شناسهٔ خبر: 148613 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بودجه مربوط به مدیریت بحران، فانتزی نیست

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: بودجه مسائل مرتبط با بحران، فانتزی نیست؛ دقت نمی کنیم چنان چه پولی برای این موارد تخصیص ندهیم باید هزینه گزافی برای جبران آن بپردازیم.

به گزارش«نماینده»، مجید فراهانی در بازدید از ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران ضمن اشاره به مسائل مالی که این سازمان با آن مواجه است به ارائه چند پیشنهاد در خصوص بهبود شرایط پایتخت پرداخت.

وی در این ارتباط با اشاره به اهمیت پیشگیری بحران گفت: مدیریت ریسک مشمول استانداردهای مدیریت پروژه است؛ بدین ترتیب که هر یک دلاری که برای مدیریت ریسک هزینه نشود مجبور هستیم ۱۰۰ هزار دلار بعد از حادثه هزینه کنیم.

فراهانی گفت: بودجه مسائل مرتبط با بحران، فانتزی نیست؛ دقت نمی کنیم چنان چه پولی  برای این موارد تخصیص ندهیم باید هزینه گزافی برای جبران آن بپردازیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود:  آنگونه که مصوب سال ۹۷ است؛ مجموعا ۷۵ میلیارد تومان برای سازمان مدیریت بحران در نظر گرفته ایم که ۵۰ میلیارد آن برای هزینه های جاری و مابقی اعتبار تملک دارایی است که دقیقا پیشنهاد شهرداری تهران بوده است.

فراهانی بیان کرد: بودجه سایر قسمت های شهرداری برای سال ۹۷ کاهش پیدا کرد اما در این سازمان عینا بودجه پیشنهادی تصویب شد؛ برای شهری که در معرض آسیب های مختلف است و تاب آور چالش بزرگی است می تواند خوب باشد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: متوسط عملکرد این سازمان از نظر ریالی و فیزیکی پروژه ها،  ۱۹ درصد بوده ولی عملکرد سایر پروژه های شهرداری ۵۳ درصد بوده است. بحث هزینه های قطعی و مصوب همان گونه که اشاره کردید عملکرد مالی ۳ درصد بوده است ولی عملکرد هزینه قطعی در سایر پروژه ها ۶۷ درصد است و این بدین معناست که به پروژه های مدیریت بحران بی توجهی شده است.

فراهانی در ادامه گفت: این امر نشان می دهد وظیفه عملکرد این سازمان در پیشبرد که بحث تاب آوری است در وضعیت بحرانی قرار دارد. این بحث بحرانی که در این حوزه است متاثر از عدم تخصیص نقدینگی توسط شهرداری و فقدان منابع داخلی است که باید فکر اساسی برای آن کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: مشخصا پیشنهاد ما این است که باید هشدارهای مختلف داده شود و از طرفی برخی کارها است که سازمان های بین المللی انجام می دهند.

وی ادامه داد: برخی کارها توسط کشورهایی مانند ژاپن و... انجام می گیرد که باید از آنان کمک گرفته شود.

فراهانی بیان کرد: مشخصا پیشنهاد دوم ما این است که بحث CSR را فعال کنید که موضوعی قابل پیگیری است. یعنی شرکت ها  و سازمان هایی و حتی در خارج شهر پروژه هایی مانند نفت و گاز انجام می دهند؛ این شرکت ها یکسری بروشورهایی دارند که درصدی از بودجه ها را به کارهای عام المنفعه تخصیص خواهند داد و در این حوزه ها نیز ورود پیدا می کنند .

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ادامه گفت: این شرکت ها در این قالب کارخانجات بزرگ داخلی و شرکت هایی که پروژه انجام می دهند و به لحاظ استانداردهای بین المللی موظف به انجام چنین کاری هستند. در گذشته شرکت های خارجی که در ایران کار می کردند این استاندارد را می شناختند و هزینه می کردند. پیشنهاد می کنم که این کار انجام شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود، عدم آگاهی مردم و تعطیل بودن آموزش های همگانی است؛ یعنی به جای کنترل بحران، مردم در خیابان ها می روند و می خواهند بنزین بزنند. همه سر در گم و وحشت زده اند، مغازه ها پر از افرادی است که برای خرید هجوم می آورند. همه شریان های خروجی تهران بسته می شود. این امر نشان می دهد آمادگی حداقلی وجود ندارد و بخشی به آموزش های کشور بر می گردد.

فراهانی با تاکید بر آموزش مدیریت بحران توسط رسانه ها گفت: مباحث مربوط به زمان های بحرانی توسط رسانه های همگانی باید آموزش داده شود که متاسفانه این امر کاملا تعطیل شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: به عنوان مثال در این مورد می توان به فرهنگسازی در خصوص بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی اشاره کرد که از حالت صفر به ۹۵ درصد رسیده است. برای بحث بحران هم باید این آموزش داده شود. تا الان هم مشکلاتی مانند زلزله در تهران رخ نداده است اما باید آموزش شهروندی در سایر رسانه ها صورت بگیرد.

وی بیان کرد: هماهنگی با سایر دستگاه ها اهمیت دارد. پیوست های مختلفی در این خصوص مورد نیاز است. به عنوان مثال توزیع برق فعالیت هایی برای زیر زمین کردن کابل های برق انجام می شود اما باید میان دستگاه های محتلف هماهنگی وجود داشته باشد و  این هماهنگی برای زمان بحران مهم است.

فراهانی با اشاره به بودجه سازمان مدیریت بحران اظهار کرد: برخی از فعالیت ها پول نمی خواهد اما هماهنگی می خواهد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: در دنیا اتفاقات جدیدی در خصوص پیشگیری از بحران می افتد اما تجهیزات ما به روز نیست. می تواند از طریق R&D صورت بگیرد. بالاخره این موضوع جز موضوعاتی است که خیلی از کشورهای دنیا در سطح مطالعاتی و... می توانند قبل از بحران ارائه دهند. باید از همه اراده های داخلی و خارجی برای کنترل بحران کمک گرفت. دستگاه های مختلف مرتب باید با این مجموعه هماهنگ باشند مدیریت بحران هشدارهای مختلف باید بدهد و تکالیف را مشخص کند اما دستگاه های دیگر اگر انجام ندهند باید پاسخگو باشند.

نظر شما