شناسهٔ خبر: 148520 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

باید "آموزش و پرورش" را از کمبود اعتبارات نجات داد

سیدجواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: باید آموزش و پرورش را از کمبود اعتبارات نجات داد و برای تحقق این امر در وهله اول دولت باید با تغییر نگاه و دیدگاه اعتبارات موردنیاز این وزراتخانه را تامین کند.

به گزارش«نماینده»، سیدجواد ساداتی‌نژاد  با انتقاد از نحوه پرداخت بودجه به آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر، گفت: یکی از عوامل اثرگذار در تعیین بودجه آموزش وپرورش دیدگاه جامعه به این وزارتخانه است؛ نباید به بودجه آموزش و پرورش به عنوان هزینه نگاه شود بلکه باید آن را نوعی سرمایه‌گذاری دانست.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای دیگر با شعار "آموزش و پرورش محور توسعه" تمام تلاش خود را برای رفع نیازهای این وزارتخانه به کار می‌برند؛ چراکه نظام آموزشی هر کشور منابع انسانی را تربیت می‌کند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ثروت هر کشور منابع انسانی آن کشور است نه بشکه‌های نفتی، اظهار کرد: در صورت نبودن نیروی انسانی متخصص ثروت‌های طبیعی نیز حیف و میل می‌شوند و به درستی نمی‌توان از آنها استفاده کرد؛ منابع انسانی متخصص نیز در مدارس و دانشگاه‌ها تربیت می‌شود.

آموزش و پرورش نیروی انسانی را به منابع انسانی و ثروت تبدیل می‌کند

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیروی انسانی را به منابع انسانی و ثروت تبدیل می‌کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت اعتبارات مناسبی برای آموزش و پرورش در نظر گیرد منابع انسانی توانمندی در کشور تربیت می‌شود؛ در سال‌های اخیر به دلیل نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش  توجه چندانی به افزایش اعتبارات در این وزارت نشده است.

یک میلیون معلم در آموزش وپرورش مشغول به کار هستند

وی با بیان اینکه آموزش وپرورش محدودیت مالی بیشتری نسبت به سایر وزارتخانه‌ها دارد، عنوان کرد: یک میلیون معلم در این وزارتخانه مشغول به کار هستند؛ با این وجود چانه مالی در آموزش و پرورش بسیار کوچک است، از سوی دیگر مجلس نمی‌تواند در اعتبارات این وزارت  تغییرات چندانی ایجاد کند به طور مثال امسال ۵ هزار میلیارد تومان و سال گذشته ۳ هزار  و ۷۰۰ میلیارد تومان به بودجه آن اضافه کرد که این مقادیر تاثیرات زیادی در رفع مشکلات و انجام برنامه‌های فوق برنامه ندارد.

دولت باید با تغییر نگاه بودجه آموزش و پرورش را افزایش دهد

عضو فراکسیون ولایی مجلس معتقد است باید آموزش و پرورش را از کمبود اعتبارات نجات داد و برای تحقق این امر در وهله اول دولت باید با تغییر نگاه و دیدگاه اعتبارات موردنیاز این وزراتخانه را تامین کند؛ کمیسیون آموزش و مجلس همیشه درصدد افزایش اعتبارات آموزش و پرورش هستند اما از آنجایی که لایحه بودجه را دولت ارائه می‌دهد مجلس نمی‌تواند تغییرات چندانی در بودجه ایجاد کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید در بودجه سال ۹۸ با تصمیمی قطعی و عاجل اعتبارات موردنیاز آموزش و پرورش را تامین کند تا این وزارتخانه بتواند علاوه بر پرداخت حقوق دستمزد و مزایا معلمان اعتبارات لازم برای مدارس شبانه‌روزی، سرویس ایاب و ذهاب، پرداخت سرانه‌های دانش‌آموزی را به دست آورد.

نظر شما