شناسهٔ خبر: 148519 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

محسن هاشمی: جامعه بیش از پیش به همدلی نیاز دارد

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، با یادآوری آخرین خطبه آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: بازگشت به قانون، ترمیم شکاف میان مردم وحاکمیت راهکار ایشان درآخرین خطبه نماز جمعه برای برون رفت جامعه از مشکلات بود.

به گزارش«نماینده»، محسن هاشمی در ابتدای جلسه علنی شورا، طی سخنانی از  مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب مجوز بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد تشکر و به این هموطن زرتشتی تبریک گفت و همچنین با یادآوری دیدار نخستین برخی اعضای شورا با رئیس مجلس، اظهار داشت: جا دارد از آقای الویری که در نخستین ملاقات شورا، با ریاست مجلس شورای اسلامی، پیگیری این موضوع را آغاز کردند نیز تقدیر و تشکر کنیم.

وی در ادامه شهادت ۱۱ تن از نیروهای جان برکف مرزبان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله تروریستی و درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله مرتضی تهرانی را تسلیت گفت.

رئیس شورای شهر تهران با یادآوری سالروز خطبه تاریخی و واپسین آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: خطبه ای که ایشان پس از سال ها نیز در پاسخ به درخواست های متعددی که جهت ارائه راهکار برون رفت از چالش های سیاسی جامعه و همچنین بازگشت به نماز جمعه، آن خطبه را جامع و مانع می دانستند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همه می دانیم امروز کشور وارد چالش جدید و دامنه داری با مثلث ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و برخی دولت های عربی شده است ما، بیش از پیش به یکدلی و همگرایی در جامعه نیازمندیم، بایستی صدایی واحد از ایران در جهان شنیده شود و برخاستن صدایی واحد، نیاز به زدودن کینه ها و کدورتها، وفاق ملی و ترمیم شکافهای اجتماعی دارد.

هاشمی همچنین توجه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب که خواستار حل مشکلات مردم، برخورد بدون اغماض با متخلفان و مفسدان اقتصادی و تقویت رابطه مردم ونظام شده اند را  همان مسیر صحیحی دانست که جریان انحرافی و افراطیون با دفع حداکثری و جذب حداقلی قصد کج کردن مسیر انقلاب را از آن داشتند و نیاز امروز ما بازگشت به همان فضای وحدت، همدلی و همراهی دهه نخست انقلاب میان مردم  و مسئولان است.

وی در ادامه سخنانش افزود: گرچه برخی از نیروهای افراطی و تندرو، مواضع خیرخواهانه آیت الله هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه ایشان را برنتافتند و ایشان را مورد تخریب قرار دادند اما گذشت زمان نشان داد که دوراندیشی آیت الله نسبت به مسائل سیاسی، باعث شد ایشان مواضعی را اتخاذ کند که نه تنها نیاز آن روز انقلاب و کشور، بلکه نیاز امروز جامعه ما باشد.

هاشمی، محور اصلی سخن آیت الله هاشمی رفسنجانی در واپسین خطبه ایشان را بازگشت به قانون و ترمیم شکاف میان مردم و حاکمیت دانست و افزود: ایشان ناصحانه دامن زدن به اختلافات، برخورد سخت با اعتراضات نرم، آسیب زدن به اعتماد عمومی را تیشه به ریشه نظام زدن می دانستند وهمه تلاش و اعتبار خود را مصروف ساختند که انقلاب از سرمایه اصلی خود یعنی حضور و حمایت آحاد مردم و نه یک قشر و سلیقه خاص محروم نگردد.

به اعتقاد وی، عمل به مُر قانون، برخورد با متخلفان قدرتمند و صاحب نفوذ، نشان دادن رأفت اسلامی در برخورد با مردم و شهروندان عادی و فاقد قدرت موجب می شود که شکاف جامعه با حاکمیت ترمیم گردد  و فراهم کردن بستر قانونی اعتراضات اجتماعی و پررنگ شدن و تقویت عنصر مردمسالاری دینی و جمهوریت در نظام، اقتدار ملی را در برابر بیگانگان افزایش خواهد داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر در چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی، این نظام برای رسیدن به بلوغ و کمال نیازمند تقویت نقاط مثبت و ترمیم نقاط ضعف خود است، باید بپذیریم بخشی از مشکلات با شنیده شدن صدای منتقدین و مردمی که در عرصه رسمی تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته اند رفع می گردد و اگر جمهوری اسلامی ایران توانست در دهه نخست انقلاب در برابر شرق و غرب بایستد و از تمامیت ارضی خود در برابر هجوم بیگانه و توطئه های داخلی صیانت کند، مرهون حضور پرشور واعتماد بالای مردم به حاکمیت و مسئولان بود و اگر در پی پایداری و ثبات نظام هستیم، بایست خدشه هایی که به واسطه عملکرد ما مسئولان به اعتماد عمومی وارد شده است را با شفافیت، افزایش خدمت رسانی، کاهش تشریفات و برخورداری از امتیازات، مبارزه با رانت و فساد و تقویت شایسته سالاری و کارآمدی ترمیم کنیم.

به گفته هاشمی، انتقاد منتقدان و  ناراضایتی مردم، تهدیدات نظام نیستند، بلکه فرصت هایی برای رفع اشکالات و تقویت نظام هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد: تهدید نظام، ناکارآمدی، اشرافی گری، رانت خواری، تبعیض، اعمال نفوذ، سوءاستفاده سیاسی از بیت المال و امکانات عمومی و عدم برخورد با متخلفین است که موجب تضعیف نظام در برابر بیگانگان می گردد.

نظر شما