شناسهٔ خبر: 148661 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فساد در تعیین استراتژی خودروسازان بیداد می‌کند

قسیم عثمانی43 نماینده مردم بوکان در مجلس، گفت: خرید کل شرکت پژو به مراتب هزینه کمتری از انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور تولید محصولات در ایران داشت یا می‌توانستیم کل شرکت تویوتا و یا دوو را با تمامی دانش فنی خریداری کنیم.

به گزارش «نماینده» محمدقسیم عثمانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی، در خصوص هزینه‌های سربار خودروسازی‌ها و بالا بودن قیمت تمام شده آنها، اظهار داشت: در دنیا دو سیستم قیمت گذاری را تجربه کرده‌ایم که یکی از آنها قیمت گذاری سنتی است، در این روش قیمت تمام شده را محاسبه و با اضافه کردن درصدی سود قیمت فروش را به دست می‌آورند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم قیمت گذاری سنتی متعلق به بازارهای انحصاری است، گفت: همه سوء مدیریت‌ها و سوء جریان‌ها در دل قیمت تمام شده‌ها و قیمت فروش محاسبه شده از طریق روش سنتی وجود دارد، در دنیا این سیستم قیمت گذاری منسوخ شده؛ اما در کشور مان مخصوصا صنایع خودروسازی این روش  جاری است.

نماینده مردم بوکان با اشاره به اینکه به  طور مثال خودرویی طبق سیستم قیمت گذاری سنتی با ۵۰ میلیون تومان قیمت تمام شده و اضافه کردن ۱۵ درصد سود به قیمت ۵۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، ادامه داد: در این شرایط خودروسازان اعلام می‌کنند که کف سود را دریافت کرده‌اند، ظاهر این اظهار نظر درست است؛ اما بخش قابل توجهی از ۵۰ میلیون قیمت تمام شده هزینه‌ها و بهای عواملی است که اضافه هستند؛ اما پول آن را مصرف کننده باید پرداخت کند.

قیمت تمام شده خودروسازان شامل ریخت و پاش‌های مدیریتی است

 این استاد حسابداری صنعتی  با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده‌ای که خودروسازان دارند شامل همه هزینه‌های غیر ضروری و ریخت و پاش‌های مدیریتی است، عنوان کرد: هزینه ناکارآمدی مدیران در دل قیمت تمام شده محصول وجود دارد که در سیستم قیمت گذاری سنتی از آن سود نیز دریافت می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خود هزینه‌های ناکارآمدی مدیران زائد است؛ اما از این هزینه‌های اضافه سود نیز دریافت می‌شود، تصریح کرد: سیستم قیمت گذاری سنتی در بازارهای انحصاری وجود دارد؛ اما در دنیا این سیستم قیمت گذاری منسوخ شده زیرا انحصار باعث ناکارآمدی می‌شود، دنیا اقتصاد را به سمت اقتصاد رقابتی پیش برده و این نوع اقتصاد باعث تغییر سبک قیمت گذاری شده است.

عثمانی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی و در بازار و سیستم رقابتی نمی‌توان گفت، قیمت تمام شده محصول این میزان است و با محاسبه و افزودن درصدی سود محصول را در بازار به فروش برسانیم، اضافه کرد: در بازار انحصاری تولیدکنندگان باید به گونه‌ای فرآیندهایی ساخت، بازاریابی و فعالیت‌های داخل مجموعه را مدیریت کنند که قیمت تمام شده محصول آنها بیش تر از نمونه تولید شده رقبا نباشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های برون سپاری شده از سیستم قیمت گذاری محصولات در بازارهای انحصاری نشات گرفته و ممکن است برای تولید کننده‌ای رنگ زدن محصول صرفه اقتصادی نداشته باشد و در نتیجه آن را به شرکت دیگری بسپارد، اظهار داشت: همه کشورهای موفق دنیا از سیستم برون سپاری استفاده می‌کنند.

صنعت خودروسازی لوس شده است

وی ادامه داد: به قدری از صنعت خودروسازی حمایت کرده‌ایم که این صنعت لوس شده و تا از آنها انتقاد می‌شود می‌گویند این میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم.

