شناسهٔ خبر: 148579 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عدم موفقیت روحانی تأثیر جدّی بر اصلاح‌طلبان دارد/مذاکره با آمریکا خطرناک است

محمد سلامتی دبیرکل سازمان منحله مجاهدین تصریح کرد: عدم موفقیت دولت دوازدهم، به حساب حامی آن؛ یعنی اصلاح‌طلبان هم نوشته می‌شود و طبیعتاً تأثیر منفی بر وجهه اصلاح‌طلبان خواهد گذاشت.

به گزارش«نماینده»، نابسامانی‌های اقتصادی اخیر، نه‌تنها صدای منتقدان روحانی، بلکه صدای حامیان او را نیز بلند کرده است. در این میان، هم‌صدایی اصلاح‌طلبان با اصولگرایان، تنها در انتقاد از ناکارآمدی اقتصادی دولت نیست، بلکه زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه نباید روحانی تمام تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام می‌چید نیز از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد و اگر چه دیر، اما اصلاح‌طلبان نیز در این موضوع با اصولگرایان هم‌نوا شده‌اند.

دولت، واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی را نادیده گرفت

در همین راستا، محمّد سلامتی، دبیرکل سازمان منحله مجاهدین با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و ضرورت ایجاد تغییر و تحوّل در دولت، تکیه بیش از حد دولت به موضوع برجام را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: دولت در خصوص برنامه‌های اقتصادی، اصل را بر بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری خارجی قرار داد. این نگاه و نیز تفکر غالب دولتمردان مبنی بر اعتقاد به لیبرالیسم اقتصادی موجب شد تا ظرفیت‌های داخلی، محور تحرک‌بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی قرار نگیرد.

سلامتی تصریح می‌کند: دولتمردان، واقعیت‌های معادلات سیاسی و مناسبات اقتصادی در سطح بین‌المللی را نادیده گرفته و بیش از حد به برجام متکی شدند.

روحانی تیمی را برگزیند که به ظرفیت‌های داخلی اعتقاد داشته باشند

وی که با روزنامه «آفتاب یزد» مصاحبه کرده است در ادامه، به خروج آمریکا از برجام اشاره می‌کند و با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید بر ظرفیت‌های داخلی تأکید کرد، می‌گوید: برای این منظور، آقای روحانی باید تیم اقتصادی‌ای تعیین کند که معتقد به این کار باشد. در این صورت می‌توان امیدوار شد که تحرکی در امور اقتصادی به وجود آید. والا اگر از افرادی شبیه کسانی که هم‌اکنون هستند و یا افراد متجانس انتخاب کند، بازدهی مؤثری نخواهد داشت.

عدم موفقیت دولت، تأثیر جدّی بر وجهه اصلاح‌طلبان خواهد داشت

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، جریان اصلاحات را فاقد برنامه واحد و منسجمی برای ارائه به دولت، برای عبور از نوسانات بازار ارز و مشکلات اقتصادی می‌داند و درباره گره‌خوردن سرنوشت اصلاح‌طلبان به ناکارآمدی‌های دولت روحانی می‌گوید: اصلاح‌طلبان به شکل جدّی و کامل از آقای روحانی حمایت کرده و می‌کنند. مردم هم می‌دانند که آقای روحانی بدون حمایت از سوی اصلاح طلبان رأی نمی‌آورد. لذا عدم موفقیت دولت دوازدهم، به حساب حامی آن؛ یعنی اصلاح‌طلبان هم نوشته می‌شود و طبیعتاً تأثیر منفی بر وجهه اصلاح‌طلبان خواهد گذاشت.

دولت مقصر وضع موجود است

سلامتی، پرسش در مورد میزان تقصیر دولت در ایجاد شرایط موجود را اینطور پاسخ می‌دهد: گرچه فشارهای خارجی و برخی کارشکنی‌های داخلی باعث تحلیل نسبی توان دولت شده، امّا به نظر من دولت می‌توانست هم بر این مسائل غلبه کند و هم مسائل اقتصادی را سامان بخشد. برای این کار، دولت باید برناه و اراده لازم را می‌داشت که متأسفانه نداشت و به همین علّت، مقصر اصلی است.

دبیر کل سازمان منحله مشارکت اضافه می‌کند: این که هم طرفداران آقای روحانی و نیز مخالفان وی، در مورد مسائل اقتصادی تقریباً به یک میزان و به یک شکل انتقاد می‌کنند گواه بر این قضیه است و اسف‌بارتر این‌ که خود آقای روحانی نیز با این دومجموعه هم‌صدا شده ولی برای حل مشکلات کاری انجام نداده است.

مذاکره با آمریکا خطرناک است

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، دست آخر درباره ضرورت مذاکره با غربی‌ها برای جلوگیری از فروپاشی برجام، به بدعهدی دولت کنونی آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: مذاکره با آمریکا، بی‌معنی و حتی خطرناک است. به‌خصوص که گستاخانه شرط و شروط غیر قابل قبولی را نیز مطرح کرده است.

نظر شما