شناسهٔ خبر: 148498 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی در صحن مجلس مطرح کرد؛

آغاز دوران بازسازی اقتصاد ملی/ ملت ایران عزت خود را حراج نمی‌کند

لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان به دنبال ایجاد فضای ریاضتی اقتصادی هستند اما ملت ایران می‌تواند این دوره را تبدیل به دوران بازسازی درونی اقتصاد ملی کند.

به گزارش«نماینده»،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی دهه کرامت را که مقارن با میلاد حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و بزرگداشت حضرت شاهچراغ است را به نمایندگان و محبان اهل بیت تبریک گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که مستحضر هستید در دوره بسیار حساس از تاریخ انقلاب قرار داریم، هم از جهت مولفه های منطقه ای و هم از جهت وضعیت اقتصاد داخلی کشور که در تحلیل شرایط باید به همه این موضوعات توجه تام داشت.

لاریجانی ادامه داد: از جهت بین المللی با همه خصومتی که آمریکا علیه ملت ایران روا داشت اما در موضوع هسته ای وقتی ایالات متحده پیشنهاد مذاکره را از طریق یکی از کشورهای منطقه ارائه نمود بعد از طی مراحلی برای ساماندهی پایه های گفتگو که یکی از آنها پذیرش غنی سازی در ایران بود، ایران پذیرفت مذاکرات در قالب ۱+۵ انجام پذیرد تا در این گفتگوها تحریم ها برداشته شود و مسیر مورد تایید آژانس از نظر فناوری هسته ای فراهم گردد.

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: پس از دو سال مذاکره توافقی حاصل شد، تا امروز که بیش از ۱۲ گزارش از آژانس منتشر شده است ایران متعهدانه به تعهداتش عمل نکرده است اما در طرف مقابل امریکا از ابتدا با تعلل و کم کاری به تعهدات خود عمل نکرد تا دوره رئیس جمهور فعلی آمریکا که به صورت کلی از توافق خارج شد.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه تاکید کرد: نکته مهم این است که مسئولان کشور برای بهبود شرایط کشور مخصوصا از بعد اقتصادی تلاش خود را حتی با مذاکره با دشمن انجام داده است. بعد از خروج آمریکا، اتحادیه اروپا تقاضا داشت که ایران متقابلا بر اساس حق قانونی خود مقابله به مثل نکند و از توافق هسته ای خارج نشود و قول دادند که ساز و کارهایی تدارک ببینند که منافع توافق هسته ای را برای ایران تامین کند. برای مرتبه دوم مسئولان کشور این تقاضا را رد نکردند به این جهت که تا امکان دارد شرایط برای مردم از نظر اقتصادی مشکل نشود. تا امروز این مرحله به نتیجه عملی نرسیده است و مذاکرات ادامه دارد.

وی  اظهار داشت: از مجموعه این مسیر، یک نکته قطعی است که جمهوری اسلامی در مسیر تکنولوژی هسته ای از همه روش ها برای رفع سو تفاهم ها و حل مساله به نحوی که فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود بهره جسته و این مسیر را نیز ادامه می دهد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد وارد مرحله جدیدی شده ایم که جوهره  آن این است که طرف مقابل تصور دارد با فشار اقتصادی می تواند خواسته نامعقول و سلطه طلبانه خود را بر ملت تحمیل کند و اینجاست که باید به آنها فهماند ملت ایران ملتی صبور و اهل تعامل است اما عزت خود را حراج نمی کند و غیرت ملی آنها اجازه نمی دهد به دلیل خوی سلطه طلبانه آمریکا آینده خود را از نظر پیشرفت تکنولوژی نادیده بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: نکته مهم این است گرچه آنها تئوری فشار و ریاضت اقتصادی را برای ملت ما در نظر گرفته اند اما ملت ما می تواند با هوشیاری این دوران را به دوران بازسازی درونی اقتصاد ملی بدل کند.

لاریجانی گفت: ظرفیت‌های زیاد نیروی انسانی متخصص و زمینه‌های طبیعی جهش اقتصادی، با تکیه بر منابع گوناگون، فرصت طلایی در اختیار کشور قرار می‌دهد که اولاً احیای این منابع به دست نیروهای متخصص، ظرفیت‌های جدیدی برای اقتصاد ملی خلق می‌کند. ثانیاً توسعه کشور به جای بهره جستن از واردات محصولات و تکنولوژی دیگران، با سرمایه ایرانی از جهت مادی و علمی سامان یابد تا وزارتخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی فرصتی پیدا کنند که با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، دوره‌ای از شکوفایی علمی و تکنولوژیک را ایجاد نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ثالثاً برخی اِشکالات در مسیر توسعه کشور وجود داشت که دولت‌ها معمولاً از کنار آن عبور می‌کردند و انباشت آنها باعث برخی نابسامانی‌ها گردید. نظیر مشکلات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، نقدینگی و ... که در این دوره فرصت رسیدگی جدی‌تر به این امور فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه آنکه گرچه دشمنان ملت ایران به دنبال ایجاد فضای ریاضتی در اقتصاد کشور هستند، اما ملت و همه بخش‌های حکومت می‌توانند این فضا را تبدیل به دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شما به خوبی به یاد دارید در دوره جنگ تحمیلی، تحریم‌های نظامی، ملت را مصمم نمود. در دوره‌ای مجبور بودیم با صبر و مقاومت سپری نماییم تا به ساخت انواع موشک‌ها مسلط شویم. امروز ایران از قدرت بازدارندگی دفاعی برخوردار است. مناقشه دشمنان دیگر تهدید جنگ علیه ملت ایران نیست؛ بلکه سخن از کاستن از برد موشک است.

