شناسهٔ خبر: 148530 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دیپلماسی غیررسمی تاثیرگذارتر است

اگر دیپلماسی عمومی با همه ظرافت‌ها و ابعادی که دارد، رعایت و مورد اجرا واقع شود، فوق‌العاده تأثیرگذار بر ارتقاء، تحکیم و گسترش روابط دوجانبه است.

به گزارش «نماینده»، محمد مسجدجامعی سفیر اسبق ایران در مراکش و واتیکان پیرامون بیانات اخیر مقام معظم رهبری خطاب به سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور اظهار داشت: وزارت خارجه باید اقدامات مختلف بسیاری را با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، به لحاظ سیاسی و اقتصادی انجام دهد که اینها در قالب دیپلماسی‌های نوینی از جمله اقتصادی، ورزشی، هنری، فرهنگی و دیپلماسی میراثی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما باید این واقعیت را بدانیم که دنیای امروز، دنیای بزرگ، پیچیده‌ و مملو از امکانات مختلفی است که باید در ابتدا هر کشور جایگاه و ظرفیت خود را بشناسد و با شناخت درست از امکانات و توان خود، در جهت تأمین حداکثر منافع ملی‌اش حرکت کند.

سفیر اسبق ایران در واتیکان با بیان اینکه ما باید از ظرفیت کشورهای مختلفی که در نقاط مختلف جهان وجود دارند، برای همکاری و تعامل استفاده کنیم افزود: از جمله این کشورها می توان به کشورهای آسیای دور همچون مالزی، اندونزی، فیلیپین و سنگاپور اشاره کرد که این کشورها از پتانسیل های بالایی جهت همکاری در زمینه‌های مختلف برخوردارند و ارتباط و تعامل با این کشورها، می تواند منافع هر دو طرف را تأمین می‌کند.

مسجدجامعی تصریح کرد: ما برای آنکه به طور علمی و عملی بتوانیم سیاست‌های اقتصادی خود را در حوزه سیاست خارجی پیش ببریم، باید ابتدا از سطحی از آگاهی برخوردار باشیم که سفرای ما بتوانند بر اساس اطلاعات و برآوردها های واقعی به راحتی تشخیص دهند که به کدام مراکز، نهادها و یا شرکت‌های خصوصی و یا نیمه‌خصوصی کشورهای محل مأموریت خود نزدیک شوند و به کدام‌ها نزدیک نشوند تا وقت خود را بیهوده تلف نکرده و بتوانند از ظرفیت مراکزی که باید، نهایت بهره را در جهت منافع اقتصادی ایران ببرند.

وی اظهار داشت: بهتر است که در وزارت خارجه، مرکزی باشد که بر اساس برآوردهای اولیه، این اطلاعات و آمار را در اختیار سفارتخانه‌ها قرار دهد تا با یک جهت‌دهی مناسب، بخش‌ها و مراکزی که پتانسیل بیشتری جهت همکاری با ایران دارند، شناسایی شوند.

مدیرکل اسبق فرهنگی وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت قطر پس از تحریم‌ توسط چهار کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس گفت: ترکیه کمتر از سه ماه پس از تحریم قطر کالاهای خود را وارد آن کشور کرد که این نشان از هوش بالای اقتصادی طرف تُرکی جهت شناسایی نیازها و فرصت های ایجاد شده در قطر دارد که آنها توانستند بلافاصله بخش قابل توجهی از کالاها و خدمات زیربنایی آن کشور را تأمین کنند.

مسجدجامعی ادامه داد: بنابراین بحران قطر و وضعیت آن کشور، یک مصداق از موارد متعددی است که در منطقه و عرصه بین‌المللی فراهم می‌شود و اینجا به هوشمندی سایر کشورها برمی‌گردد که تا چه حد آمادگی جذب و استفاده از فرصت‌های ایجاد شده را در جهت کسب امتیازهای اقتصادی به سود منافع ملی خود دارند.

وی با بیان اینکه در بیانات مقام معظم رهبری خطاب به سفرای ایران، موضوع بکارگیری دیپلماسی عمومی در قالب دیپلماسی غیررسمی هم مطرح شد، گفت: تا بیش از دو دهه قبل یک دیپلمات به عنوان رئیس نمایندگی صرفاً می‌بایست در حوزه ارتباطات رسمی با مراکز و اشخاص مشخصی و آن هم عمدتاً از طریق کانال‌های رسمی و معمولاً با اجازه و دریافت مجوزهای رسمی از سوی دولت میزبان، ارتباطات دیپلماتیک خود را با طرف‌های خارجی برقرار می‌کرد، اما پس از سقوط بلوک شرق، این موضوع کمرنگ شد و امروز یک دیپلمات می تواند با همه کسانی که در بهبود روابط دوجانبه و ارتقای و استحکام جایگاه کشورش مؤثر واقع می‌شوند، در تماس باشد.

سفیر اسبق ایران در واتیکان اظهار داشت: یک دیپلمات امروز می‌تواند با مراکز مختلف مذهبی، دینی، احزاب و دانشگاه‌های کشور میزبان تعامل داشته باشد و این امر به یک رویه‌ی معمول در دیپلماسی عمومی بدل شده است و امروز هر دیپلماتی می‌داند که ارتباط با این بخش‌ها و مراکز غیررسمی به مراتب مؤثرتر از ارتباط با مراکز رسمی و کلاسیک است.

مسجدجامعی با بیان اینکه بنده در دوران مأموریت‌هایی که داشتم، از این تجربه بهره بردم و دیپلماسی عمومی را به کار گرفتم، گفت: اگر دیپلماسی عمومی با همه ظرافت‌ها و ابعادی که دارد، رعایت و مورد اجرا واقع شود، فوق‌العاده تأثیرگذار بر ارتقاء، تحکیم و گسترش روابط دوجانبه است.

سفیر اسبق ایران در مراکش در پایان خاطرنشان کرد: سفیران کشورهای توسعه‌یافته معمولاً مصادیق مختلف دیپلماسی عمومی را در دستور کار خود دارند؛ حتی سفرای کشورهای متوسط هم در دنیای امروز با بخش‌های مختلف فرهنگی، علمی، دینی، ورزشی و تاریخی دیگر کشورهای جهان ارتباط می‌گیرند، چرا که به اهمیت و تأثیرگذاری بالای دیپلماسی عمومی واقف هستند.

نظر شما