شناسهٔ خبر: 148575 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تذکرات اعضای شورای شهر تهران

شورای شهر تسریع در تعیین تکلیف روابط مالی دولت وشهرداری وارائه لایحه مربوطه، عدم اقدام خاصی برای خرید دستگاه‌های اسکن پایش معابر و ناکارآمدی سیستم‌های اطفای حریق برج از جمله تذکراتی بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز مطرح کردند.

به گزارش«نماینده»، مجید فراهانی در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه تذکری به لزوم تسریع در تعیین تکلیف روابط مالی دولت و شهرداری تهران و ارائه لایحه مربوط بر اساس ماده ۱۳۸ برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران اشاره کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شهرداری در این خصوص گفت: شهروندان معزز تهرانی به علت حضور دستگاههای اجرایی و سیاسی ناشی از استقرار دولت در تهران؛ هزینه اداره شهر و ارائه خدمات به شهروندان و مراجعان به دستگاههای اجرایی از اقصی نقاط کشور را پرداخت می کنند و شهر کمترین بهره را از عواید استقرار دولت در تهران می برد.

فراهانی افزود: این روند زمینه ساز تحمیل سهم دولت در بهای تمام شده فعالیت ها و خدمات شهرداری تهران به شهروندان تهرانی شده است، روندی که نه عادلانه است و نه تداوم آن به مصلحت شهر و شهروندان می باشد، دولت نیز همچون یکایک شهروندان تهرانی باید حق شهروندی خود به تهران را ادا کند و بهای حضور در تهران را بپردازد.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۱۳۸ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری موظف بوده است برای تنظیم روابط مالی، حقوقی دولت و شهرداری و اخذ هزینه های پایتختی و پرداخت سهم شهروندی دولت، نسبت به تهیه و تنظیم «لایحه روابط مالی دولت و شهرداری تهران» در سال اول برنامه و ارائه به شورا برای طی مراحل قانونی اقدام نماید؛ اکنون درآستانه خاتمه برنامه پنجساله دوم، یعنی پس از گذشت چهار سال از موعد مقرر در مصوبه شورا متاسفانه این لایحه به شورا ارائه نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به همسویی نمایندگان مردم در شورا و مجلس خاطر نشان کرد: فرصت فراهم شده در استفاده از توان فراکسیون ۵۱ نفره امید تهران، حضور شهردار محترم تهران در هیئت دولت و امکان ارائه طرح از طریق شورای عالی استانها یک فرصت تکرار نشدنی تاریخی است و ما باید از این فرصت به منظور الزام دولت در پرداخت هزینه های پایتختی تهران و پرداخت سهم شهروندی یکایک دستگاههای اجرایی کشور بهره ببریم و حق به شهر را از این طریق ادا نماییم.

فراهانی تصریح کرد: بر همین اساس به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «تسریع در تعیین تکلیف روابط مالی دولت و شهرداری تهران و ارائه لایحه مربوط بر اساس ماده ۱۳۸ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران» به شهرداری تهران تذکر می دهم.

وی ضمن امیدواری در تسریع این مهم بیان کرد: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام جناب آقای مهندس افشانی، شهردار محترم تهران و حُسن استفاده از حضور جناب آقای مهندس الویری در شورای عالی استانها شاهد ارائه به موقع این لایحه توسط شهرداری و تصویب آن توسط شورای شهر تهران و ارسال به شورای عالی استانها برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی باشیم.

همچنین، افشین حبیب‌زاده در تذکری به معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: شهر تهران به صورت جدی با خطر فرونشست زمین و ایجاد فروچاله ها مواجه است و هر چند وقت یک بار نمونه ای از این مساله در نقطه‌ای از شهر از جمله در اتوبان‌ها و معابر اصلی شهر رخ می دهد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، فرونشست زمین و فروچاله‌ها را از جمله مشکلات اساسی موجود در تهران خواند که امکان تبدیل شدن به بحران در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: با پیگیری شورای شهر و کمیسیون عمران و حمل و نقل در سال گذشته کلیه اتوبانها و خیابانهای اصلی شهر جهت شناخت نقاط بحرانی و خطرآفرین مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به مشکلات سخت افزاری، مقرر شد دستگاههای اسکن جهت پایش کامل و دوره‌ای کلیه معابر اصلی و فرعی تهیه شود اما علیرغم گذشت حدود یک سال از این امر، متاسفانه اقدام خاصی صورت نگرفته است.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر اظهار کرد: به معاونت فنی عمرانی شهرداری تذکر داده می‌شود این امر را که با امنیت جانی شهروندان ارتباط مستقیم دارد؛ در اولویت کاری خود قرار داده و نسبت به تهیه دستگاههای اسکن و انجام  اقدامات مقتضی در اسرع وقت اقدام کند.