برخی مشاوران تحمیلی هستند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مشاوران موجود واقعا مشاور باشند پرداخت هزینه‌های آنها با در نظر گرفتن منافع آن اشکالی ندارد، گفت: گاهی یک فکر کار ۱۰۰کارگر را انجام می‌دهد؛ اما مشکل ما این است که مشاوران موجود دوست افراد و یا مدیران هستند و یا اینکه بر مدیران تحمیل می‌شوند و امکان دارند این مشاور هرگز حضور نداشته باشد و حتی نداند خودرو شخصی وی چگونه تولید و کار می‌کند.

مشاوران خودروسازان واقعی نیستند

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نوع موجود در اختیار گرفتن مشاورها غلط است در حالی که اگر مشاور فنی خوب داشته باشیم و پول خوبی را نیز پرداخت کنیم ارزش اقتصادی دارد، عنوان کرد: مشاورهای موجود صنایع و شرکت‌های خودروسازی مشاور واقعی نیستند و تنها حقوق مشاور را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که فضای بازار رقابتی باشد هر تصمیمی با در نظر گرفتن هزینه‌ها و منافع اتخاذ می‌شود، ادامه داد: مشاورهایی که در صنعت، خودروسازی‌ها، وزارت‌خانه‌ها و حتی مجلس حضور دارند بر اساس یکسری معیارهای خاص انتخاب می‌شوند، اسم مشاور خراب شده در حالی که مشاور باید از مدیر مجموعه توانمندتر باشد تا ایده جدیدتر و بهتر داشته باشد.

صنعت خودروسازی استراتژی مشخصی ندارد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت خودروسازی اگر در هر صنعت دیگری اعمال می‌شد می‌توانستیم قطب آن صنعت باشیم، خاطرنشان کرد: منابع کشور و حمایت‌ها را در چاهی ریخته‌ایم که همین قدر آب دارد، در خودروسازی استراتژی مشخصی نداشته‌ایم و تنها با برندهایی قرارداد بسته‌ایم که تولیدات ابتدایی آن کیفیت مطلوبی داشته است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فساد در تعیین استراتژی خودروسازی کشور در طول تاریخ بی‌داد کرده و این موضوع باعث شده تا همیشه از این صنعت حمایت و هزینه‌های مادی و غیرمادی زیادی را پرداخت کنیم، ادامه داد: خودرو بی کیفیت بر روی روان جامعه تاثیر می‌گذارد تلفات در تصادفات رانندگی به واسطه خودروهای بی کیفیت سرمایه کشور را به باد می‌دهد.

وی با بیان اینکه خودروهای تولید داخل به اقتصاد و امنیت روانی جامعه لطمه وارد کرده‌اند و در خودروسازی تصمیمات غلطی گرفته شده که هزینه آنها بیشتر از مبالغی است که در این بخش سوء استفاده شده، تصریح کرد: خرید کل شرکت پژو به مراتب هزینه کمتری از انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور تولید محصولات در ایران داشت یا می‌توانستیم کل شرکت تویوتا و یا دوو را با تمامی دانش فنی خریداری کنیم.

تصمیم‌گیری‌های غلط هزینه‌های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل کرده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های غلط هزینه‌های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل کرده است اما تغییر دولت‌ها، وزرا، مدیران و مجلس‌ها باعث شده تا این موضوعات مهم فراموش شود، گفت: اینکه در خودروسازی به جایی نرسیده‌ایم ناشی از عوامل مختلف است، لازم نیست در همه صنایع دنیا یکه تاز باشیم اما ما قصد داریم در تمامی صنایع موجود دنیا رتبه اول را داشته باشیم درحالی که ظرفیت‌ها و امکانات محدود است.

جایگاهی بین آخرین خودروسازان دنیا نیز نداریم

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: اگر در صنعت خودرو مزیت نسبی نداشتیم با توجه به هزینه‌های صورت گرفته باید در بین اولین‌های دنیا قرار داشتیم اما اکنون بین آخرین‌ها نیز نیستیم و در جدول رده بند جهانی حضور نداریم.

نظر شما