به گفته لاریجانی، این قدرت بازدارندگی دفاعی نتیجه تلاش‌های آن دوره بازسازی درونی بنیه‌ی دفاعی بود؛ به همین منوال دوره تمرکز بر حل مسائل درونی اقتصاد ملی، این رهاورد را در آینده خواهد داشت که پس از آن، دیگر آمریکا با ایران امروز مواجه نیست که با تهدید تحریم اقتصادی، قدرت زورگویی پیدا کند؛ با اقتصادی مقاوم، زاینده و مسلط بر تکنولوژی‌های مورد نیاز مواجه است.

وی تصریح کرد: لازمه توفیق در این دوره این است که اولاً تحلیل مشترک در کشور وجود داشته باشد و به جای تحلیل‌های سطحی سیاسی و خط‌بازی، به توسعه درونی کشور توجه شود. علاوه بر این، همه بسترهای توسعه درونی کشور از نظر ایجاد فضای توسعه علمی و تکنولوژیک برای جوانان فراهم شود و چون زمینه استفاده از امکانات بیرونی کمتر فراهم است، تکیه بخش‌های مختلف به طور طبیعی به سوی توانمندی‌های درونی سوق پیدا می‌کند و باید از این فرصت بهره جست.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه تأکید کرد: چالش‌های مهم کشور با همکاری دولت و مجلس به سمت راه‌حل‌های علمی سوق پیدا می‌کند و به جای راه‌حل‌های زودگذر و شعاری، مشکلات با استفاده از آرای صاحبنظران به راه‌حل خواهد رسید.

لاریجانی به مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی توصیه کرد: زمینه‌های بازسازی درونی اقتصاد را مبنای بررسی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: کلید کار در این است که ضوابط و مقررات حضور جوانان در عرصه توسعه کشور آسان شود و نیازهای قوانین جدید برای این دوره رفع شود. علاوه بر این، با همکاری بخش‌های تخصصی دولت، زمینه‌های سرمایه‌گذاری و حضور بدنه ملت به طور واقعی در پویایی اقتصاد فراهم شود؛ البته در این مسیر از سازوکاری که رهبر معظم انقلاب در هماهنگی قوا تدارک دیده‌اند نیز می‌توان استفاده نمود.

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: کمیسیون‌ها دو وجه را می‌توانند مد نظر قرار دهند؛ هم در اصلاح قوانین و بهسازی زمینه‌های توسعه متناسب با این دوره اقدام کنند و هم پیشنهاداتی برای تصمیمات شورای هماهنگی فراهم کنند تا از توان همه قوا استفاده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مسائل منطقه ای گفت: جمهوری اسلامی در سال های اخیر تمام تلاش خود را برای سرکوب جریان تروریسم به کار گرفت تا در سوریه و عراق، داعش و سایر گروه های تروریستی نتوانند امنیت منطقه را به هم بزنند اما همه می دانند پشت فوران جریان تروریسم در منطقه قدرت های بزرگ و برخی کشورهای نادان منطقه بوده و هستند اما با استقامت ملت کمر جریان تروریسم شکسته شد. اگرچه دنباله های آن هنوز هم تحرکات دارد کما اینکه با حمایت های آن کشورها شاهد اقدام ایذایی آنها در مریوان بودیم و فرزندانی از ملت ایران به شهادت رسیدند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: همین حادثه نشان می دهد هدف تروریست ها امنیت ملت ایران بوده و هست. تلاش نظام جمهوری اسلامی در این سال ها صیانت از امنیت ملی کشور بوده است و بدون امنیت نمی توان به هیچ توسعه ای دست یافت.

لاریجانی تاکید کرد: با حمایت از بنیه دفاعی کشور جهت حفظ امنیت ملت نیز یکی از ضروریات این دوره است که ان شا الله با صلابت پیگیری خواهد شد.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تصمیم نفرت انگیز رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته گفت:حادثه نفرت انگیز پارلمان رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته نشانگر آن است که آمریکا و رژیم صهیونیستی به هر دری برای وارد کردن نابسامانی امنیتی در منطقه می زنند. آمریکا و رژیم صهیونیستی که سال ها با توافقاتی نظیر اسلو ژست مصالحه برای فلسطینی ها را می گرفتند یک باره از لاک حقوق بشری خود خارج شدند و خلاف همه نظامات بین المللی تصمیمی کاملا نژادپرستانه را در پارلمان رژیم صهیونیستی تصویب کردند که به فلسطینی ها حقی را در سرزمین آبا و اجدادی خود نمی دهند و آن را یک سرزمین یهودی با زبان عبری نامیدند.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه تاکید کرد: ظاهرا معامله فضاحت بار غرب که آقای ترامپ نوید آن را می داد رخ کریح خود را نشان داد. این تصمیم ناشیانه آغاز یکسری مناقشات در منطقه خواهد بود و حتی همپیمانان آمریکا نیز این اقدام را تقبیح کردند.

وی تصریح کرد: ملت رشید فلسطین و ملت های منطقه اجازه نخواهند داد صهیونیست های پررو منطقه را مجددا دچار هرج و مرج کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  ادامه داد: مجلس شورای اسلامی این اقدام نژادپرستانه را محکوم می کند و از مجامع بین المللی به ویژه بین المجالس اسلامی می خواهد هر چه سریع تر با تشکیل جلساتی در این زمینه برای مقابله با این اقدام یهودگرایانه اقدامات لازم را برای مقابله با این دسیسه گران انجام دهد.

نظر شما