بنابراین گزراش، زهرا صدراعظم نوری با اشاره به حادثه آتش سوزی در ساختمان مسکونی (برج پارامیس) بلند مرتبه واقع در میدان موج، خیابان دریا منطقه ۲۲گفت: حادثه در ساعت ۱۵:۲۶ یکشنبه (۳۱ تیرماه ۹۷) به وقوع پیوست که بلافاصله پس از تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵، نیروهای ایستگاههای ۱۱۴، ۱۰۰، ۶۸، ۶۹، ۱۰۹ و ۸۰ آتش نشانی به همراه گروه امداد و نجات ۳ و ۸ و ۴ دستگاه نردبان، بالابر هیدرولیکی و خودرو حامل دستگاه های تنفسی با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تهران به سمت محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: ساختمان مذکور متعلق به تعاونی هیات علمی دانشگاه تهران است. ساختمان ۲۰ طبقه (۴ طبقه زیرزمین و ۱۶ طبقه از تراز صفر) دارای حدود ۲۴۰ واحد مسکونی است. ساختمان نوساز بوده و در حدود ۲ سال از ساخت آن گذشته است.

به گفته رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران آتش در قسمت رایزرهای این برج (محل قرار گرفتن سیم، کابل، لوله و اتصالات) اتفاق افتاده و به برخی واحدهای مجاور نیز سرایت کرده بود. آتش سوزی از طبقات پایین آغاز شده و به بالاترین طبقات سرایت کرده است، شدت آتش و دود به حدی بوده که از طبقه دوم به بعد (تقریبا تا آخرین طبقه) امکان نفوذ آتش‌نشانان بسیار سخت شده و تنها با استفاده از دستگاه‌های تنفسی امکان‌پذیر بوده است.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: تعداد زیادی از ساکنان در طبقات فوقانی ساختمان در میان حجم بسیار زیاد دود غلیظ محبوس شده بودند که نیروهای آتش نشانی به محض رسیدن به محل حادثه، به دو گروه تقسیم شدند که گروه اول پس از قطع جریان اصلی برق و گاز با به‌کارگیری تجهیزات خاموش کننده، عملیات مهار آتش را آغاز کردند. همزمان گروه دیگری از آتش نشانان به تجهیزات تنفسی مجهز و پس از ورود به محل حادثه و جستجو در قسمت های مختلف ساختمان مسکونی، حدود ۱۲۰ نفر را با کمک بالابر و نردبان هیدرولیکی، به سلامت از میان دود غلیظ خارج کرده و به محلی امن انتقال دادند. در میان افراد نجات یافته، کودک چند روزه و افراد سالخورده نیز به چشم می خوردند که خوشبختانه همگی به سلامت از ساختمان خارج شده و تنها چند نفر دچار مشکلات تنفسی جزیی شده بودند که از سوی کادر پزشکی اورژانس به صورت سرپایی مورد مداوا قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نیروهای آتش نشانی آتش را پیش از سرایت به قسمت های دیگر ساختمان مهار و کاملا خاموش کردند و عملیات در ساعت ۲۰:۳۰ شب پایان یافته، به جهت حصول اطمینان و رفع خطر احتمالی نیروهای یک ایستگاه تا ۱۲ ساعت پس از اتمام عملیات در محل حضور داشتند.

نوری با اشاره به اینکه این برج پایان کار ندارد و فاقد تاییدیه و گواهی‌ ایمنی از سازمان آتش‌نشانی است، گفت: عملاً عده‌ زیادی در آن سکونت داشتند و مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق در ساختمان نصب بوده اما آماده به کار نبوده است.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین لازم به ذکر است نیروهای آتش نشانی به عنوان بازرسان ایمنی اجازه ورود به ساختمان های مسکونی را نداشته و به این جهت امکان صدور و ابلاغ اخطار برای موارد ناایمن ساختمان با کاربری مسکونی را ندارند و فقط موارد موجود در محیط بیرونی ساختمان را می توانند پیگیری کنند.

نظر شما