شناسهٔ خبر: 148889 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مذاکره با آمریکا مثل شطرنج بازی با گوریل است

عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مذاکره با آمریکا مثل شطرنج بازی با گوریل است، به دلیل اینکه قوه عاقله‌اش بسیار کاهش پیدا کرده است.

به گزارش «نماینده» حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره عهدشکنی آمریکا در قبال کره شمالی، گفت: آمریکا طی ۷۰ سال گذشته به سبب استفاده از قوه قهریه، قوه عاقله‌اش از دست رفته و یا بسیار کوچک شده است، بنابراین در قبال موضوعات بین‌المللی، همواره سیاست ماجراجویانه‌ای را اتخاذ کرده که دچار آشفتگی در رفتار و کردار آن شده است.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به نمایشی بودن رفتار ترامپ در قبال کره شمالی افزود: اختلافات کره شمالی و آمریکا از سال ۱۳۵۰ تاکنون ادامه داشته است و قطعا این اختلاف در دیداری دو ساعته قابل حل نیست، بنابراین از ابتدا هم مشخص بود این مذاکره  هیچ دستاوردی نخواهد داشت و ما شاهدیم که آمریکا همچون گذشته به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرده است.

عابدینی با تاکید بر سابقه بدعهدی آمریکا در توافقاتش با کره شمالی تصریح کرد:  آمریکایی‌ها در سال ۱۹۹۴ هم با کره شمالی گفتگو کردند اما به  تعهداتش عمل نکردند. همچنین آنها در سال ۲۰۰۳ در چارچوب توافقی ۶ جانبه با این کشور باز هم وفای به عهد نکردند، روندی که در این دوره هم شاهد آن بودیم.

وی با بیان اینکه کره شمالی به آمریکا هیچ اعتمادی ندارد، ادامه داد: کره شمالی با آگاهی از سیاست‌های غیر قابل قبول و غیر قابل اعتماد آمریکایی‌ها، روند خود را در پیش گرفته است؛ یعنی حاضر نشده پیشاپیش خود را خلع سلاح کند. حتی اخبار حاکی از آن است که  این کشور سرگرم ساختن موشک‌های دوربرد بالستیک است،  به نظر می رسد کره شمالی خیلی منتظر سیاست‌های آمریکا نمانده و  اقدامات دفاعی  خود را انجام خواهد داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر بی‌حاصل بودن مذاکرات کره با آمریکا گفت: کره شمالی در سه مرحله  در سال‌های  ۱۹۹۴، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۸ تاکنون با آمریکا مذاکره کرده است، بنابراین تجربه لازم را داشته و  با بهره گیری از این تجربه سعی می‌کند همه تخم مرغ‌هایش را در سبد مذاکره با آمریکا نگذارد.

عابدینی با بیان اینکه آمریکا تنها به تامین منافع خود می‌اندیشد و اهمیتی برای دیگران قائل نیست، اظهار کرد:  ایالات متحده به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نیست، مذاکره با آمریکا مثل شطرنج بازی با گوریل است، به دلیل اینکه  قوه عاقله‌اش بسیار کاهش پیدا کرده و صرفا بر اساس قوه قهریه می خواهد سیاست خود را پیش ببرد؛ تا زمانی که کشورهای طرف مقابل  تطمیع و تسلیم شوند، سیاست آمریکا پیش می رود  و در صورتی که  مقابلش بایستند، سیاست خود را تغییر می‌دهد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره بر اینکه چطور مقاومت عراق و سوریه سبب تغییر سیاست آمریکا شد، گفت: مردم عراق در برابر زورگویی و اشغالگری آمریکا مقاومت کردند تا جایی که  آمریکایی‌ها مجبور به ترک این کشور شدند، یا وقتی مردم سوریه و کشورهای متحد آن در برابر جنگ نیابتی تروریست‌ها به دست پروری آمریکا مقاومت کردند، با عقب نشینی آمریکایی‌ها مواجه شدند  در مورد یمن هم همینطور بود؛ بنابراین بستگی به میزان مقاومت  طرف مقابل دارد.

وی در پایان با تاکید بر تجربه کره شمالی در مقابل آمریکا گفت: کره شمالی از تحولاتی که در نظام بین‌الملل اتفاق افتاده درس  لازم را گرفته است  و به راحتی تسلیم خواسته‌های ایالات متحده نمی‌شود.

نظر شما