شناسهٔ خبر: 148563 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تامین آب شرب استان سیستان و بلوچستان از دریای عمان

علیم یارمحمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت تامین آب شرب در استان سیستان و بلوچستان از ایجاد تکلیف برای دولت در راستای انتقال آب از دریای عمان به این استان خبر داد.

به گزارش «نماینده» علیم یارمحمدی، با اشاره به بررسی و تصویب طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در کمیسیون عمران مجلس، گفت: با تصویب این طرح مناطق شرقی کشور با استفاده از آب شیرین کن از آب دریای عمان استفاده خواهند کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با توجه به خشکسالی های اخیری که در استان سیستان و بلوچستان رخ داده، انتقال آب به این استان بسیاری از مشکلات مردم را مرتفع می کند، افزود: طبق پروتکل های بین المللی ایران می تواند سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آورده آبی به تالاب هامون داشته باشد؛ اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

رفع کمبود آب شرب در استان هایی که با کمبود آب مواجه هستند

یارمحمدی با تاکید بر اینکه استفاده از آب دریای عمان و انتقال آن به استان سیستان و بلوچستان می تواند تا حدودی مشکل کمبود آب شرب مردم را مرتفع کند، تصریح کرد: در حال حاضر تجربه شیرین کردن آب در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست.  

وی با بیان اینکه پس از تصویب نهایی طرح مذکور در مجلس، باید مطالعات کارشناسی آن از سوی دولت برای اجرا انجام شود، گفت: در گذشته وزارت نیرو برای آبرسانی از سیستان به شهر زاهدان اقداماتی انجام داده اکنون نیز تجربه هایی برای تامین آب شرب در کشور وجود دارد.

طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان ردیف مشخص اعتباری دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان ردیف مشخص اعتباری دارد، افزود: برای تخصیص بودجه این مهم دولت باید با عنایت به خشکسالی های اخیر چاره اندیشی کند زیرا بی توجهی به این مهم شرق کشور را از جمعیت تهی کرده و مشکلات عدیده ای را برای کشور از حیث امنیت ایجاد می کند.

یارمحمدی ادامه داد: با انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان انتقال آب به چابهار، نیکشهر، قصرقند، خاش، سراوان و در نتیجه به منطقه سیستان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشابه آب شیرین کن در کنارک و منطقه آزاد چابهار وجود دارد، گفت: در سواحل جنوبی کشور بالغ بر ۲۰ آب شیرین کن بزرگ و کوچک داریم و برای حجم بالا نیز تاسیساتی در خلیج فارس برای آبرسانی به استان های کرمان و یزد ایجاد شده است.

بسیاری از معادن در کشور نیاز به تامین آب دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بسیاری از معادن در کشور نیاز به تامین آب دارند، افزود: دولت باید در ابتدا برخی هزینه های تامین آب برای بهره برداری از معادن را تقبل کند تا این فرصت ها مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استفاده از معادن فرصت خوبی برای جذب سرمایه گذار است اگر دولت اولین گام را در این حوزه بردارد بخش خصوصی به میدان آمده و بسیاری از کمبودها مرتفع خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت طبق قانون اساسی مکلف به تامین آب و برق برای تمامی مردم است؛ اما متاسفانه تاکنون در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان کم کاری شده است.

نظر شما