اعلام کرده که شهرداری به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات عمل نکرده است.

فراهانی بیان داشت: بانک شهر متعلق به شهرداری تهران نیست و تمامی کلانشهرها در این بانک سهام دارند و شهرداری تهران نیز یکی از سهامداران این بانک محسوب می‌شود و نمی‌تواند به صورت دستوری از بانک شهر تقاضایی داشته باشد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت بیان داشت: پیمانکاران خط ۶ و ۷ مترو با معرفی و ضمانت شهرداری تهران از بانک شهر وام گرفته‌اند و شهرداری دیون آنها را پرداخت می‌کرده است.

حساب‌های پیمانکاران خط ۶ و۷ مترو بسته شده است

وی خاطرنشان کرد: بانک شهر علی‌رغم عدم پرداخت تسهیلات به شهرداری تهران در حوزه عمرانی نیز به تعهدات خود عمل نکرده است. به عنوان مثال بانک شهر خط ۶ و۷ مترو را تامین منابع کرده بود ولی این اقدام نیز متوقف شده است و به این سمت پیش رفته که ضمانت نامه‌های پیمانکاران خط ۶ و۷ مترو را به اجرا گذاشته و حساب‌های آنها را نیز بسته است.

فراهانی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام دور زدن قانون بوده است یا خیر، گفت: روال همیشگی به این شکل بوده و با خیلی از بانک‌ها این اقدام صورت می‌گیرد.

دولت به تعهداتش مقابل شهرداری تهران عمل نکرده است

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر کاهش بدهی‌های بانکی چه اقداماتی از سوی شهرداری انجام شده است، گفت: تا زمانی که برای درآمدهای شهری فکری نکنیم و وضعیت اقتصادی به نحوی باشد که دولت امکان انجام تعهداتش در مقابل شهرداری تهران  را نداشته باشد، وضع به همین صورت خواهد بود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت ادامه داد:‌دولت بر اساس قانون موظف بوده نیمی از هزینه‌های توسعه مترو را بپردازد که تاکنون اقدامی انجام نشده است و تامین منابع توسعه مترو تنها بر عهده شهرداری تهران بوده است.

فراهانی گفت: دولت باید یک سوم از پول بلیت مترو را بپردازد ولی این اقدام نیز انجام نشده و هر سفر شهری با مترو بیش از ۳ هزار تومان هزینه دارد و بخش عمده‌ای از آن را شهرداری و شهروندان نیز هزار تومان از این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهران بسیار مهم و حائز اهمیت است و از این رو زیر بار قرض و بهره‌های کلان بانکی رفته است و با عدم توانایی شهرداری تهران در بازپرداخت دیون عملا پیمانکاران دچار مشکل شده‌اند و موجب شده بانک شهر حساب‌های بانکی پیمانکاران در خط ۶ و۷ مترو را ببندد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت گفت:‌بنابراین کار در خطوط ۶ و ۷مترو خیلی آهسته به جلو می‌رود.

فراهانی افزود: اخیرا تعدادی از ایستگاه‌های خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسیده اما خیلی از ایستگاه‌های دیگر راه‌اندازی نشده است.

۱۰ هزار میلیارد تومان برای خط ۶ و ۷ مترو نیاز داریم

وی تاکید کرد: برای بهره‌برداری کامل از خط ۶ و ۷ مترو به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و خطوط مترو باید دارای پایانه باشد ولی در حال حاضر خط ۳ مترو پایانه ندارد و عدم وجود پایانه موجب شده است که سرفاصله ورود قطار به ایستگاه طولانی‌تر شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت تاکید کرد: برای تامین ۱۰ هزار میلیارد تومان هیچ چاره‌ای جز صدور اوراق مشارکت نداریم و با این اقدام بخشی از رقم‌های مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

فراهانی بیان داشت: در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک برای صدور اوراق مشارکت اقداماتی انجام داده است و شهرداری مشهد توانست ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را جذب کند که اقدام خوبی بوده است.

وی گفت: راه دیگری نیز که برای توسعه پروژه‌های عمرانی از جمله حمل و نقل عمومی باقی مانده استقراض از بانک‌هاست که در دستور کار قرار گرفته است.

نظر شما