شناسهٔ خبر: 148611 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بررسی ماجرای"اردوگاه باهنر" در مجلس

مجلس واگذاری اردوگاه شهید باهنر در قالب اجاره به شرط تملیک به شرکت موسوم به شهریور سوم، هفته آینده در جلسات کمیسیون آموزش مجلس بررسی خواهد شد هر چند که آموزش‌وپرورش این روزها تلاش می‌کند با برگزاری برنامه‌های مختلف در این اردوگاه فضا را آرام سازد.

به گزارش«نماینده»، فروش اردوگاه شهید باهنر خبری بود که حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از آن سخن گفت.ماجرا مربوط به سال ۹۵ است، طبق گفته‌های او در این سال، آموزش‌وپرورش به فروش اردوگاه شهید باهنر به یک سوم قیمت در قالب اجاره به شرط تملیک  اقدام کرده است.

آموزش‌وپرورش در این سال برای تامین اعتبار مورد نیاز پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، ۴ هزار میلیارد تومان وام دریافت کرد و برای دریافت آن اردوگاه باهنر را در رهن می‌گذارد این اردوگاه در قالب اجاره به شرط تملیک به شرکتی به نام واسط شهریور سوم واگذار میشود.

منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در واکنش به خبر فروش اردوگاه شهید باهنر گفت " اردوگاه شهید باهنر با مصوبه نمایندگان مجلس در ضمانت است و قسط‌های آن تاکنون سر وقت پرداخت شده است. یکی از مصوبات مجلس به دستگاه‌های اجرایی اجازه می‌داد نسبت به اخذ اوراق صکوک اجاره اقدام کنند و با نقدینگی اوراق صکوک اجاره نسبت به پرداخت بدهی های دستگاه به افراد حقیقی و حقوقی اقدام کنند و وزارت آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌هایی بود که بدهی حدود ۱۳ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان به افراد حقیقی و حقوقی داشت و می‌توانست از این مصوبه استفاده کند".

البته آموزش‌وپرورش برای باز پس گرفتن اردوگاه شهید باهنر علاوه بر پس دادن مبلغ وام که ۴ هزار میلیارد تومان است باید سود آن را نیز پرداخت کند یعنی نیاز است ۵۶۰۰ میلیاردتومان  به شرکت واسط سوم شهریور پرداخت شود تا اردوگاه مجدد از آن آموزش‌وپرورش شود و هم‌اکنون بحث اصلی این است که آیا توان بازپرداخت این رقم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی وجود دارد یا خیر؟

برای بازپس گرفتن اردوگاه شهید باهنر باید سازمان برنامه و بودجه هر سال در بودجه سنواتی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت اقساط این وام را در نظر  بگیرد اما مشخص نیست که آیا هم‌اکنون این اتفاق افتاده است یا خیر؟ طبق برخی اخبار هم‌اکنون بازپرداخت سه قسط انجام نشده و این در حالی است که اگر اقساط به موقع پرداخت نشود اردوگاه می‌تواند تحت مالکیت طرف مقابل قرار بگیرد.

هر چند که آموزش‌وپرورش این روزها برای اثبات اینکه اردوگاه باهنر به فروش نرفته است، برنامه‌های متعددی را در آنجا برگزار می‌کند اما این مسئله نمی‌تواند سرپوشی بر موضوع واگذاری اردوگاه در قالب اجاره به شرط تملیک به شرکت واسط سوم شهریور باشد و هم‌اکنون نیاز است آموزش‌وپرورش اسناد بازپرداخت اقساط را منتشر کند.

در همین رابطه سیدمحمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: موضوع فروش اردوگاه شهید باهنر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث و بررسی شد و قرار است هفته آینده وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارتخانه برای توضیح زوایای مختلف این موضوع به کمیسیون بیایند.

وی افزود: شرکتی که اردوگاه شهید باهنر به آن واگذار شده است زیرمجموعه یکی از بانک‌ها بوده و برای معامله و خرید اردوگاه ایجاد شده بود که هم اکنون جمع شده است. البته آموزش و پرورش اردوگاه را از دست نداده و این اردوگاه در قالب اجاره به شرط تملیک واگذار شده است که برای باقی ماندن آن تحت مالکیت آموزش‌وپرورش نیاز است اقساط آن به موقع پرداخت شود و در این رابطه تردیدهایی وجود دارد بنابراین بهتر است آموزش‌وپرورش اسناد مربوط به پرداخت به موقع اقساط را منتشر کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید تمام تلاش‌ها براین باشد که اردوگاه برای معلمان و دانش‌آموزان باقی بماند چرا که آموزش و پرورش برنامه‌های بسیاری از جمله برنامه‌های علمی و جهادی خود را در آنجا برگزار می‌کند.

ابطحی بیان کرد: البته سایر دستگاه‌ها نیز برای دریافت وام ممکن است سند املاک خود را گرو بگذارند اما گرو گذاشتن اموال دولتی برای دریافت وام تخلف است و علت حساسیت بر سر اردوگاه شهید باهنر به دلیل تعداد مخاطبان بالای آن است.

وی تأکید کرد: در جلسه‌ای که در این باره با حضور وزیر آموزش و پرورش و مسئولان وزارتخانه برگزار خواهد شد چرایی این تصمیم و راه‌های حفظ اردوگاه شهید باهنر بررسی خواهد شد.

نظر شما