شناسهٔ خبر: 148621 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نظر یک نماینده مجلس درباره دریافت شهریه اجباری از دانش‌آموزان

 اولادقباد عضو کمیسیون آموزش مجلس گفته است که دریافت شهریه اجباری از والدین دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در مدارس دولتی خلاف قانون است.

به گزارش «نماینده» فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره دریافت شهریه از والدین دانش آموزان از سوی مدیران برخی از مدارس دولتی، گفت: با توجه به اینکه تحصیل تا دوره متوسطه رایگان است لذا طبق قانون اساسی و بر اساس دستورالعمل آموزش و پرورش دریافت هرگونه وجهی از والدین دانش‌آموزان خلاف قانون است و اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات باید بر مدارس نظارت جدی داشته باشند و با مدیران متخلف برخودر کنند.

وی با بیان اینکه هر ساله آموزش و پرورش دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان را به مدارس می‌فرستد، افزود:مدیران مدارس نباید والدین را برای دریافت کمک به مدارس تحت فشار قرار دهند. برخی از والدین که تمکن مالی کافی دارند به صورت نقدی و یا خرید تجهیزات و حتی کمک‌های عمرانی به صورت داوطلبانه به مدارس کمک می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در همین راستا ادامه داد: اگر مدیران برخی از مدارس کارنامه دانش آموزان را به منظور دریافت کمک و یا شهریه با تاخیر به دانش‌آموزان ارائه دهند اولاً این اقدام خلاف قانون است و ثانیاً سبب می‌شود تا دانش‌آموزان و والدین آنها تحت فشار مالی و روحی قرار گیرند.

اولادقباد با بیان اینکه مسئولان بخش ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش و هم اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌ها باید به این مسئله ورود کنند، گفت: ضروریست تا مسئولان ذیربط نظارت جدی هم بر روند ثبت‌نامها و هم موضوع دریافت شهریه از والدین داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: والدین دانش‌آموزان در صورتی که از سوی مدیران برخی از مدارس برای دریافت شهریه تحت فشار قرار گرفتند و یا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مدارس با تلفن قسمت اداره عملکرد و پاسخگویی به شکایات تماس گرفته و به مسئولان مربوطه اطلاع دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برخی از اعضای کمیسیون آموزش از بعد نظارتی مجلس از برخی از مدارس شهرستان استان بازدید و از نزدیک در جریان روند ثبت‌نام دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند، اظهار داشت:قرار است تا مسئولان حوزه ثبت‌نام مدارس و همچنین اداره ارزیابی عملکرد گزارش‌هایی در این زمینه به اعضای کمیسیون ارائه دهند.

نظر شما